Beta Ark: koppeling nog in goede orde?

injectx

Member
Achtergrond (mag je overslaan):
Ik heb vroeger toen ik nog 16 was een brommer gehad en wilde altijd al een scooter. Ik had toen meer hobby's dus dat is hem niet geworden. Nu, 20 jaar later heb ik besloten een opknapper te kopen, het bleef toch kriebelen.
Doel:
  1. Meer kennis krijgen over een scooter
  2. Sleutelen is leuk
  3. Mijn verf-skills pimpen
  4. Lekker touren in de zomer
Ik heb een Beta Ark op de kop weten te tikken voor een kleine 350 euro.

Wat zat/zit erop:
  • Leovince Sito uitlaat
  • Varioring eruit
  • Niet originele 50cc cilinderkop
  • Voor zover ik heb kunnen ontdekken, verder relatief origineel
  • Loopt op de teller max. 80kmh, op de GPS is dat rond de 70-75

Hij liep best oke maar elektronisch klopte er helemaal niks van. Nieuwe kabelboom en andere elektrische onderdelen besteld en alles opnieuw aangesloten, vrijwel alles werkt. Voor nu ben ik er tevreden mee. Heb hem ook al een ander kleurtje gegeven en niewe stickers aangebracht, uitlaat, carterkap etc etc. opnieuw gespoten. Ziet er allemaal top uit, geen problemen zover.

Het issue:
Als hij net aan is, trekt hij in een keer lekker door tot zijn top. Als ik even later optrek vanuit stilstand, trekt ie wat langzamer op en gaat rond de 50 ineens weer flink doortrekken. Ik zou liever zien dat ie in een keer lekker trekt tot z'n top.
De sproeier heb ik al eens vervangen, zat 86 in, heb ik 78 ingezet maar deed helemaal niets, zelfde als de vorige.
Nu heb ik contact gehad met de iemand die voor mij de kabelboom er opnieuw ingelegd heeft en hij zegt dat ik sowieso andere trekveren kan overwegen en zou moeten kijken naar mijn rolletjes, wat is hier de staat van en welk gewicht ligt erin?

Mijn koppeling ziet er nu zo uit (klik voor groot):
PXL_20210715_173950056.jpgPXL_20210715_173936364.jpg

Zoals ik al zei ben ik nog lerende en heb er nog niet zoveel verstand van maar de schoentjes zien er niet meer zo je-van-het uit dus die zou ik kunnen vervangen. Verder lijken de veertjes origineel dus ik zou strakkere kunnen proberen.

De variateur ziet er zo uit (klik voor groot):
PXL_20210716_130901719.jpg
De gele rolletjes wegen 5 en de blauwe 4.

En de v-snaar (klik voor groot):
PXL_20210716_131037058.jpg
Lijkt er wat gehavend uit te zien?

Wat lijkt jullie het beste? Koppelingschoentjes vervangen, strakkere veertjes, andere rolletjes en nieuwe v-snaar?
Optrekken vind ik het belangrijkst. Topsnelheid geef ik niet zoveel om, als het rond de 60-65 GPS blijft vind ik het prima.
 
Advertisement - register to remove this

Inderdaad de v-snaar en koppelingschoentjes en rolletjes vervangen. Boel mag ook wel wat schoner worden.

Rollen even wegen en daarna aan de afstelling werken.
 
Je mag ook wel een foto maken van de andere kan van die vario, want daar heb je meer aan.

Zou zelf koppeling, vario en riem in de bak gooien..


* Riem is duidelijk op, en zeker langer dan 15.000km mee gereden.

* Koppeling zou ik ook in de bak gooien, weet niet of dat het een originele is.. Maar dat soort schoentjes zou ik zelf nooit gebruiken.
Ze lijken wel bakkeliet. Deze ben je steeds aan het opschuren omdat ze na een korte run al weer glaasig zijn. Zou zelf voor een koppeling gaan met die zwarte voering. (volgens is dat zelfs zachter) En die stukken eruit doet ook niets goed.

