This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Beta Ark Afstellen....Help!

sArGeAnt

Well-Known Member
Hey mijn setup staat onderaan.
Ik zit met het volgende ik wil mijn carborateur afstellen...Ik vind dat mn scoot niet lekker loopt. Vaak bij gas los...VOL Gas is het ff sputterdesputter...Mn luchtschroef staat al zo op 3,5 (Dus 3 hele en 1 halve) slagen open ofzo. Ligt dit nu eraan dat ik een te grote sproeier heb ofzo??? Of juist te klein?
Hoe kan ik mn lucht / sproeier zo makkelijk en goed mogelijk afstellen? Hoe weet ik of ik de goede sproeier maat heb. Is het zo dat ik een sproeier moet zoeken waarbij mn scoot het beste loopt bij luchtschroef op 1,5 (Dus 1 hele en 1 halve) slagen open of hoe ken ik dat het beste fixxen???

Andere vraag. Ik heb zon polini Airspeed plaatje...Zou dat kunnen veroorzaken dat ik niet meer zo goed trek en een beter top heb ? Of net andersom?

En wat zouden jullie nog voor simpele dingen veranderen als dit jullie beta ark was met deze setup...Ik ben al van plan om een HEBO Race of een HEBO Race Replica te kopen met een 21 MM Carb. Maar iig voor nu heb ik die dus nog niet. Heb ik wat aan een cartfilter? Een powerbox? Een andere CDI voor meer toeren, een T.P. Dekseltje bij mn vertanding of wat dan ook?
Is die T.P. Goed te tunen? Goed idee om uit te honen tot ?? 80 cc ofzo? En waar kan ik hem dan laten tunen/uithonen???

Btw nog een raar fenomeen: Soms (terwijl stasjnair goed staat) Na een eind blazen en ik ga stilstaan voor een stoplicht..Dan valt me scoot gewoon uit. En bij het wegrijden lijkt het dan ook weer net of ie aan het verzuipen is en heb ik ook kans dat ie uitslaat. ik heb het gevoel dat als ik olie bij me benzine doe .. dat het dan over is.want nu heb ik het al 3 dagen niet meer gehad. sinds ik 3 dagen geleden getankt heb met 1 dopje olie erbij. Kan het dat me sproeier te groot is en dat dat minder invloed heeft doordat er olie bij word gedaan??? of hoe zou iemand dit kunnen verklaren.

Thnx ppl!

------------------
Beta ARK LC, T.P. Trophy 70CC (Giet); Gianelli Shot/Nardo uitlaat, 17.5 MM Del'Orto carb met 94 sproeier, Originele Luchtfilter, Malossi Krukas, Yamashi Lange vertanding, Malossi Vario, HEBO Koppeling, Polini Airspeed Plaatje, Polini V-SNAAR, HEBO Membraam + Membraam Plaatjes, 3.6 gram rollers, HEBO Trekveertjes, HEBO drukveer en T.P. Carter Deksel incl. Supercooler.

Ik heb een hebo membraam en dat is ietsjes kleiner dan mn originele membraam is dat slechter of maakt dat nix uit???

[This message has been edited by sArGeAnt (edited 07 March 2001).]
 
VOL Gas is het ff sputterdesputter...
Heb je al een nieuwe bougie?
Voor de juiste sproeier monteer je een goeie grote, richting de honderd in jouw geval, denk ik. Dan ga je ff een lang stuk volgas blazen. Scoot snel uitgooien en bougie eruit gooien. Kijk naar de kleur van het uiteinde. Zwart? Dan een iets kleinere sproeier, nu ga je weer vlammen. Ga door met checken tot je bougie een koffie-met-melk kleur bruin heeft. That's the one! Je luchtschroef moet idd 3 halve slagen openstaan.

Ik heb zon polini vario plaatje...
Een airspeed bedoel je. Eerder hogere top, en dezelfde trekkracht.

