Beste nieuwe scooter voor langere (toer)tochten

Skoeter

New Member
Ik, 1.95 en 95 kilo, zoek een scooter voor langere toertochten, rond 200-250 km per keer.
Af en toe neem ik een medepassagier mee.
Budget speelt geen hoofdrol.
Betrouwbaarheid vind ik het belangrijkste.
Garantie ook en daarom zoek ik een nieuw exemplaar

Aanvankelijk dacht ik aan een IVA E5 (en daar aanvullend 3 accu's bij te kopen).
Zeker niet goedkoop, maar leek wel een betrouwbare oplossing.

Inmiddels ben ik redelijk enthousiast over de Sym Symphony ST, mede vanwege de grotere (wiel)maat, maar ik lees ook wel wat problemen.
Mijn vraag: is dit nou een verstandige keuze of kan ik beter gaan voor het merk Peugeot of Piaggio of Vespa?
(Kymco verkoopt de dealer in mijn woonplaats niet en valt dus af)

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Glenn123

Active Member
Ik, 1.95 en 95 kilo, zoek een scooter voor langere toertochten, rond 200-250 km per keer.
Af en toe neem ik een medepassagier mee.
Budget speelt geen hoofdrol.
Betrouwbaarheid vind ik het belangrijkste.
Garantie ook en daarom zoek ik een nieuw exemplaar

Aanvankelijk dacht ik aan een IVA E5 (en daar aanvullend 3 accu's bij te kopen).
Zeker niet goedkoop, maar leek wel een betrouwbare oplossing.

Inmiddels ben ik redelijk enthousiast over de Sym Symphony ST, mede vanwege de grotere (wiel)maat, maar ik lees ook wel wat problemen.
Mijn vraag: is dit nou een verstandige keuze of kan ik beter gaan voor het merk Peugeot of Piaggio of Vespa?
(Kymco verkoopt de dealer in mijn woonplaats niet en valt dus af)
Ik ben zelf alles behalve tevreden met de sym euro 5 blokjes/scooters staat inmiddels 10k km op veel problemen gehad waar de dealer ook niks vanaf wist

zelf rijd ik grote afstanden met mijn piaggio zip (die zal voor jou lengte geen doen zijn)
Hier heb ik 20k km op staan altijd netjes onderhouden nog nooit 1 probleempje gehad ben echt dik tevreden over de piaggio blokken als ik jou was en geld geen hoofdrol speelt zou ik naar een vespa kijken
Naar mijn idee is dit qua betrouwbaarheid wel de scooter.
Betaal je dan natuurlijk ook voor

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik denk inderdaad dat als je een gloednieuwe scooter wilt je het beste kan gaan voor een Vespa Sprint of een Vespa Primavera voor het meeste gemak. Anders zou je ook nog aan een Piaggio Fly kunnen denken.

Ik weet niet of een Peugeot tegenwoordig aan te raden is. Die hebben nu Chinese blokken, weliswaar Sym. Ik zou desondanks qua betrouwbaarheid eerder voor de Italiaanse counterpart gaan.

Sjoerdo

Active Member
Ik weet niet of een Peugeot tegenwoordig aan te raden is. Die hebben nu Chinese blokken, weliswaar Sym. Ik zou desondanks qua betrouwbaarheid eerder voor de Italiaanse counterpart gaan.
de wereld op zijn kop, italiaanse blokken zijn aan te raden vanwege de betrouwbaarheid :oops::D

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
de wereld op zijn kop, italiaanse blokken zijn aan te raden vanwege de betrouwbaarheid :oops::D
Men zou de wereld op zijn kop zetten als men GY6 blokken eerder zou aanraden dan een 4-takt Piaggio blok wat hedendaags onder de Zip en Fly/Vespa zit.

MrHeinz

Active Member
Nadeel bij de lengte van ts is dat scooters vaak niet goed zitten. Ook grotere scooters zitten niet goed vanwege het te lage stuur. Een Sym Jet14 lijkt me qua comfort een van de betere opties. Qua motor zou ik voor Piaggio gaan. Het zou zomaar kunnen dat een Vespa ook goed zit.

