BenZhou 25 sixties

Tyghbn

New Member
Hallo. Ik ben helemaal niet thuis in 4takt scooters, nu is het zo dat ik een benzhou 25 sixties gekocht heb via marktplaats. Scooter reed standaard 30, heb kabeltje losgehaald met schakelaar er tussen schakelaar om en hij rijd 60. Nu was de kickstart halfe maan gedeelte in carterkap kapot, had nog 2 tandjes om tekicken, die heb ik inmiddels vervangen. Nu start hij in slechts 2x kicken. Nu is het zo dat ik de accu los gehad heb omdat die kapot is, hij laad in elk geval niet meer op. Nu zit er een zekering bij ( zo'n glase buisje ) maar die was kapot en profsories gerepareerd met ik vermoed alu folie ? En andere kant gewoon het stekkertje. Daar werkte de verlichting ( rem licht en knipper licht dashboard verlichting etc wel mee ) nu is die verder kapot gegaan.. en wou ik hem dus vervangen ik dus naar Halfords nieuwe opgehaald, en met de zelfde accu als waar het voorheen ook mee werkte er tussen gezet aangesloten. Scooter starten, ( electrische start werkt dus niet vanwegen de accu ) dus gewoon gekicked. Scooter loopt mooi. Voorlamp brand, achter ook. Dashboard niet knipperlichten doen het niet, remlicht doet het niet, toeter ook niet.. eenig idee wat dit kan zijn? Of misschien verkeerde zekering? Kan ik er een accu zekering tussen doen van 10? Zo'n rooie? Om het op te lossen? Zal dit helpen? Andere ideeën om tezorgen dat alles gewoon werkt op t moment dat de scooter loopt? Ik kan t echt niet vinden..


Mvg..
 
Advertisement - register to remove this

Misschien is de nieuwe zekering ook alweer kapot.

Want als de genoemde zaken het eerst wel deden met een zilverpapiertje en met een nieuwe zekering niet meer, maakt er toch ergens iets geen goed contact, hetzij de zekeringhouder hetzij door een defecte zekering.

Welke waarde heb je erin gezet en wat stond er op de oude glaszekering?
Was de originele zekeringhouder nog in orde en heb je deze hergebruikt of heb je deze ook vervangen?


Kan ook nog zijn dat de originele zekering steeds kapot ging en dat de reden is waardoor de oude eigenaar dit heeft opgelost met een stukje aluminium Folie.

De meeste scooters hebben 5, 6, 7,5 of 10 Ampere zekeringen en het maakt niet uit of je een glasbuisje of autozekering neemt, de werking is hetzelfde.
Als je de orignele waarde van de zekering niet meer kunt achterhalen probeer dan gewoon en zekering van 7,5 Ampere.

Het probleem met Chineesjes is dat er bijna nooit een fatsoenlijk schema van te vinden is, Boatian is hiet een uitzondering op maar ook hier heb ik vaak mijn twijfels over de juistheid van de elektische schema's.
In vele schema's van Boatian is er zelfs geen smeltzekering opgenomen in het accu cirquit, wat ik ten zeerste betwijfel???
 
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal vandaag even proberen met een autozekering er tussen en dan haal ik die profsoriese aansluiting er tussen weg. En dan gewoon een auto zekering van 7,5 ampère proberen. Mocht ik er nog niet uit komen zal ik hier weer een bericht plaatsen. Dankjewel!
 
Mischien kun je ook even antwoorden op de vet gedrukte vragen, dan weten we in ieder geval waar we het precies over hebben of gewoon een fotootje maken!
 
Welke waarde heb je erin gezet en wat stond er op de oude glaszekering? Die heb ik dus weggegooid omdat er niets meer te zien was.. :s
Was de originele zekeringhouder nog in orde en heb je deze hergebruikt of heb je deze ook vervangen? Nee was ook niet meer in orde ik heb geprobeerd met een zekering van de auto, werkt nog steeds niet helaas.. ik zal even een foto erbij maken met hoe ik het nu heb, maar t werkt helaas niet.. de voorlamp en achter lamp doen het dus wel als de scooter loopt. Dashboard knipperlicht etc werken gewoon niet.. 1572190981760744926689335989062.jpg
 
Op die onderste foto lijkt mij niet echt een hele goede verbinding met de zekering.. Gebruik op ze minst een zekerings houder die je daar er tussen plaatst.. En op een tijdelijk beun manier beiden verbindingen even solderen.
 
Dat weet ik moet ook nog, dit is alleen voor het testen dat ik het weer werkende krijg voordat ik er een zekering houder tussen plaats, ik wil eerst de oorzaak hebben en zorgen dat het weer werkt voordat ik er een zekeringhouder tussen maak..
 
Ik denk ook dat de manier waarop je de autozekering ertussen hebt gehangen geen goed contact maakt en hierdoor de spanning achter de zekering in elkaar zakt.

Een fatsoenlijke zekeringhouder is toch wel noodzakelijk en moet je sowieso nieuw kopen, ook al is dit niet de oorzaak.

Wat gebeurt er wanneer je de twee rode draden gewoon in elkaar draait, zonder zekering?

waterdichte-zekeringhouder-voor-auto.jpg
 
Last edited:
Ik denk ook dat de manier waarop je de autozekering ertussen hebt gehangen geen goed contact maakt en hierdoor de spanning achter de zekering in elkaar zakt.

Een fatsoenlijke zekeringhouder is toch wel noodzakelijk en moet je sowieso nieuw kopen, ook al is dit niet de oorzaak.

Wat gebeurt er wanneer je de twee rode draden gewoon in elkaar draait, zonder zekering?

waterdichte-zekeringhouder-voor-auto.jpg
Bedankt voor de reactie. Oke dan zal ik even zo'n ding aanschaffen. Ik heb werkelijk geen idee wat er dan gebeurd. Dat heb ik nog niet geprobeerd en zal ik dus even moeten proberen vanmiddag als ik terug ben vanuit m'n werk . Zodra ik het getest heb laat ik van me horen!
 
Heb geprobeerd door de draadjes gewoon aan elkaar te doen en kijken wat die dan doet. Vooralsnog nog steeds niets anders.. nog andere ideeën ?
 
Ik veronderstel dat de accu is aangesloten en de min-pool van de accu is verbonden met de massa en de groene bedrading van de scooter.

Dan zit er niks anders op om een multimeter erbij te halen en stap voor stap alles te meten.

Neem een multimeter en kies het 20V bereik gelijkspanning.
1. Prik de zwarte meetpen op de minpool van de accu en laat deze daar gedurende alle metingen hieronder.
2. Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, je moet nu 12,x Volt meten.
3. Prik vervolgens met de rode meetpen op de connectie tussen de twee rode draden, ook hier moet je 12,x Volt meten.
4. Prik daarna de rode meetpen op de rode draad bij de spanningsregelaar, ook hier moet je 12,x Volt meten.
5. Prik hierna de rode meetpen op de rode draad bij je contactslot, ook nu weer moet je 12,x Volt meten.

Doe de stappen 1 t/m 5 met zowel het contactslot op "ON" als op "OFF" en laat je bevindingen even weten?
 
Ik zal het morgen na het werk even proberen zo als hier beschreven. Ik hoop dat ik er dan zo achter kom want ik word hier wel een beetje gek van inmiddels haha.. bedankt voor uw reactie! Ik laat het u morgen weten
 
Back
Top