* Vario zou ik ook weg kieperen (eventueel voor een top performance vario set gaan met riem erbij)


Achterpoelie uit elkaar trekken, schoonmaken en nieuw vet er tussen frotten.
 
Je mag ook wel een foto maken van de andere kan van die vario, want daar heb je meer aan.

Zou zelf koppeling, vario en riem in de bak gooien..


* Riem is duidelijk op, en zeker langer dan 15.000km mee gereden.

* Koppeling zou ik ook in de bak gooien, weet niet of dat het een originele is.. Maar dat soort schoentjes zou ik zelf nooit gebruiken.
Ze lijken wel bakkeliet. Deze ben je steeds aan het opschuren omdat ze na een korte run al weer glaasig zijn. Zou zelf voor een koppeling gaan met die zwarte voering. (volgens is dat zelfs zachter) En die stukken eruit doet ook niets goed.

* Vario zou ik ook weg kieperen (eventueel voor een top performance vario set gaan met riem erbij)


Achterpoelie uit elkaar trekken, schoonmaken en nieuw vet er tussen frotten.
Koppeling is -voor zover ik het kan zien- origineel. Welke koppeling zou je kunnen aanraden? En waar moet ik op zoeken? Minarelli koppeling.. iets.

Vario heb je daar nog veel verschillen in?

Ik zal vanavond eens op k-parts of op Zandri kijken. Of maandag even langs Qparts, da's 10 minuten rijden.
 
als je echt niets anders kan vinden kan je ook voor een polini original gaan.


Volgens mij heb je dan 107mm nodig.. Originele koppeling met 2 trekveren zijn 105mm.
 
als je echt niets anders kan vinden kan je ook voor een polini original gaan.


Volgens mij heb je dan 107mm nodig.. Originele koppeling met 2 trekveren zijn 105mm.
Yes heb het net opgemeten, 106.8, dat zal dan 107mm zijn.
Nog wat foto's van het koppelingshuis en de vario:
PXL_20210717_163938409.jpgPXL_20210717_163929670.jpgPXL_20210717_113510809.jpg
Wat zou ik kunnen gebruiken om de carter schoon te krijgen? Ontvetter of remreiniger?

Als ik de vario ook zou vervangen, is het dan handig ook een van Pollini te pakken?
En dan de V-Snaar nog. Dan is alleen de poelie en drukveer -van dit gedeelte- nog zoals het was. Handig om die ook nog nieuw te pakken?

Zijn er ivm. kosten misschien complete sets te krijgen?
 
Last edited:
Minarelli heeft maar 2 maten.

Oud is 105mm, nieuw is 107.. (105 is een 2 klauws koppeling en de 107 een vandaag normale 3 klauws koppeling.)

Schoon maken kan met van alles wat zeer goed ontvet.. Remmenreiniger kan ook alleen gaat daar wel veel van doorheen als je het goed schoon wilt maken.. Makkelijkste is om een ontvetterbak te hebben waar je hem gedeeltelijk mee uit kan spoelen.. Diesel schijnt ook goed te werken.

Nee het is niet perse nodig om een polini vario te pakken. Van een ander merk kan ook.
Maar de top performance kit neigt wel meer naar de originele vario (al doet deze het wel beter dan de originele)

V-riem gewoon een nieuwe)

Poelie ziet er naar mijn mening nog gewoon goed eruit om her te gebruiken.. Als je toch een nieuwe wilt kopen die dingen zijn schreeuwend duur, dus weet waar je aan begint. Zolang het loopt vlak goed is en de schalen niet krom zijn is er weinig reden een nieuwe te kopen.


Misschien dat dit iets voor je is?

 
als je echt niets anders kan vinden kan je ook voor een polini original gaan.


Volgens mij heb je dan 107mm nodig.. Originele koppeling met 2 trekveren zijn 105mm.
Als ik deze zou pakken: https://www.zandri.nl/koppeling-min-107mm-3-dlg-org-tp.html in plaats van de Polini, zou dat (los van de kosten) nog schelen in performance?

