Berini napoli CDI/ECU?

zantvliet

Well-Known Member
Hallo,

Mijn zus heeft recent een berini napoli gekocht, en de scooter gaat nu precies 25km/h/ en ze wilt graag dat het rond de 32km/h gaat (zo snel mogelijk dat het nog legaal op de rollerbank is ;) ) dus ik dacht even kijken welke varioring er in zit maar die zit er niet in, dus ik ging kijken of ik iets zag op de cdi maar ik weet nu niet of het een cdi of een ecu is, zie fotos20220112_121242.jpg20220112_121320.jpg
maar ik weet nu niet wat wat precies is, aangezien elke cdi die ik hiervoor heb gezien hebben 2 aansluitingen (zoals dit https://www.polderscooter.nl/tmp/images/cdi-snel-65-0-300x290-br.jpg )


20220112_121531.jpg

dus ik nu lijkt het me dat dit een ECU is? als het zo is wat doet het apparaatje op de 2e foto dan?
 
Advertisement - register to remove this

Die Yeson is volgens mij de ECU.. Zit ook een dikke stekkerblok aan vast.. Wat altijd zo is bij de ECU.. Misschien een apart systeem. Dat de CDI die er los erbij zit alleen voor de ontsteking is.. En dat de ECU de brandstof regeld.
 
De zoveelste Chineese clone met een Italiaanse naam waar niks over te vinden is.
Dat ding met die groene stekker is geen CDI volgens mij.
De scooter is waarschijnlijk een Euro 4 of Euro 5 scooter met een elektronisch geregelde carburateur of zelfs injectie.
Yeson maakt inderdaad ECU's dus daar kun je zelf weinig aan doen en zult dit moeten laten doen of al een snellere versie aanschaffen als deze er al zijn. (ik heb er zellf nog niet naar gezocht maar het is goed mogelijk.)
Tenzij je de kennis, de software en de hardware hebt om zelf de mappings in de ECU aan te passen, maar dat lijkt me niet het geval en voor eenmalig de ECU te herprogrammeren ook niet rendabel/te duur.

Wat ik vaker zie op schema's van scooters met een ECU of ECU-CLC is dat men de gelijkspanning afkomstig van de spanningsregelaar wat ontstoort dit omdat er toch wel wat rommel uit die "spanningsregelaar" komt.
Wie er ooit een oscilloscoop aan heeft gehangen weet waar ik over praat.
En een ECU is nu eenmaal een microprocessor die een goeie gelijkspanning nodig heeft.
Waarschijnlijk is dit groene kastje een ontstoormodule of misschien wel een knock off spanningsregelaar.
 
Back
Top