Bendix schiet niet terug

Anderejas

New Member
Goedenavond sinds een paar weken als ik me scooter probeer te starten gaat die maar heel nipt aan de gang vanochtend wouw ik naar school vertrekken start de scooter niet ik dacht de accu is leeg ik heb de spanning gemeten 12 v
Ik heb mijn carterkap open gedaan en steeds als ik wil starten draaid die rond en dan stop de bendix met draaien en dan zit die steeds vast in mijn starterkrans en schiet niet terug op zijn standaard plaats weet iemand waar het aan kan liggen het gaat trouwens om een zip iget 2020 3 klepper 80 cc. MVG Andreas
 
Advertisement - register to remove this

Als die bendix niet wordt tegengehouden, dan schiet hij scheef naar buiten en blijft hij inderdaad hangen. (Althans bij GY6)
Smeer hem eerst eens met wd40 en maak hem goed droog voor je hem terug monteert .
Dan met de kap erop proberen.
 
WD40 is geen smeermiddel.
Gebruik evt een droog vet PTFE of iets dergelijks.
Maar 12 volt is te weinig, in rust moet het minimaal 12,5 volt zijn of meer.
Kan zijn dat de accu tijdens het starten teveel "inkakt" waardoor de scooter niet wil starten.
 
Schoonmaken en smeren kan een hoop uitmaken. Goed kijken naar vervormingen/beschadiging ook.
De compressie bij een 80 cc is hoog. Wanneer de accu dan niet in topconditie is wordt het starten meteen moeilijker.
Heel misschien is de bendix op de langere duur niet tegen de grotere krachten opgewassen, hoewel ik dat nog niet gelezen heb op het forum.
 
Tijdens het starten de spanning van de accu meten , zoals Broos al opmerkt , kan de accu wel inzakken en gaat de startmotor niet snel genoeg rond , om het rondsel uit te laten schieten. Als je aan de starterkrans draait , gaat het rondsel dan wel terug?
 
Ik heb een nieuwe bendix gekocht die er in gezet het zelfde probleem als ik hem probeer te starten geeft die 9 volt aan is dit te weinig? Ik heb zelf geen druppellader maar heb wel een soort van batterij die een bosst geeft mag dat ook om te starten
Post automatically merged:

En de batterij is pas 3 maanden oud dus lijkt me sterk dat deze al kapot is
 
Ja 9 volt is te weinig.
Vooral omdat het een 80cc betreft en misschien wel gebruik gemaakt wordt van de originele 50cc cilinderkop.
Door de hogere compressie moet de accu in topconditie zijn.
Bovendien moet je niet vergeten dat de ECU ook een goeie accuspanning vraagt.
Ik heb zelf geen druppellader maar heb wel een soort van batterij die een bosst geeft mag dat ook om te starten
Zo'n startbooster kun je gerust gebruiken, dit is niks anders dan een accu met ingebouwde acculader.
Door deze aan te sluiten op je brommeraccu, krijg je wat meer vermogen en start de scooter wellicht wel.
Het gebruik van dit boosterpakket is natuurlijk geen permanente oplossing en zaak is om uit te vinden waarom de accu zo ver zakt qua spanning bij het elektrisch starten.

Misschien even de laadspanning meten als de scooter weer loopt.

Ook weet ik niet hoe je geconstatterd hebt dat de bendix blijft hangen want wat zoals @Stoyanov reeds opmerkte, werkt die bendix niet fatsoenkijk zonder carterkap.
In iedergeval mocht de carterkap eer wel op zitten en de bendix blijft toch hangen in de tanden van de "variö" als je de startknop los laat, heeft dit niks te maken met die slechte of slecht geladen accu want op het moment dat de startmotor onder een bepaald toerental komt moet de bendix weer gewoon terugveren in z'n uitgangspositie.

Zit de carterkap goed gemonteerd, zitten de pasbussen op z'n plaats?
Is het glijlager in de carterkap waar het asje van de bendix in valt niet uitgelubberd
 
Last edited:
rustspanning van een goeie accu moet al 12,7 zijn! booster of starthulp van auto accu (al of niet in auto, hoeft niet te draaien voor scootertje) heb ik ook wel gebruikt voor scooter. je bendix hoort los te laten als hij langzamer draait dan de tanden van je vario: dus als de motor niet aan gaat, blijft bendix hangen. pas als je motor aanslaat (en soms met wat gas erbij) laat ie los. maar als ie met jouw 80 cc en zwakke accu tegen de compressie aan blijft hangen, (waarbij je krukas zelfs terug draait, toerental negatief) komt die bendix nooit vrij.
 
Back
Top