Benzine probleem?

Rowan662

Well-Known Member
Hallo mensen,

Nou heb ik sinds een paar weken een probleem met mijn scooter. Het is een 2-takt aprilia LC.

Als ik koud wegrij, dan komt er een enorme hoeveelheid blauwe rook uit de uitlaat en komt de scooter niet vooruit. Ook loopt hij dan aardig hoog stationair (~2800 toeren).

Als de scooter warm is en ik wil uit stilstand wegrijden, dan heb je voor een halve seconde een inhoudend geluid en daarna trekt hij op. Hij rookt dan niet meer zo erg, maar stationair loopt hij heel onregelmatig (tussen de 1600 en 2200 toeren).

De scooter rijd 54km/u op de rollerbank en heeft een prop, varioring en carburateur begrenzing. Er zit nu sproeier 53 in. Hieronder nog even een foto van de bougie: https://www.dropbox.com/s/cs28i32y2xcliw6/20170320_144632.jpg?dl=0

Het valt mij op dat de elektrode bruin is, maar het schroefdraad pik zwart.

Wie weet hier iets over? Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb even gekeken. Er zit geen vuil in, alles lijkt normaal en hij krijgt wel spanning. Echter als ik de choke op een 12V accu zet, dan is er na 2 minuten nog steeds geen verandering in de stand van de naald. Is hij dan kapot?
 
Als ik koud wegrij, dan komt er een enorme hoeveelheid blauwe rook uit de uitlaat en komt de scooter niet vooruit. Ook loopt hij dan aardig hoog stationair (~2800 toeren).
Dit komt inderdaad door de automatische choke, hierdoor krijgt de cilinder in verouding meer benzine en gaat hoger lopen.



Misschien toch proberen sproeiermaatje 1 stapje te vergroten/verkleinen en kijken of hij dan lekkerder rijdt
 
Dit komt inderdaad door de automatische choke, hierdoor krijgt de cilinder in verouding meer benzine en gaat hoger lopen.



Misschien toch proberen sproeiermaatje 1 stapje te vergroten/verkleinen en kijken of hij dan lekkerder rijdt

Dit heb ik al een keer geprobeerd. Met sproeier 50 dan komt hij niet meer op zijn top, en met sproeier 56 verzuipt hij als je gas wil geven, dan duurt het een halve seconde voordat je rijd. Ook komt er dan alleen maar meer rook uit de uitlaat.
 
Wellicht zijn de zuigerveren versleten... Zeker als hij zo raar reageerd bij 1 maat grotere sproeier.. Ook verbrand hij dan meer olie, omdat de olie film normaal gesproken tussen de cilinder wand en de zuiger hoort te zitten.. De zuigerveren horen normaal toch wel een grote deel van de olie mee te nemen.... Nou zal de meeste olie richting boven de zuiger uitkomen en verbranden, reden dat hij zoveel blauw walm achter laat..

Ik kan niet ruiken hoeveel kilometers je met dit blok gereden hebt, maar de meeste zuigerveren (bij diverse merken scooters) moeten echt rond de 20.000 km verwisseld worden bij een 2-takt..

Doe je dit niet

* Onzuiniger lopen van de motor (meer brandstof verbruik)
* Olie verbranden (extra)
* Compressie verlies, is dus minder NM in kracht, dus ook je topsnelheid verminderd.
* Motorisch rare problemen met afstellen.
* Hoger in toeren lopen (omdat het benzine mengsel direct via de zuiger naar boven weg lekt, i.p.v dat het via de normale spoelpoorten loopt)
 
De scooter heeft nu 28981km gereden. Bij 28025km heb ik de cilinder vervangen, er was een zuigerveer afgebroken en die had een stuk van de cilinderwand meegenomen. Er zit nu dus een nieuwe cilinder / zuiger / veren op dus het lijkt mij niet dat het daar aan kan liggen.

Verder is alles al een keer vervangen, behalve de krukas/lagers, vertanding en ontsteking. Maar ik denk dat geen van die dingen de oorzaak kan zijn.

Het olie verbruik is volgens mij normaal, om de 1000km vul ik de olie tank bij en gaat er ongeveer 800ml in. Het benzine verbruik lijkt wel een beetje omhoog te zijn gegaan.
 
Hallo mensen,

Nou heb ik sinds een paar weken een probleem met mijn scooter. Het is een 2-takt aprilia LC.

Als ik koud wegrij, dan komt er een enorme hoeveelheid blauwe rook uit de uitlaat en komt de scooter niet vooruit. Ook loopt hij dan aardig hoog stationair (~2800 toeren).

Als de scooter warm is en ik wil uit stilstand wegrijden, dan heb je voor een halve seconde een inhoudend geluid en daarna trekt hij op. Hij rookt dan niet meer zo erg, maar stationair loopt hij heel onregelmatig (tussen de 1600 en 2200 toeren).

De scooter rijd 54km/u op de rollerbank en heeft een prop, varioring en carburateur begrenzing. Er zit nu sproeier 53 in. Hieronder nog even een foto van de bougie: https://www.dropbox.com/s/cs28i32y2xcliw6/20170320_144632.jpg?dl=0

Het valt mij op dat de elektrode bruin is, maar het schroefdraad pik zwart.

Wie weet hier iets over? Alvast bedankt!
ik denk mischien je kleppen stellen en een nieuwe bougie, ook denk ik ff proberen de olie na te kijken
 
Het is opgelost. Het waren 2 dingen, de choke was kapot en is nu vervangen en het vacuüm van de benzinepomp werkte niet meer. Beide vervangen en de scooter rijd weer perfect!
 
Back
Top