Dat Variateur set waar je naar verwijst vind ik wel interessant, heb ik meteen alles nieuw.

Mijn koppelingshuis is natuurlijk ook niet meer nieuw maar moet die ook vervangen? Gezien hetgeen wat versleten is aan de binnenkant.

Wat kan ik verder nog doen om meer trekkracht te krijgen? Trekveertjes bijbestellen? Of denk je dat ik met nieuwe vario + koppeling al een heel eind kom?
 
Last edited:
Die top performance koppeling is meer voor een race setup.. Heeft lichtere segmenten, met een wat meer standaard setup is deze moeilijk af te stellen. Aangezien je dan niet zo hoog in aangrijpmoment wilt zitten.. Die van polini heeft daar minder last van.


Daarom zou ik je ook geen Polini 3G (RACE) aanraden.. Die koppeling is veelste licht voor een nabeide originele setup.

Zo`n Race koppeling doet het beter met een mid toeren setup (die rond de 12.000 rpm zit)
 
In eerste instantie dacht ik dat het wel meeviel qua slijtage van de schoenen.
Maar bij nader inzien, en het geheel nog is bekeken te hebben kom ik ook tot dezelfde conclusie als eerder door anderen aangegeven.

Bij de rode pijl valt de slijtage reuze mee en zit er ook nog genoeg vlees aan.
Echter bij de gele pijl, lijkt het wel of hier juist enorm veel is weggesleten!?


PXL_20210715_173950056.jpg

Kan gezichtsbedrog zijn, of een foto (lees: fata) morgana, maar als dit echt zo enorm is heb je kans dat het spul vermoerd is!
Alles vervangen is dan de enige optie. Let er wel op dat je het spulletje weer centreert zodat het recht tegenover elkaar komt te staan.

Edit: Dat witte gedeelte/lijntje wat je ziet is eigenlijk de tolerantiemaat.
Als je dit punt bereikt hebt, is het sowieso raadzaam om het e.e.a. te vervangen.
Is trouwens een origineel onderdeel van de Beta.
 
Last edited:
In eerste instantie dacht ik dat het wel meeviel qua slijtage van de schoenen.
Maar bij nader inzien, en het geheel nog is bekeken te hebben kom ik ook tot dezelfde conclusie als eerder door anderen aangegeven.

Bij de rode pijl valt de slijtage reuze mee en zit er ook nog genoeg vlees aan.
Echter bij de gele pijl, lijkt het wel of hier juist enorm veel is weggesleten!?


View attachment 61163

Kan gezichtsbedrog zijn, of een foto (lees: fata) morgana, maar als dit echt zo enorm is heb je kans dat het spul vermoerd is!
Alles vervangen is dan de enige optie. Let er wel op dat je het spulletje weer centreert zodat het recht tegenover elkaar komt te staan.

Edit: Dat witte gedeelte/lijntje wat je ziet is eigenlijk de tolerantiemaat.
Als je dit punt bereikt hebt, is het sowieso raadzaam om het e.e.a. te vervangen.
Is trouwens een origineel onderdeel van de Beta.
Heb nog even een video van de hele koppeling gemaakt. Denk dat het wel duidelijk is dat ie aan vervanging toe is.

Verder zou ik graag de Variateur set van Top Performance bij Zandri aanschaffen maar hier zie ik dan weet niet zo snel een bijpassende koppeling. Voor zover ik het kan zien zijn het grotendeels race koppelingen. Kan iemand hierbij assisteren? Of een variateur set + koppeling bij een andere webshop die relatief snel levert.

Edit: Ben voor een Top Performance vario set, Top Performance koppeling (ORG) en Top Performance V-Snaar gegaan.
1626705044723.png

Rest ga ik nog wat oppoetsen, denk dat ik sommige delen kom af te plakken of achteraf opnieuw invetten als ik met Dasty aan de slag ga.
 
Last edited:
Back
Top