Best practice carberateur demonteren Aerox (2005)

sf2019

New Member
Hallo,

Ik wil graag mijn sproeier wat verkleinen aangezien ik het benzineverbruik van mijn Aerox nog al hoog vind en ie nogal langzaam optrekt vanuit stilstand, en omdat ik ook naar een meer standaard setup ben gegaan (std uitlaat met prop + zwaardere rolletjes, varioring) ipv van terugloopuitlaat (zonder prop uiteraard), lichtere rollen en geen varioring.


Nu wil ik de carberateur demonteren, dit gaat goed totdat ik bij alle slangetjes kom.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb begrepen dat je het deksel van de vlotterbak er het beste niet op de kop af kan draaien (in deze positie, zie pic), maar de vlotterbak dient dus "bovenop" te zitten en er vanaf bovenaf afgehaald te worden.

Is er een manier om de toevoer van bepaalde slangetjes af te knijpen/af te sluiten? Ik trok bv. zomaar even lomp aan een slangetje en er liep allemaal koelvloeistof uit. Dit wil ik dus het liefste niet hebben met benzine, als het even kan.
Nu mijn volgende vraag, er lopen twee slangen vanuit de benzinetank richting de carberateur, een wat dikkere en een smallere, wat is de functie van deze slangen?


Mijn voornaamste doel met dit hele gebeuren is het bekijken de hoofdsproeiermaat + het eventueel vervangen van de hoofdsproeier. Als ik dus veel te moeilijk bezig ben laat het me vooral weten :p. Ook als er tips zijn m.b.t. sproeiermaat zijn deze welkom.


Alvast bedankt o/
 
Advertisement - register to remove this

Opzich is het demonteren van een carburateur niet heel lastig.

Maar ik lees dat je sproeiermaat wil verkleinen omdat je het benzineverbruik hoog vind. Dat is helaas niet de manier om je scooter zuiniger te maken.
Je past de sproeier aan omdat je de scooter beter wil afstellen en je brandstofmengsel wil optimaliseren wat naar de cilinder gaat. De reden dat je setup is aangepast naar een meer standaard setup en je komt van een ontgrensde setup is een goede reden om te controleren of het mengsel nog goed is.

Kijk eens naar deze resources: https://scooterforum.net/resources/dell-orto-phva-17-5mm-ed.33/ en https://scooterforum.net/resources/bougie-uitlezen-diagnose.96/

Die slangetjes waar de koelvloeistof doorheen gaat zit met 1 schroefje vast aan de carburateur. Die schroef je los, slangetjes laat je vast. De rest zou zich moeten wijzen aan de hand van de gelinkte plaatjes.
 
Bedankt Bas, ik had ondertussen de service manual van Yamaha YQ50 aka Aerox gevonden, waar in beschreven wordt hoe je de carberateur ontkoppled. Bedankt voor je reactie, ik kan er zeker wat mee.
 
Kwestie van helm bak en zadel eruit. Om ruimte te maken
Luchtfilter los halen..

Dan de carburateur normaal eerst benzine af laten met de schroef die op de vlotterbak zit (wel een bakje onder het slangentje houden.
Dan de spanring op het spruitstuk losser maken..
Carbarateur eruit trekken.
Dan omdraaien en de vlotter bak schroeven verwijderen
Hoofd sproeier aanpassen en vervangen
En dan weer alles terug monteren
Bij de carb in het spruitstuk steken moet je goed op letten dat die er helemaal erin zit. Hangt die eruit, dan heb je kans op lekkage en anders gaat je spruitstuk kapot omdat de carb dan door hangt.
 
Back
Top