Benzinetank grondig reinigen (sludge, roest en oxidatie) ?

Isamu

a.k.a. OverLander
Deze tank is in en in triest, maar kan hier niet van alles op proberen voor de lol (ik heb maar 1 tank die zo slecht is). Ik heb de tankdop los gekregen met kruipolie en de rest gaat straks allemaal met Imal. De vraag is nu alleen welke beun manier een goede is om de tank te reinigen en te ontdoen van roest / oxidatie aan de binnenzijde; of ik hem weer ga gebruiken weet ik niet omdat deze dan ook van binnen behandelt zou moeten worden wat helemaal niet uit kan. Persoonlijk denk ik aan een manier met kattengrind of rivierzand als goedkope oplossing om de binnenzijde te trommelen / reinigen, het zal dan een kwestie worden van een week lang regelmatig even schudden en draaien zijn, omdat ik geen molen of iets heb.

IMG_2092[1].JPG

Zoals gezegd heb ik maar 1 tank om mee te testen en ga dan ook niet als een idioot van alles proberen en maar dom ruig filmen, deze moet direct netjes op film komen zodat het een tutorial gaat worden. Dus geen gepruts met de camera en door het huis spoken en in dit topic komen geen films of dingen.

Wie wil zijn licht hier eens op laten schijnen hoe je dit zou kunnen aanpakken op de beun manier(?); dit i.v.m. onredelijke kosten als je speciaal spul gaat aanschaffen en ik deze niet hoef weer te gebruiken zo in eerste gedachte.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nee dat werkt niet, zal wel iets beters moeten hebben dan dat omdat het natuurlijk dikke aangekoekte zooi is aan de binnenzijde. Uiteraard eerst met hogedruk water er doorheen (desnoods een rioolkop). Daarna moet ik alles afplakken zodra die kaal is en dan een x middel er in en maar draaien. Ik denk niet dat ik nieuwe onderdelen ervoor ga kopen, of de kosten moeten al heel laag zijn en hem wel echt goed kunnen krijgen.

Als ik het los haal wil ik even kijken of ik een endoscoop camera op de kop kan tikken zodat ik de binnenkant goed kan filmen.
 
Ik heb bakken vol met oude moertjes en dingen, dus dat is geen gek idee mocht het heel erg slecht zijn van binnen (dacht even aan de spijker).

Elektrolyse moet ik nog testen op iets, nog niet aan toe gekomen; was wel even door mijn gedachte gegaan en zou na een eerste behandeling wellicht een goede aanvulling zijn.
 
Last edited:
Endoscoop aangeschaft zodat ik de binnenkant ook goed kan filmen zoals het nu is, en tevens wel leuk om te hebben voor cilinder spieken zonder demontage. Komt gelukkig mooi weer aan dus kan ook buiten wat gaan klussen.
 
Ik heb tanks in het verleden op verschillende manieren schoongemaakt. Er zijn kant en klare roestvreters in de handel. Die gaan je tank in en behandel je de tank mee volgens de handleiding. Daarna de binnenkant bekleden met een (tweecomponenten) hars. Je legt er daarmee een kunststof laagje binnenin op zodat hij nooit meer roest. Je kunt het ook met allerlei hulpmiddelen doen zoals grind o.i.d. en dan wel of niet in combinatie met zo'n tank cleaner / roestvreter. Maar dat is meestal meer ellebogenwerk. Ik geef de voorkeur aan de chemische manier en daarna de beschermlaag. Als je het in één keer goed doet heb je er geen omkijken meer naar. Wel eerst alle onderdelen eruit halen zoals eventuele kraan, niveaumeter en pomp.
 
Vaprorust zou goed werken voor wat ik heb begrepen, maar dit is voor de oefening en ben de tank in feite niet meer nodig. Zit er niet om te springen om er veel geld in te stoppen als ik hem straks toch niet meer gebruik. Gaat mij meer om het idee om te doen en even te zien hoe alles in elkaar zit. Van mijn Kisbee wil ik de tank ook reinigen, maar daar zit geen roest in (plastic) en is puur voor het idee omdat ik nog een nieuwe kraan er op moet zetten en de vlotter een keer wil verstellen i.v.m. verkeerde aanduiding tank meter.

Dit is van mijn Kymco die sloop rijp is en gebruik hem puur voor oefeningen en later voor filmen van tuts. Er komen geen vloeistoffen meer in zet hem later droog in elkaar zonder pakkingen of wat dan ook.
 
Last edited:
Back
Top