Beta Ark kabelboom wiring diagram?

Hoi hoi,

Ben nieuw in de scooter wereld en op t forum (ben wel technisch aangelegd en heb wel wat ervaring).. Heb n jaartje geleden van een maat van me een Beta Ark 50cc opknapper overgenomen en ben er maar eens aan begonnen. De lijst liep al snel op.. Kabelboom was een grote rotzooi, tevens omdat deze al aangepast was en omdat ze van 2 Beta's een hebben gemaakt en dus een frame hebben gebruikt van een luchtgekoelde Beta waar geen beugel/aansluiting op de voorkant zit voor de radiator.. De gast die het laswerk voor op het frame had gedaan was echt een amateur, het laswerk was net duivenstront. De los hangende radiator heeft dus al de kabels opgegeten!! Heb inmiddels wel alles al opgelost, vroeg me alleen af just to be sure of er een wiring diagram ergens te downloaden of vinden valt want deze kon ik zo 123 niet via Google vinden. Moet alleen de temperatuursensor (ntc weerstand) van de radiator aansluiten, weet even niet zeker of deze gewoon naar aarde moet?

Tot zover heb ik al vervangen;
  • veel bedrading.. (netjes met EL connectors en krimpkous)
  • carburateur vervangen met origineel
  • kickstart rondsel vervangen
  • startmotor werkt weer (bekabeling was fout!)
  • startmotor relais schoongemaakt..
  • kappen met polyesterplamuur hersteld en opgeschuurd
  • mogelijk andere dingen die ik vergeten ben..
lekker beunen in de garage;
IMG_20180621_005453.jpg

Tevens ben ik ook naar advies opzoek wat betreft een lasapparaat.
Nu wil ik zelf een simpel maar degelijk lasapparaat kopen nieuw of 2e hands (maakt mij niet echt uit) zolang het co2 is en niet met elektrode of met gevulde draad(werkt niet fatsoenlijk). Hm hoe dik is zo'n frame van een scooter misschien TIG of toch MIG. Wil mijn vw polo ook later nog lassen (nieuwe accubak). Voor zoiets heb ik het nodig, meer niet echt.

Adios amigos
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien dat deze je een beetje op weg kan helpen
Beta Ark Ac Service manual

Zie pagina 51
Bedankt Xtreme023.



Goed gegokt dus, moet gewoon naar gnd, dus weten we ook dat de water temperature sensor defect was omdat de gnd ontbreekte.
Zie nu ook dat de fuse verkeerd is. Zit 10A in nu (zat er al in), is te veel dus.. Zal er straks een 5A inzetten, en ik zag dat ik toch de goede diode op 23 heb terug gezet (was afgebroken).
Toppie :)
 
Last edited:

27tony09

New Member
Bedankt Xtreme023.



Goed gegokt dus, moet gewoon naar gnd, dus weten we ook dat de water temperature sensor defect was omdat de gnd ontbreekte.
Zie nu ook dat de fuse verkeerd is. Zit 10A in nu (zat er al in), is te veel dus.. Zal er straks een 5A inzetten, en ik zag dat ik toch de goede diode op 23 heb terug gezet (was afgebroken).
Toppie :)
Beetje erg laat maar, ik ben een noot met kabelboom nu doet mijn teller ook ineens niks, bij een van de aansluitblokjes zat een kort koperdraadje aan 1 kant aangesloten.....enig idee waar deze in moet?
 

Sparky

Well-Known Member
Tony,

ik denk niet dat je veel antwoorden zult krijgen met zo'n onduidelijke vraag.
Beter een eigen draadje aanmaken, je probleem te omschrijven en om welke scooter het precies gaat en aan te geven om welk aansluitblokje en draadje het gaat!
 