Piaggio Liberty is denk ik ook een aanrader, grote wielen dus lekker comfort. En een goed blok.
echter weet ik niet of deze geschikt is voor langere mensen.

zelf zou ik eens naar een dealer gaan en op verschillende voertuigen rijden en kijken wat het beste past.

qua piaggio zal je denk ik nooit de spijker naast de kop slaan. Eenmaal je deze scooter dealer onderhoud en altijd binnen stalt, kunnen dit merk scooters je hele leven mee gaan heb ik de ervaring.

Sparky

Well-Known Member
iaggio Liberty is denk ik ook een aanrader, grote wielen dus lekker comfort. En een goed blok.
echter weet ik niet of deze geschikt is voor langere mensen.
Lijkt mij ook een fijne scooter, door de lage instap denk ik ook wel dat deze scooter geschikt is voor de grotere mensen.
Maar inderdaad even gaan passen.
Door deze lage instap zit je ook wat meer vooraan op de buddy en de passagier heeft daardoor wat meer ruimte dus dit past ook in je eisenpakket.

runnertjeroad

New Member
Hoi
Een jet 14 prima scooter maar het zadel is niet best voor lange afstanden lees maar eens bij de diverse clubs
En als je 1 koopt koop een euro 4 een vespa is ook een optie zit is beter nadeel ervan is ze zijn duur als jet het vergelijkt met de jet 14

Skoeter

New Member
Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken!
Het helpt bij de zoektocht.

De dealer in mijn woonplaats verkoopt geen Kymco en daarom had ik dit afgeschreven, maar ik lees wel veel positiefs over dit merk.
Misschien dat ik toch verder moet kijken dan deze lokale dealer.

junnehj

Member
Qua betrouwbaarheid zou ik ook bij Piaggio blijven. Vespa's plaatwerk roest veel, zonde voor die prijs.

Kymco en Peugeot Gy6 doen het ook prima mits onderhouden (en aangezien nieuw neem ik aan dat ie wel onderhouden word)

By Sym lees ik wat meer problemen en vaak zijn de Sym onderdelen ook duur imo.

Gezien het best wat geld is voor een nieuwe scooter zou ik Kymco zeker niet zomaar uitsluiten, ga eens langs een dealer die er wat heeft en ga is zitten/rijden e.d. Misschien bevalt het wel heel goed.

Ik ben zelf 1.90m en vind de vivacity een fijn ding, maar ik zit dan wel wat verder naar achter op het zadel, dus met passagier misschien niet ideaal.

Zoek in ieder geval iets met lang zadel uit 1 stuk. Mijn SR heeft zon 2 delig "sportief" zadel en dat plastic zit gewoon altijd in de weg als je wat langer bent.

Gotya

Well-Known Member
Ik ben zelf alles behalve tevreden met de sym euro 5 blokjes/scooters staat inmiddels 10k km op veel problemen gehad waar de dealer ook niks vanaf wist

zelf rijd ik grote afstanden met mijn piaggio zip (die zal voor jou lengte geen doen zijn)
Hier heb ik 20k km op staan altijd netjes onderhouden nog nooit 1 probleempje gehad ben echt dik tevreden over de piaggio blokken als ik jou was en geld geen hoofdrol speelt zou ik naar een vespa kijken
Naar mijn idee is dit qua betrouwbaarheid wel de scooter.
Betaal je dan natuurlijk ook voor
welke problemen heb jij met sym gehad. en bedoel je injectie? mijn zip injectie had bij 6500 km.een defecte benzinepomp een grapje van 230 euro

Glenn123

Active Member
welke problemen heb jij met sym gehad. en bedoel je injectie? mijn zip injectie had bij 6500 km.een defecte benzinepomp een grapje van 230 euro
Sym euro 4 staat 40k km op heeft in totaal 3 of volgens mij zelfs 4x complete blokrevisie gehad!

Sym euro 5 vanaf 500km problemen met stationair lopen
Niet willen starten
Zuiger+cilinder bij 7k km naar de klote

Zip iget 22k km geen enkele keer iets kapot gehad....

Kymco's rijden met bijna 50k km waarbij pas 1x blokrevisie heeft gehad dus voor mij nooit meer sym.

Telefonica2.

Active Member
Sym euro 4 staat 40k km op heeft in totaal 3 of volgens mij zelfs 4x complete blokrevisie gehad!

