Beta ark 70cc koppel geven

Reemster90

New Member
Beste forum leden.

Dit weekend een beta ark opknapper gehaald..

Uitlaat was lek en variateur maakte een klapperende geluid. En cilinder had erg weinig compressie

Dus ik naar de locale scooterzaak.

Het word een woon werk verkeer scooter dat een stevig heuveltje aan moet kunnen(Limburgse heuvelland aan moet kunnen). Dus wil een beetje power en geen super snelheden.

Gehaald 70cc top performance
Vario top performance
Sito + uitlaat
Sproeiers
Bougie + lucht filter.

Lekker gesleuteld en cabrateur opnieuw afgesteld en lopen die handel.

Maar toch even kijken wat ik geknutseld heb.

Nu trekt de scooter aardig alleen loopt hij echt te hard.. Teller gaat tot 80 en reed de auto's langs een 80 weg nog voorbij.

Ik wil de scooter 65 70 laten lopen maar verwacht wel koppel voor die heuveltjes.

Iemand ideeën om die koppel te krijgen en wat minder snelheid.

Huidige set up.

17.5 mm cabrateur (gurter ofzo).
80mm sproeier
70cc top performance
Vario 7 gram top performance
Sito+ uitlaat

Koppeling geen idee
Wil graag met veren en roller spelen.
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil de scooter 65 70 laten lopen maar verwacht wel koppel voor die heuveltjes.

Iemand ideeën om die koppel te krijgen en wat minder snelheid.


Dat gaat je helaas niet lukken i.v.m een 2takt.. Cdis voor die minarelli scooter zijn zoiezo al niet begrensd. 80Km/u op de teller of echt 80km/u (dus rond de 90/95 km/u ga je met een standaard cilinder ook wel halen met een race pijp. Daar heb je die 70cc niet nodig..

Veel opties om een 2takt te begrenzen heb je niet. Vario ring en begrenzing in de uitlaat vallen hierbij al buiten.. Zonder prop in de uitlaat en een vario ring gaat de hele boel over toeren draaien.. Een prop in de uitlaat zal wel kunnen, alleen dan ben je het koppel eerder kwijt dan rijk.. Hierbij is de uitlaat buis diameter juist erg van belang (zorgt dat de motor meer vermogen kan maken)
Daarbij gaat die uitlaat prop niet werken i.v.m die 70cc.. De 70cc wilt dan vooruit (omdat die meer vermogen maakt dan de originele cilinder.
De prop gaat dan heel veel weerstand vormen in de voorbocht van de uitlaat.. Dus dan word de hele voorbocht een hele stuk warmer.. Die warmte geleid dan ook weer naar de cilinder.. Uiteindelijk loopt dit gewoon kut en gaat het spul kapot..

Een andere optie zou kunnen zijn om de gas schuif wat te begrenzen door een tonnetje boven de gasschuif en de deksel te plaatsen.
Alleen het rijd voor geen ene meter, dat is wel wat ik je kan zeggen..

Een andere optie zou een zware drukveer kunnen zijn dan nodig.. ( dan heb je dat hij iets aan top verliest op top snelheid (vaak minder dan 10km/u)

Verschil tussen de cilinders is overigens:

Een watergekoelde cilinder is hoger getimed dan een luchtkoelde cilinder.. Met de WC cilinder zal die dus harder lopen..

Ook de de vertanding van een LC scooter wat langer..

Je zou het dus zo kunnen doen, om van LC naar AC te gaan, en de vertanding te veranderen naar een Yamaha neos vertanding (die zou korter zijn)
Daarmee zou hij dan 70km/u maximaal op de teller moeten gaan..

Om dan 60km/u te willen halen zit je al weer snel aan een uitlaat prop en een vario ring. Dus gaat bij een 4takt anders veel makkelijker. Ik rijd zonder varioring en snelle cdi al vaak al 60km/ 70 op de teller.


Echter jaagt het echt op de toeren...

Rolletjes lichter heeft geen zin.. Zoals je zeg dan jaagd het op toeren.. Dat klopt inderdaad, koppel is pleite, maakt meer lawaai, vermogen minder. Hogere slijtage, hogere brandstrof verbruik. Dus dat heeft dus weinig zin.



Ik wil de scooter 65 70 laten lopen maar verwacht wel koppel voor die heuveltjes.

Enigste waarmee dit zo te doen is, is met een viertakt en een 70cc of 80cc cilinder, en dan de begrensde cdi brom erop laten (wel de sproeier iets verhogen) (dan heb je weinig toeren, wel meer koppel op die lagere toeren en een vrij lagere top..
Zo`n minarelli blok is lastig de tempereren.. Een 4takt blok loopt wel iets langzamer.. (ik mag vaak blij zijn als ik 65km/u op de teller haal)



Probeer anders eens een gele of een rode malossi drukveer.. Als die met de gele nog te snel gaat eens die gene wat daarna komt te gebruiken..

