Benzine toevoer lekt?

Aesto

Member
Hallo, ik ben volkomen nieuw met scooters en heb een benda bd50QT-15 gekregen, dit is een chinese scooter.
Mijn scooter start niet, doet eigenlijk helemaal niks. Nu ben ik stap voor stap dingetjes aan het checken.
Nu zag ik dat mijn benzine toevoer maar blijft stromen als ik deze naar beneden houd “zie foto” hoort dat zo?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    255.1 KB · Views: 18
Advertisement - register to remove this

Nee, hier hoort pas benzine uit te lopen wanneer je de scooter probeert aan te kicken of met de elektrische start te starten.
Blijft eb brandstof uit lekken, is je vacuumkraan defect.

Echter ik weet niet of dit jouw probeel oplost als je de vacuumkraan vernieuwd.
 
Ohh top! Alle tips zijn welkom,
Weet iemand echter wanneer de vacuumkraan is gefixt of het probleem ook weg zou gaan?
 
Dit zal niet je probleem oplossen.
Ook met een lekkende vacuumkraan moet je scooter gewoon starten.

Ik zou eerst eens controleren of je bougie vonkt en de bougie vochtig/nat wordt na een paar startpogingen.
Verder kan het nooit kwaad de carburateur eens schoon te maken en alle kanaaltjes en sproeiers controleren of ze niet verstopt zijn.
 
Ahh zal ik doen! Heeft u toevallig een simpel troubleshoot lijstje hoe ik de scooter weer kan starten met kickstart of accu. Zou geweldig zijn! Het is een 4-takt scooter.
 
Lees dit maar eens door.

Hoor je wel de startmotor wanneer je start?
 
Dit zal niet je probleem oplossen.
Ook met een lekkende vacuumkraan moet je scooter gewoon starten.

Ik zou eerst eens controleren of je bougie vonkt en de bougie vochtig/nat wordt na een paar startpogingen.
Verder kan het nooit kwaad de carburateur eens schoon te maken en alle kanaaltjes en sproeiers controleren of ze niet verstopt zijn.

Ik wil graag even inspringen, het ligt er aan hoe erg ie lekt, hij kan daardoor ook niet starten.

Ik heb 't met mijn Neo's gehad, de vacuumkraan was dusdanig kapot dat de benzine door bleef lopen door het vacuumslangetje. Als de scooter dan even stil stond liep de hele boel vol met benzine, als je hem dan probeerde te starten verzoop ie meteen echt dramatisch en was je ruim 5 minuten aan het kloten voordat ie wou starten. En als ie startte, liep ie zo enorm extreem rijk dat er bijna niet mee te rijden viel. En ik maar kloten met het afstellen van die carburateur...

Een keer is ie hierdoor gehydrolocked na een paar seconden elektrische start. Kraantje vervangen, liep weer als een zonnetje.
 
Nou er is zeker veel mis met de scooter, heeft een jaar stil gestaan en doet echt totaal niets. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen om
Eerlijk te zijn
 
Scooter weer aan de praat krijgen na lang stilstaan is zowat een van mijn favoriete dingen lol.

De accu zal wel leeg zijn, ik weet niet of jou scooter zonder enige vorm van power uberhaubt kan starten, sommige scooters hebben een CDI die up de accu werkt, sommige hebben een CDI die op de stator werkt.

In principe als de vacuum kant van het kraantje niet lekt, zou de scooter alsnog gewoon moeten lopen want de vlotternaald stopt het overflowen van je carburateur.

Waarschijnlijk zou je je carburateur schoon moeten maken, wat verse benzine is ook wel een goed idee want benzine van een jaar oud kan het wel eens wat minder goed doen.



Hoe ik zou beginnen:

1. Carburateur losmaken, even uit elkaar halen en schoonmaken. Kleinste vuiltje kan al wat verstoppen.
2. Accu bijladen of er een andere in zetten
3. Bougie eruit maar in de kabel laten zitten, kicken en kijken of ie vonkt. Meestal werkt dat wel, CDI + bobine gaat nauwelijks kapot.
4. Oude benzine uit de tank, tank goed doorspoelen, nieuwe benzine erin. Benzineslangetje zou ik voor de zekerheid ook even doorblazen.
5. Alles weer in elkaar en kijken of ie wilt starten!
 