Niet willen starten

Kymco's rijden met bijna 50k km waarbij pas 1x blokrevisie heeft gehad dus voor mij nooit meer sym.
mijne heeft 34K gelopen. Voelt nog als nieuw en uitlaat is nog de originele. Ik weet niet of hij ooit eens gereviseerd is geweest btw. Maar voelt beslist niet versleten.

Telefonica2.

Active Member
Ik zeg ook niet dat alle sym scooters klote zijn maar degene die ik heb gehad klote ervaring mee.
Ik heb een New Dink haha. Mijn sym van ellende weg gedaan( Was een Sym jet 14)Die zijn normaal prima maar deze was echt op. Zelfs ander blok na reviseren er onder gedaan omdat na revisie de oliepomp kapot liep. Ander blok heeft een tijdje gelopen tot daar de krukas lagers er van uitlagen(krukas was heen en weer te duwen, Dus de krukas kon je in de kap zijdelings heen en weer bewegen en begon lawaai te maken). Toen maar gesloopt.

Gotya

Well-Known Member

Niet willen starten

Dat is mijn grootste nachtmerrie met injectie scooters. het is allemaal heel leuk als het werkt, gezien het allemaal zelf regulerend is, maar gebeurd er wat met het stationair lopen of slecht starten, succes met erachter komen. al die sensoren. Maar bedankt voor je reactie. Mijn oog viel op een sym als volgende scooter, maar die injectie is dus bagger. Wellicht moet ik eens naar Kymco kijken, alleen weet ik dus ook niet of hun nieuwe motorblokken problemen hebben, gezien die toch nu ook volledig injectie is? dat is het nadeel met al die nieuwe blokken, niemand heeft goede informatie over betrouwbaarheid, dit is iets dat uit tijd moet blijken.

Piaggio blokken zijn misschien goed, maar vind de zip iget echt superslecht afgewerkt, de kappen steken allemaal slecht in elkaar. De stuurkap zit na 4 jaar vol met vocht en de helft van mijn lampjes op de stuurkap doen het de ene keer wel / andere keer niet, het resultaat van jaren lang regen dat tussen die kmteller heen gluipt. Een sym fiddle rijd wel gewoon veel fijner , maar ik durf het niet aan met hun injectie blokken. Misschien toch maar weer zip.

Last edited:

Glenn123

Active Member
Dat is mijn grootste nachtmerrie met injectie scooters. het is allemaal heel leuk als het werkt, gezien het allemaal zelf regulerend is, maar gebeurd er wat met het stationair lopen of slecht starten, succes met erachter komen. al die sensoren. Maar bedankt voor je reactie. Mijn oog viel op een sym als volgende scooter, maar die injectie is dus bagger. Wellicht moet ik eens naar Kymco kijken, alleen weet ik dus ook niet of hun nieuwe motorblokken problemen hebben, gezien die toch nu ook volledig injectie is? dat is het nadeel met al die nieuwe blokken, niemand heeft goede informatie over betrouwbaarheid, dit is iets dat uit tijd moet blijken.

Piaggio blokken zijn misschien goed, maar vind de zip iget echt superslecht afgewerkt, de kappen steken allemaal slecht in elkaar. De stuurkap zit na 4 jaar vol met vocht en de helft van mijn lampjes op de stuurkap doen het de ene keer wel / andere keer niet. Een sym fiddle rijd wel gewoon veel fijner , maar ik durf het niet aan met hun injectie blokken.
Heb hier ook een kymco euro 5 injectie staan met 7k km erop heeft nog geen problemen gehad (even afkloppen) en rijd goed snelheid is best prima voor een euro 5
Tot nu toe dus ook nog tevreden met de kymco euro 5 blokken

Gotya

Well-Known Member
Heb hier ook een kymco euro 5 injectie staan met 7k km erop heeft nog geen problemen gehad (even afkloppen) en rijd goed snelheid is best prima voor een euro 5
Tot nu toe dus ook nog tevreden met de kymco euro 5 blokken
Nice, misschien ga ik daar de gok op nemen dan! Zijn dat nu taiwanese blokken of GY6 china?
Enuuh hoeveel scooters heb jij wel niet, hah