Beta Ark contactslot

FilipTarlac

New Member
Hallo,
Ik heb laatst een beta ark opknapper gekocht, ik ben persoonlijn niet zo goed met de bedrading dus bij deze mijn vraag: Wat is de goede combinatie voor de draden die los zitten bij het contactslot? De blauwe zat al vast, dan heb ik aan het contactslot nog een groene,oranje en rood/witte draad en aan de kabelboom een zwarte,wit/zwarte en een groen/zwarte draad. In de bijlage een foto + de bijbehorende elektrische schema's.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2020-09-01 at 16.22.24.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-01 at 16.22.24.jpeg
    196.6 KB · Views: 27
  • Image-Beta_Ark_Legenda.jpg
    Image-Beta_Ark_Legenda.jpg
    113 KB · Views: 27
  • Image-Beta_Ark_Schema.jpg
    Image-Beta_Ark_Schema.jpg
    51.9 KB · Views: 33
Advertisement - register to remove this

Hm dat is wel vreemd. Denk dat je het verkeerde schema hebt kerel. Zie bij mijn Beta LC kabelboom (2005) dat die hetzelfde is heb nog een reserve kabelboom met nieuwere delen wel een andere CDI maar die is hetzelfde zover ik weet.

Hoe het origineel moet vanaf kabelboom naar contactslot:

(Iets dikkere kabels, de drie voor het contactslot)
  • (kabelboom kant) -> (contactslot kant)
  • Zwart -> Blauw
  • Groen rood -> Groen
  • Oranje -> Oranje
Dan heb je nog vanaf de kabelboom een dunnere kabel met;
  • (kabelboom kant) -> (contactslot kant)
  • Zwart Wit -> Wit Rood / Wit Roze (naar contactslot).

Succes. Wel prima gedaan met die krimpkous, zou ik bij de rest ook doen anders krijg je corrosie en dus weerstand en dan werkt straks je contactslot niet meer door corrosie. Bij de meeste connectors krijg je dit ook, heb ik laatst ook gehad een nog niet goed schoon gemaakt remlicht connector werkte niet meer (geen remlicht aan de rechter kant). Kun je het beste een depinning setje kopen, dan de pin uit de socket halen en met 400grit schuurpapier het pinnetje opschuren en wat WD40 of lager vet erop en weer erin steken, probleem opgelost.
 

Attachments

  • IMG_20200902_175830.jpg
    IMG_20200902_175830.jpg
    285.6 KB · Views: 25
  • IMG_20200902_175834.jpg
    IMG_20200902_175834.jpg
    310.7 KB · Views: 21
  • IMG_20200902_175856.jpg
    IMG_20200902_175856.jpg
    184 KB · Views: 20
Bedankt voor de hulp, heb inmiddels alles aangesloten alles werkt weer, maar hij start nog steeds niet, heeft een tijdje stil gestaan startte eerst wel met een paar keer kicken. Enig idee wat het misschien zou kunnen zijn? Ik ga vanavond kijken naar de sproeier maat en misschien een nieuwe bobine erop.
 
Bedankt voor de hulp, heb inmiddels alles aangesloten alles werkt weer, maar hij start nog steeds niet, heeft een tijdje stil gestaan startte eerst wel met een paar keer kicken. Enig idee wat het misschien zou kunnen zijn? Ik ga vanavond kijken naar de sproeier maat en misschien een nieuwe bobine erop.
Je kunt een aantal dingen doen. Ieder heeft zijn/haar eigen manieren. Ik zou eens het volgende proberen.

  1. Bougie eruit halen en vonk nakijken iedere keer dat hij de compressie slag maakt en je bop uit het bougie gat hoort komen moet die vonken, controleer dit eerst.
    Nieuwe benzine erin 98 premium of 95 kan ook maar geen E10 rotzooi. Oude benzine heeft een lager octaan gehalte dit kan met starten en vermogen dus zeker wat schelen ligt eraan hoe oud de brandstof is.
  2. Paar keer kicken of startmotor even 15 seconden laten draaien, kijken of de bougie zat is en of de vlotter bak onder de carburateur vol is.
  3. Als je de vlotter bak eraf hebt bekijk de hoofd sproeier eens draai hem eruit en kijk erdoor of die niet verstopt is doe dit ook met de stationair sproeier.
  4. Als je geen benzine in de vlotter bak krijgt is of de petcock(vacuum benzinekraan) dusdanig oud dat het membraan vast zit. Je kunt dit vaak nog wel even "tijdelijk" oplossen door met een fietsenpomp er wat lucht in te forceren een paar keer. Aan te raden is om die te vervangen als die slecht is want het membraan is van NBR of ander rubber dat gewoon door de ethanol uiteindelijk zo uitgedroogd en zo hard worden.. Dit doet E10 dus veel erger dan 95 of 98(!) en uiteindelijk werkt het dan niet meer.
 
Je kunt een aantal dingen doen. Ieder heeft zijn/haar eigen manieren. Ik zou eens het volgende proberen.

  1. Bougie eruit halen en vonk nakijken iedere keer dat hij de compressie slag maakt en je bop uit het bougie gat hoort komen moet die vonken, controleer dit eerst.
    Nieuwe benzine erin 98 premium of 95 kan ook maar geen E10 rotzooi. Oude benzine heeft een lager octaan gehalte dit kan met starten en vermogen dus zeker wat schelen ligt eraan hoe oud de brandstof is.
  2. Paar keer kicken of startmotor even 15 seconden laten draaien, kijken of de bougie zat is en of de vlotter bak onder de carburateur vol is.
  3. Als je de vlotter bak eraf hebt bekijk de hoofd sproeier eens draai hem eruit en kijk erdoor of die niet verstopt is doe dit ook met de stationair sproeier.
  4. Als je geen benzine in de vlotter bak krijgt is of de petcock(vacuum benzinekraan) dusdanig oud dat het membraan vast zit. Je kunt dit vaak nog wel even "tijdelijk" oplossen door met een fietsenpomp er wat lucht in te forceren een paar keer. Aan te raden is om die te vervangen als die slecht is want het membraan is van NBR of ander rubber dat gewoon door de ethanol uiteindelijk zo uitgedroogd en zo hard worden.. Dit doet E10 dus veel erger dan 95 of 98(!) en uiteindelijk werkt het dan niet meer.
Ik heb hem aan de praat gekregen! Zeer bedankt voor jullie hulp
 
Was iets kleins, heb heel de carb schoongemaakt en toen zag ik dat de stationairschroef er helemaal in zat gedraaid, zelfde verhaal met de luchtschroef, deze een stukje los gedraaid en hij loopt weer goed
Dat kan natuurlijk ook. Controleer wel je bougie kleur af en toe. Zie toegevoegde foto voor de kleuren. Weet niet of je met of zonder oliepomp gaat rijden. Ik raad toch mengsmering aan, het is wel alleen zoeken naar een tankstation altijd voor de mengsmering pomp of zelf mengen, mengsmering pomp hebben ze niet altijd meer. Maar bespaart je wel al het gezeik met die stront oliepompjes (geloof me, echt is het niet waard). Vooral geen DMP pompje nemen, die is namelijk na 100km ongeveer al lek (keerring op de aangedreven as).
 

Attachments

  • Spark Plug Reading.jpg
    Spark Plug Reading.jpg
    185.2 KB · Views: 12
Back
Top