Top! Ik ga morgen is beginnen,
Is de carbarateur losmaken zo makkelijk dan.
Ook moet ik melde dat de garage de accu eruit heeft gehaald want deze was kapot. Maar ik heb gehoord dat scooter kan starten zonder accu als je hem kickt. Klopt dat?
 
Ja, carburateur zit vaak vast met niet meer dan een paar klemmetjes of schroefjes. Je moet de gaskabel, benzinetoevoer en het vacuumlijntje er even vanaf halen dan heb je 'm zo los.

In principe zou je de ook gewoon even de vlotterbak ervanaf kunnen halen en kijken of er vuiligheid in zit, na een jaar valt dit meestal reuze mee. Misschien een beetje doorspuiten met wat remmenreiniger.


Maar ik heb gehoord dat scooter kan starten zonder accu als je hem kickt. Klopt dat?
Bij veel scooters is dit inderdaad zo, maar sommige hebben een CDI die een werkende accu nodig heeft, zonder een werkende accu heb je geen vonk en start ie dus niet.

Makkelijkste manier om dit te testen: Haal de bougie eruit maar doe 'm wel in de kabel, trap een paar keer op de kick en kijk of je vonk hebt. Vonk? Dikke prima! Dan heb je geen accu nodig om 'm te starten.
 
Top dan ga ik dit morgen even testen. En mn benzine toevoor stroomt niet helemaal leeg als ik hem naar beneden houd maar gewoon steeds wat druppeltjes. Als ik hem kick spuit er wel in een keer veel uit maar dat hoort volgensmij!
 
Ja dat is de bedoeling, zodra het motortje rond gaat hoort er benzine uit te komen.

Zo'n kraantje kost geen drol, als je 't ding aan de praat hebt zou ik er gewoon een nieuwe voor kopen.
 
Okay ik heb dus wat zitten testen en de bougie vonkt, alleen niet heel erg maar je ziet echt wel vonkjes bij het kicken. De scooter start wel nog niet. Wat zou de volgende stap zijn
 
Okay, heel vaag maar na een dag werken heb ik de scooter “aan de praat” gekregen. De scooter starte en het wiel begon te draaien. Alleen nu volgt het volgende probleem. De carburateur overstroomt helemaal. Zelfs zo erg als ik vaak kick dat er benzine in de luchtfilter kwam. Het stroomt uit 2 gaten (zie foto) wat kan ik hier tegen doen?
 

Attachments

  • 2F23D3AD-5D58-4529-A699-751BAFFE97BE.jpeg
    2F23D3AD-5D58-4529-A699-751BAFFE97BE.jpeg
    129.2 KB · Views: 9
  • 97D48C0E-0B52-4B98-96BC-374E75B4F3DE.jpeg
    97D48C0E-0B52-4B98-96BC-374E75B4F3DE.jpeg
    138.4 KB · Views: 8
Zit de vlotter in de carburateur misschien vast, of is ie "gezonken"?

In de carburateur zit een vlotter die in principe exact hetzelfde werkt als de vlotter van de spoelbak van een toilet, als de vlotter niet naar boven komt dan sluit hij nooit af en blijft de carburateur maar vollopen. Hij kan ook "zinken", aka hij is lek en loopt vol met benzine waardoor ie zinkt.

Het kan ook zijn dat de vlotter wel werkt, maar dat de vlotternaald niet meer correct afsluit.



Een van het bovenstaande is meestal de reden dat een carburateur compleet overstroomd.

Ik zou het vlotterbakje er eens afhalen en naar de conditie van de vlotter en de vlotternaald kijken.
 
Let er ook op dat je oliecarter niet vol is gelopen met benzine.
Of dat je cilinder vol zit, want benzine kan je niet comprimeren.
 
Back
Top