Benzinemeter geeft verkeerde waarde aan

danzl

Well-Known Member
Vespa LX 50
Volledig origineel

Opeens geeft mijn bezinemeter niet meer de goede waarde aan.
De tank is net afgetankt maar de meter blijft op 3/4 hangen.
Vlotter en zender zijn goed.
De stekker aan de klok heb ik al losgemaakt en de contacten met contactspray ingespoten maar zonder resultaat

Iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

Zou het misschien zo zijn dat het lampje van het 4e blokje kapot is?

Tijdens het contactslot omdraaien, is het dan zo dat alle lichten gaan branden? (De meeste moderne auto's hebben dat namelijk)
 
De lampjes gaan pas aan nadat hij gestart is, alleen de benzinemeter gaat omhoog als hij op contact staat.
Ik heb het inmiddels geprobeerd met een andere teller en die gaat gewoon mooi omhoog
 
Ja maar dat wist ik eigenlijk al, maar waar het om gaat is hoe dat komt?
Van het een op het andere moment en is hier iets aan te doen.
Nieuwe teller kost 140 en daar heb ik weinig zin in
Post automatically merged:

Kan ik iets doormeten aan de benzinemeter?
 
Nieuwe teller kost 140
Twee keuzes die je hebt:
1: Teller vervangen voor een nieuwe.
Even slikken over de uitgave...
2: Oude laten zitten.
Tank volgooien en daarna leegrijden.
Kijk hoeveel KM je hebt gereden.
Voorbeeld: 200 km op een volle tank is tanken bij 175 km.
Succes...
 
heb ze wel vaker een beetje afgesteld, maar dit gaat alleen een beetje met analoge meters waar je de meter zelf van af kan halen.
zit een soort magneet spoel in.

hij heeft onderin een rust positie tegen een naald je aan, en boven het zelfde voor vol.
haal de naald er van af en de pin zakt naar de rust positie.
nu naald er net op zetten en contact omdraaien, de naald moet over de pinnetje kunnen draaien.
zo kun je zien of hij dus te veel wil aangeven of misschien te weinig.

geeft hij te weinig aan,
contact uit, de naald zakt.
haal de naald er af zet hem er iets hoger en probeer nog eens.
dit zelfde kun je te doen met teveel.

ik heb bij de mijn de naald iets er opgeschoven voor het onderste rust pinnetje.
de naald boven de rustpin gedraait en toen voor de rustpin gedrukt,

en als ik nu op contact zet komt hij wel netjes boven in.
dit kun je ook gebruiken voor je temp meter.
of voor het iets beter ijken van je snelheidsklokje.

altans voor mijn speedfight werkte het perfect zo.
 
In principe is zo'n brandstofmeter niets anders dan een analoge Ohm-meter, alleen is de schaal niet geijkt in Ohm's maar in vol en leeg, met eventueel een kleurtje.
De tankvlotter/sensor is een variabele weerstand waarvan de weerstand varieert naar gelang het brandstofniveau in de tank.

Dus als de meter niet meer precies aangeeft kun je nu zelf beredeneren wat er allemaal mis kan zijn namelijk:

  • tanksensor geeft geen goede weerstandswaarde af, dit kan doordat de de vlotter mechanisch blijft vasthangen of de elektrische aansluitingen of weerstand zelf niet elektrisch in orde zijn.
  • De aansluitdraden van de brandstofmeter naar de tanksensor vertonen slechte contacten of breuken.
  • De bandstofmeter zelf heeft een afwijking door slechte contacten tussen de connector van de cockpit en de meter zelf of een te lage accuspanning of mechanische weerstand doordat er iets ergens tegenaan schuurt of de aslagertje versleten zijn of zoals @Gallecgun SF 2 reeds opmerkte een verdraaide naald op het asje van het draaispoelmetertje.
Wil je iets meer weten over de werking van zo'n draaispoelmeter klik eens op de volgende link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Draaispoelmeter

Dus je weet nu waar het allemaal aan kan liggen als je branstofmeter niet goed aangeeft maar omdat een andere meter het wel goed doet op jouw scooter zit jouw probleem dus in de meter zelf (puntje 3 dus van mijn opsomming)
 
Last edited:
Back
Top