Weet haast zeker dan hij dan nog maar net moet moeite 70km/u haalt.
 
Ik wil de scooter 65 70 laten lopen maar verwacht wel koppel voor die heuveltjes.

Iemand ideeën om die koppel te krijgen en wat minder snelheid.


Dat gaat je helaas niet lukken i.v.m een 2takt.. Cdis voor die minarelli scooter zijn zoiezo al niet begrensd. 80Km/u op de teller of echt 80km/u (dus rond de 90/95 km/u ga je met een standaard cilinder ook wel halen met een race pijp. Daar heb je die 70cc niet nodig..

Veel opties om een 2takt te begrenzen heb je niet. Vario ring en begrenzing in de uitlaat vallen hierbij al buiten.. Zonder prop in de uitlaat en een vario ring gaat de hele boel over toeren draaien.. Een prop in de uitlaat zal wel kunnen, alleen dan ben je het koppel eerder kwijt dan rijk.. Hierbij is de uitlaat buis diameter juist erg van belang (zorgt dat de motor meer vermogen kan maken)
Daarbij gaat die uitlaat prop niet werken i.v.m die 70cc.. De 70cc wilt dan vooruit (omdat die meer vermogen maakt dan de originele cilinder.
De prop gaat dan heel veel weerstand vormen in de voorbocht van de uitlaat.. Dus dan word de hele voorbocht een hele stuk warmer.. Die warmte geleid dan ook weer naar de cilinder.. Uiteindelijk loopt dit gewoon kut en gaat het spul kapot..

Een andere optie zou kunnen zijn om de gas schuif wat te begrenzen door een tonnetje boven de gasschuif en de deksel te plaatsen.
Alleen het rijd voor geen ene meter, dat is wel wat ik je kan zeggen..

Een andere optie zou een zware drukveer kunnen zijn dan nodig.. ( dan heb je dat hij iets aan top verliest op top snelheid (vaak minder dan 10km/u)

Verschil tussen de cilinders is overigens:

Een watergekoelde cilinder is hoger getimed dan een luchtkoelde cilinder.. Met de WC cilinder zal die dus harder lopen..

Ook de de vertanding van een LC scooter wat langer..

Je zou het dus zo kunnen doen, om van LC naar AC te gaan, en de vertanding te veranderen naar een Yamaha neos vertanding (die zou korter zijn)
Daarmee zou hij dan 70km/u maximaal op de teller moeten gaan..

Om dan 60km/u te willen halen zit je al weer snel aan een uitlaat prop en een vario ring. Dus gaat bij een 4takt anders veel makkelijker. Ik rijd zonder varioring en snelle cdi al vaak al 60km/ 70 op de teller.


Echter jaagt het echt op de toeren...

Rolletjes lichter heeft geen zin.. Zoals je zeg dan jaagd het op toeren.. Dat klopt inderdaad, koppel is pleite, maakt meer lawaai, vermogen minder. Hogere slijtage, hogere brandstrof verbruik. Dus dat heeft dus weinig zin.



Ik wil de scooter 65 70 laten lopen maar verwacht wel koppel voor die heuveltjes.

Enigste waarmee dit zo te doen is, is met een viertakt en een 70cc of 80cc cilinder, en dan de begrensde cdi brom erop laten (wel de sproeier iets verhogen) (dan heb je weinig toeren, wel meer koppel op die lagere toeren en een vrij lagere top..
Zo`n minarelli blok is lastig de tempereren.. Een 4takt blok loopt wel iets langzamer.. (ik mag vaak blij zijn als ik 65km/u op de teller haal)



Probeer anders eens een gele of een rode malossi drukveer.. Als die met de gele nog te snel gaat eens die gene wat daarna komt te gebruiken..

Weet haast zeker dan hij dan nog maar net moet moeite 70km/u haalt.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Scooter loopt wel zeker 80+ prop had voor het monteren al er uit gebeund.

Ik ga malossie rood en geel eens proberen..

Enig advies welke koppeling en trekveertjes is het beste kan gebruiken?
 
Als je er een standaard uitlaat eronder hebt zitten, kan je beter ook voor een standaard type koppeling gaan.. Een sport koppeling is daarvoor eigenlijk iets te licht.. Je hebt echt de massa nodig van de koppeling om netjes op lagere toeren weg te komen.. Anders duurt het veelste lang voordat hij past aan koppelt op het huis. Trekveren proberen.. Je hebt normaal bij een koppeling maar 3 type diktes..

Meestal zit je bij de eerste al goed, midden en de zwaarste heb je vaker niet nodig voor zo`n setup.

Misschien denk je, waarmee kan ik dan wel een sport koppeling gebruiken... Vaak heb je er pas profijt van bij midden en hoog toerige setups.. Dan gaat die massa die je wel nodig hebt bij een laag toerige setup, je tegen werken bij een midden of hoog toerige setup..
 
Back
Top