Frank,
een benzine meter werkt eigenlijk als een Ohm-meter (=weerstandsmeter) en meet de weerstand van de benzinesensor in je tank.
De benzine sensor is niks anders dan een variabele weerstand die gemonteerd zit aan een vlotter.
Het weerstandswaardebereik van deze sensoren zijn voor de verschillende merken scooters ook niet altijd gelijk.
De meeste echter hebben een bereik tussen de 10 en 100 ohm of 0 en 100 ohm.
Bij volle tank is de weerstandswaarde dus ongeveer 0 tot 10 ohm, door de variabele weerstand loopt dan een bepaalde stroom en de benzine meter zal vol aangeven.
Bij lege tank is de weerstandswaarde ongeveer 100 Ohm, bij sommige merken zelf iets hoger, door de variabele weerstand loopt minder stroom en de benzinemeter zal dan leeg aangeven.
Bij jouw cockpit vertrekken twee draden richting benzinesensor, een groen en een blauwe.
Wanneer je de connector bij je cockpit losneemt, kun je de weerstandswaarde tussen deze twee draden meten met een ohm-meter.
Trek je ook de connector bij de tanksensor los moet de ohm-meter oneindig aangeven, doet hij dit niet, heb je een sluiting of overgangsweerstand tussen deze draden, dit is uiteraard niet goed.
Wat kan het probleem zijn bij jouw:
1. de sensor zit vast en de vlotter blijft in de bovenste stand staan waardoor de weerstand die de benzinemeter ziet laag is en daardoor vol aangeeft.
2. er is iets mis met de bedrading tussen cockpit en sensor, hoe je dit controleert heb ik reeds hierboven beschreven.
3. indien het niet 1 of 2 is, is waarschijnlijk je tankmeter defect, dit laatste zou je even kunnen testen door bijvoorbeeld de blauwe draad tijdelijk uit de connector los te nemen dit door het weerhaakje van het contact even met een kleine schroevendraaier in te drukken en vervolgens het contact uit de connector te trekken. Daarna steek je de grote connector weer terug op de cockpit en de benzine meter moet nu leeg aangeven. Geeft de meter nog steeds vol aan kun je ervan uitgaan dat er aan de meter iets scheelt