Benzinemeter wijkt veel af

Pinootje

Active Member
Ik heb een Sym Mio 50 2007 op de kop getikt. De benzine weter zit er nogal naast: geeft te weinig aan. Als ik m voltank staat de wijzer nog ver voor de “F”. En als de wijzer al voorbij de laagste stand is zit er zeker nog ruim een liter in de tank.
Werkt dit met een elektronische voeler met vlotter ofzo en is dit systeem te regelen?
 
Advertisement - register to remove this

Pinootje,

in principe is dit een vlotter in je tank die verbonden is met een potmeter (=variabele weerstand)

Wanneer de tank vol is drijft deze vlotter in de hoogste stand en de potmeter heeft dan een weerstand tussen de 4 en 10 Ohm.

Wanneer de tank leeg is drijft deze vlotter in de laagste stand en de potmeter heeft dan een weerstand tussen de 97,5 en 107,5 Ohm.

Jouw Benzinemeter kun je dus zien als een Ohm-meter of te wel een weerstandsmeter.

Jouw meter geeft te weinig aan dus er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn:

1. De meter zelf, wijkt af.
2. De wit/gele draad tussen je cockpit en de tanksensor heeft een te hoge weerstand (lees, slecht contact)
3. De groene draad tussen je tanksensor en de massa van je scooter heeft een te hoge weerstand (lees, slecht contact)
4. De connectoren in de wit/gele en/of groene draad vertonen een slecht contact (kan oxidevorming zijn)
5. De tanksensor zelf, wijkt af.

Dus multimeter erbij nemen en meten maar.

De punten 2, 3 en 4 zijn het waarschijnlijkst.
 
Last edited:
Pinootje,

in principe is dit een vlotter in je tank die verbonden is met een potmeter (=variabele weerstand)

Wanneer de tank vol is drijft deze vlotter in de hoogste stand en de potmeter heeft dan een weerstand tussen de 4 en 10 Ohm.

Wanneer de tank leeg is drijft deze vlotter in de laagste stand en de potmeter heeft dan een weerstand tussen de 97,5 en 107,5 Ohm.

Jouw Benzinemeter kun je dus zien als een Ohm-meter of te wel een weerstandsmeter.

Jouw meter geeft te weinig aan dus er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn:

1. De meter zelf, wijkt af.
2. De wit/gele draad tussen je cockpit en de tanksensor heeft een te hoge weerstand (lees, slecht contact)
3. De groene draad tussen je tanksensor en de massa van je scooter heeft een te hoge weerstand (lees, slecht contact)
4. De connectoren in de wit/gele en/of groene draad vertonen een slecht contact (kan oxidevorming zijn)
5. De tanksensor zelf, wijkt af.

Dus multimeter erbij nemen en meten maar.

De punten 2, 3 en 4 zijn het waarschijnlijkst.
Ik heb een sim Orbit 2 50 en als ik hem vol gooi gaat de meter ver over de F. Dan na 60 km gaat hij best snel naar halfvol en dan normaal richting t rood E. Ik probeer t te schatten met behulp van mij. Kilometerteller. Op 130km verbruikt hij 4 liter. Dus in principe zou hij na 200km een heel éind leeg zijn. Maar ik heb m pas.
 
In principe is dit systeem een niveau indicator en geen inhoudsmeting.
Tanks zijn niet altijd vierkant of rechthoekig en het aantal liter per niveau kan verschillen.
Maar eigenlijk mag de meter de full indicatie niet voorbij schieten dit is te wijten aan:

1. slecht ontwerp.
2. meterbereik wijkt af.

Punt 1 zou je kunnen veriferen door andere eigenaren van Sym Orbits II te vragen.

Voor wat punt 2 betreft, ik weet niet of de meter zich intern laat instellen, ijken zeg maar???????
 
Dank allemaal. Nuttige info waar ik wat mee kan.
Ik denk dat mijn benzine meter gewoon niet goed zit. Hoe zeg ik het.. bij mij gaat hij over de F en na 60km zakt hij. Als hij altijd hetzelfde doet is het voor mij geen probleem. Ik had 4 liter verbruikt en de meterstand en kilometerstand goed onthouden. Hij loopt 1 op 30. Dus 4 liter en dan ruim 120km is het verbruik bij mij. Ik weeg wel 110kg en ben 2 meter lang. Ik hou nog steeds met mijn GPS de kilometerteller in de gaten en die komen perfect overeen. Max 51 km per uur.
Terugkerend om de benzinemeter. Ik denk dat het plaatje of de wijzer niet goed op t dashboard zijn geconfigureerd. Zoals ik zei zolang hij constante gegevens heeft is t mij oké.
 
Back
Top