En wat zouden jullie nog voor simpele dingen veranderen als dit jullie beta ark was met deze setup...Ik ben al van plan om een HEBO Race of een HEBO Race Replica te kopen met een 21 MM Carb.
Als eerste een 21 halen, veel beter dan 17,5.
Heb ik wat aan een cartfilter?
Nee, heb je nix aan.
Een powerbox?
Ook nix.
Een andere CDI voor meer toeren, geen ervaring mee, Prozhen zegt dat het veel scheelt. Je gaat er niet meer toeren mee draaien ofzo.
een T.P. Dekselte bij mn vertanding of wat dan ook? Noppes.
Is die T.P. Goed te tunen?
Ja, alu is goed te tunen. Goed idee om uit te honen tot ?? 80 cc ofzo? Nee. En waar kan ik hem dan laten tunen/uithonen???
Tunen kan bij Joel of Ivo in Eindhoven, voor maar 75 piek.

[/QUOTE]
 
Thnx ScooterDraz voor je Reply!

Ik heb net een nieuwe NGK Racing Bougie
Dus daar gaat het niet aan liggen. BTW je kan met gietijzer toch wel verder dan ALuminium? Tegen mij zegggen ze altijd dat aluminium niette doen is...Ik heb nl ook nog een HEBO 70CC ALu liggen..Dan zou ik volgens jou die beter kennen uithonen???

Oke maar dat met die luchtschroef ik zei niet 3x een half ik zei 3 en een halve slag open... Ik ga iig een 100 sproeier proberen...Alhoewel ik al een 94 heb


Btw nog een raar fenomeen: Soms (terwijl stasjnair goed staat) Na een eind blazen en ik ga stilstaan voor een stoplicht..Dan valt me scoot gewoon uit. En bij het wegrijden lijkt het dan ook weer net of ie aan het verzuipen is en heb ik ook kans dat ie uitstaat. ik heb het gevoel dat als ik olie bij me benzine doe .. dat het dan over is.want nu heb ik het al 3 dagen niet meer gehad. sinds ik 3 dagen geleden getankt heb met 1 dopje olie erbij. Kan het dat me sproeier te groot is en dat dat minder invloed heeft doordat er olie bij word gedaan??? of hoe zou jij dit verklaren /... of iemand anders/???
 
Je sproeiers is te klein, neem hem 2 of 3 maten groter. Je luchtschroef kan je dan afstellen door steeds een stukje te gaan rijden, en hem een beetje te verdraaien, maar niet extreem, steeds een klein stukje. Dan merk je vanzelf of ie goed rijdt.

Die polini airspeed kan je beter niet gebruiken op je originele vario, wel als je een polini vario hebt.
 
Je moet je luchtschroef 1,5 slag of 3 halve slagen opendraaien. Je krijgt nu veel te veel lucht. Daar door krijgt ie naar verhouding te weinig benzine en lijkt het of ie verzuipt onderin. HEt bekende bwluuuup geluid.

Verder is alu veeeel beter te tunen dan gietijzer. Alles in de race is alu.
Uithonen moet je niet aan beginnen. Gewoon tunen.

Het is trouwens stationair!
 
Jo thnx... VDM..Lees ff mn setup dan zie je dat ik een Malossi vario heb

En draz thnx, ik weet heus wel hoe je stasjonair echt schrijft
stationair...

oki thnx...
 
als je even goed naar het cilinderhemd kijkt van een normale 68, 69 of bijna 70cc cilinder voor minarelli hor, zie je dat je nog maar zeer weinig te honen hebt. eigenlijk is dit de kosten van een nieuwe zuiger en de afname in stevigheid niet waard. begin pas met honen als het door slijtage nodig is.
doordat het nicasil laagje in aluminium cilinders onzettend dun is, valt er weinig tot niets te honen. je hebt hier sowieso een diamanthoon voor nodig.
tunen gaat bij beide matrialen zonder problemen, het voordeel van aluminium is dat de prestaties wat heftiger mogen zijn vanwege de veel betere koeling en slijtvastere cilinderwand.
 
Je kunt hem ook afstellen doormiddel je stationair zo te zetten dat ie net stationair loopt.
En dan ga je aan je luchtscroef draaien tot dta ie het hardst stationair loopt.
Als je dat hebt gedaan ga je een stuk toeren 2 of 3 kilometer en dan ga je kijken.
De is dan goed of niet goed.
Als ie dan niet goed is 2 of drie maten grotere sproeier en weer opnieuw beginnen.
mzzl. jeroen