Beetje erg laat maar, ik ben een noot met kabelboom nu doet mijn teller ook ineens niks, bij een van de aansluitblokjes zat een kort koperdraadje aan 1 kant aangesloten.....enig idee waar deze in moet?
De teller is mechanisch. Alleen de lampjes en de brandstof meter zijn electrisch.
Kijk eens na of je kilometer kabel draait boven bij de cluster als je het wiel draait. Ik vermoed dat de kilometerteller aandrijving het wormwiel kapot is gelopen er zit namelijk een smeernippel en die heeft waarschijnlijk nooit olie gezien zoals gewoonlijk bij de meeste scooters/brommers. Ik heb hier nog een nieuwe liggen die van mij was ook al wat ouder en eigenlijk wel toe aan vervanging maar ik zeg je een ding. Orginele kost 40 euro dacht ik.. Daar moet je wel even rekening mee houden.
Post automatically merged:

Bedankt Xtreme023.



Goed gegokt dus, moet gewoon naar gnd, dus weten we ook dat de water temperature sensor defect was omdat de gnd ontbreekte.
Zie nu ook dat de fuse verkeerd is. Zit 10A in nu (zat er al in), is te veel dus.. Zal er straks een 5A inzetten, en ik zag dat ik toch de goede diode op 23 heb terug gezet (was afgebroken).
Toppie :)
Die temperatuur sensor (NTC-weerstand) bij mij deed ook niets meer (getest met een aansteker) en ik vond alleen een lampje erg weinig informatie. Alles was goed, de massa enzovoorts de bekabeling het ledje noem maar op. Dus ik heb via China een digitale temperatuur sensor/display gekocht, super ding. Heb hem waar de spiegel in gaat gezet. Hij zit geschakeld op het contactslot. Moet je gewoon even kijken met continuïteit test dan mooi afwerken met krimpkous en solderen de handel.

Deze heb ik:
€ 11,91 30%OFF | Waterdichte 12 V Motorfiets Digitale Thermometer Moto Led Motor Water Temperatuur Instrument Pyrometer Alarm Gauge Meter

Zie voor foto's mijn album. Wel een ding op de foto's de dat het scherm niet altijd alles weergeeft dit is alleen op de foto's zo omdat de refresh rate van het LED display en de sluitertijd van de camera niet overeen komen. In het echt zie je dit niet.

Let wel op waar je de sensor plaatst. Ik heb mijne in de cilinder kop gemonteerd, de kopere afdicht ring was niet alles. Heb er nog wat teflon tape tussen de schroefdraad gedaan & de koperen ring/washer. Is prima nu en ja die past op een Beta Ark in de watergekoelde cilinder of die in de radiateur past weet ik even niet zeker. Alleen moet je kijken wat je zelf wilt of de cilinder hoofd of de temperatuur van de radiateur. Heb zelf de kop genomen wat wel is met warm weer zie je de temp flink schommelen (bergje op bergje af, vol gas half gas, stoplicht). Als je de radiateur temperatuur pakt dan zal je waarschijnlijk maar tot 100° kunnen meten want als die warmer is dan het kookpunt dan zit je het blok dus warm te draaien.
Mijn cilinder is maximaal 100° geworden met 35° goed weer en dat was een flinke berg naar boven rijden volgas. Dit is dan wel de temperatuur van de cilinder ik denk dat de radiateur rond de pff 80 graden zat of zoiets. Geen idee eigenlijk maar die is wel minder natuurlijk want daar duwt hij de warmte de atmosfeer in.

Met weer zoals vandaag (15°) blijft mijn cilinder rond de 70-79 hangen als die warm is.

Wat wel aan te raden is nog, heb je een vacuümpomp? Zo eentje van HBM voor je remmen te ontluchten? Nja zet die waar je boven op je cilinder de verwarming voor de carburateur hebt en ontlucht alles tevens test je dan ook of alles goed afdicht. Lucht in je koelsysteem = warmloper... Ik sukkel heb het al een keer gehad. Daarom heb ik het dus maar eens fatsoenlijk gedaan met de vacuümpomp. Heb voor de gein eens 10 atmosfeer getrokken al de leidingen klapte dicht maar goed nieuws nergens lek! Ultieme test.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top