Benzine of diesel?

AeroXJunkii

Drunk with a gun
Sorry als het miss verkeert staat maar ik weet niet waar ik het ff anders kan vragen. Ik ben een beetje aan het sparen voor een golf 4 voor over een tijdje.
Ik hoor alleen van 2 kanten verhalen over diesel en benzine.
Mijn vraag is dan voor bv een golf 4 , wat is goedkoper om te rijden benzine of diesel ?

en ik zou graag wat info willen over een 1.4 1.6 1.8 gti etc of dat allemaal veel scheeld met zuipen, of bv een tdi of een tdi met rode letter(s)

Bedankt voor de informatie!

groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel km maak je in een jaar ?

Wegenbelasting voor diesel is namelijk wel een tikkie duurder dan een auto die op benzine rijdt.
 
Heel simpel:

Als jij dagelijks veel kilometers maakt is een diesel uit eindelijk goedkoper. Je betaald voor een diesel wel meer wegenbelasting, maar doordat de literprijzen van de diesel goedkoper zijn compenseerd dit. De verschillende type motoren die jij geeft verschillen wel degelijk in het verbruik. Zo zal je met een 1.4 echt vele malen zuiniger rijden dan met een GTI. En ik dacht dat een GTI alleen in een benzine uitvoering te verkrijgen is.
 
Bij welke kilometerstand een diesel zin heeft, hangt ook af van met welke benzine auto je hem vergelijkt. (Met een normale 1.4 benzine zal het omslagpunt veel hoger liggen als met een GTI.)

Ik denk dat je het beste kan kijken op autoweek wat elke auto verbruikt (ga op een iets hoger verbruik zitten als opgegeven -> 1:16 ga je bijv op 1:15 rekenen). Dan bepalen wat je ongeveer per jaar zal gaan rijden en de belasting kosten van elke auto naar keuze opzoeken (klik).
 
Diesel is vrij gauw interessant... Rij een 1.9 TDrodeI, en heb eens uitgebreid mijn omslagpunt (break even point) berekend a.d.h.v. een spreadsheet die een collega had... Bij mij lag het op 18.000 km ofzo... Ik rij het dubbele zowat, dus ik zou gek zijn om benzine te gaan rijden...
 
LPG is nog wel een optie, dat loont al bij veel minder km'ers. Zelfs als je zelf de tank er in laat zetten, a 200€ oid.

Maar ik dacht dat jij het niet zo op LPG had of wel Bart?
 
gas is om mee te koken:p Onderhoud van gasauto`s ligt gemiddeld vele malen hoger als diesel auto`s. Soms kan diesel al bij 10.000 al uit. Mensen vergeten vaak mee te rekenen dat dat diesels veel zuiniger zijn dan benzine en de onderhoudskosten gemiddeld lager liggen:)
 
vriend van mij rekende om dat hij met een kleine diesel vanaf de 12000 km al goedkoper ging rijden, op eigen verzekering en wegenbelasting.
 
Als je real-life cijfers wilt is deze site ideaal:

http://www.spritmonitor.de

Heel simpel:

Als jij dagelijks veel kilometers maakt is een diesel uit eindelijk goedkoper. Je betaald voor een diesel wel meer wegenbelasting, maar doordat de literprijzen van de diesel goedkoper zijn compenseerd dit.

Idd, diesel komt al snel veel goedkoper uit, maar wie wil er nu echt een diesel...?

De verschillende type motoren die jij geeft verschillen wel degelijk in het verbruik. Zo zal je met een 1.4 echt vele malen zuiniger rijden dan met een GTI..

Als je voor een benzine gaat, koop dan geen 1.4 16V, ze zijn absoluut NIET zuinig... onze G4 verbruikt gemiddeld 8,91 l/100km (Spritmonitor van 6000km)...

Dan komt het verbruik van een 1.8T ineens een stuk dichter...

En ik dacht dat een GTI alleen in een benzine uitvoering te verkrijgen is

Nope, GTI is ook een uitrustingsniveau.

Als je doelt op de motor, er is wel een 1.9 TDI GTI van 150 pk (die trouwens sneller is dan de benzinevariant (1.8T) )
 
Last edited:
Als je real-life cijfers wilt is deze site ideaal:

http://www.spritmonitor.de



Idd, diesel komt al snel veel goedkoper uit, maar wie wil er nu echt een diesel...?



Als je voor een benzine gaat, koop dan geen 1.4 16V, ze zijn absoluut NIET zuinig... onze G4 verbruikt gemiddeld 8,91 l/100km (Spritmonitor van 6000km)...

Dan komt het verbruik van een 1.8T ineens een stuk dichter...



Nope, GTI is ook een uitrustingsniveau.

Als je doelt op de motor, er is wel een 1.9 TDI GTI van 150 pk (die trouwens sneller is dan de benzinevariant (1.8T) )

Diesel is langzamer, maarliefst 0.1 sec naar de 100 langzamer :+

En een sdi is de zuinigste golf die er is, voor de benzine een 1.4 16v. Deze kun je beter niet pakken omdat je te maken hebt met een versnellingsbak die het snel begeeft. Persoonlijk zou ik dan als ik zuinig wil zijn een 1.6 16v of een 1.9TDI (100pk) nemen. Niet underpowered en toch zuinig.

Succes met zoeken.
 
LPG is nog wel een optie, dat loont al bij veel minder km'ers. Zelfs als je zelf de tank er in laat zetten, a 200€ oid.

Maar ik dacht dat jij het niet zo op LPG had of wel Bart?

LPG trekt mij niet echt nee... Ik denk dat zo'n auto redelijk snel afschrijft, nog steeds, hoe goed gas tegenwoordig ook kan zijn, de reputatie heeft het nog niet...

Idd, diesel komt al snel veel goedkoper uit, maar wie wil er nu echt een diesel...?

Als je voor een benzine gaat, koop dan geen 1.4 16V, ze zijn absoluut NIET zuinig... onze G4 verbruikt gemiddeld 8,91 l/100km

Ik wil best een moderne diesel hebben... Op dit moment vind ik een 1.8T boeiender dan een 1.9 TDI ARL (150pk) vanwege het geluid... Maar koppel @lage toeren en verbruik is gewoon chill...

Als ik nu een nieuwe 3-serie zou bestellen, zou ik liever een 320d dan een 320i hebben, losstaand van het verbruik...
 
Diesel is langzamer, maarliefst 0.1 sec naar de 100 langzamer :+

Maar boven de 100 moet de benzine het wel afleggen (hoe spijtig ik het ook vind)!

En een sdi is de zuinigste golf die er is, voor de benzine een 1.4 16v. Deze kun je beter niet pakken omdat je te maken hebt met een versnellingsbak die het snel begeeft. Persoonlijk zou ik dan als ik zuinig wil zijn een 1.6 16v of een 1.9TDI (100pk) nemen. Niet underpowered en toch zuinig.

Succes met zoeken.

Hebben de 1.4 en 1.6 niet dezelfde versnellingsbak?
 
Back
Top