bella retro vonkt niet

mink01

New Member
Mijn chinese znen bella retro vonkt niet?

Wie kan mij helpen.ik heb alles vernieuwd, spoel ,bobine,cdi,zelf de kabelboom,maar geen vonk.

Ik kan ook geen elektrische schema vinden? wie o wie kan mij helpen?
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Hoi, ik heb je post een beetje aangepast. Gaarne iets leesbaarders plaatsen want anders kunnen mensen je uberhaupt niet helpen als het niet te lezen is.

Maar welk merk scooter is het?
 
ik weet niet of jouw scooter een kill-switch heeft, indien ja, staat deze in de goeie stand.

Het is misschien een domme opmerking maar bij sommiges scooters raakt het zadel de kill-switch als je hem omhoog klapt.

Gezien vele deze schakelaar nooit gebruiken wordt er ook vaak niet gecontrolleerd op de juiste stand.

Verder, sommige scooters hebben ook een soort killswitch bij de standaard, even controleren op juiste werking als deze aanwezig is.
 
Last edited:
De standaard schakelaar werkt en de kill-switch heb ik niet.de schakelaars bij het handvat linkse en rechts werken allebei goed
 
Massa extra draad naar de min van de accu en naar het frame.Op de nieuwe spoel heb ik op alle aansluitingen contact met de massa.
De scooter zaak zegt dat dat zo hoort? Ik heb geen beschrijving van de spoel wat die moet zijn.
 
Het probleem is dat we geen gegevens en geen schema van jouw scooter hebben dus het wordt giswerk.

Niet alle aansluitingen van de stator liggen aan massa, dan zou de boel natuurlijk niet werken.
Deze spoelen liggen wel allen aan 1 kant aan massa, namelijk tegen het ijzer van je motorblok.
Daarom is het belangrijk dat je motorblok goed aan massa ligt, lees min-pool van de accu.
Elke spoel heeft natuurlijk wel een bepaalde weerstand tov massa en kan gemakkelijk vanuit de cdi gemeten worden met een multimeter.


Misschien kun je even aangeven welke kleuren draden er zitten op je CDI, of misschien beter nog een goede detailopname van de connector op je cdi.

Aan de hand van de kleuren kunnen we wellicht bepalen of je scooter werkt met een AC-CDI of een DC-CDI.
 
Last edited:
Hierbij de foto's van de bedrading. Hopelijk heb je wat aan
 

Attachments

  • 20200318_174115.jpg
    20200318_174115.jpg
    182.2 KB · Views: 19
  • 20200318_174256.jpg
    20200318_174256.jpg
    146.2 KB · Views: 14
  • 20200318_174311.jpg
    20200318_174311.jpg
    133.4 KB · Views: 14
Ik heb niet veel tijd vanavond maar wat ik wel al kan zeggen is het volgende:

De zwart/witte draad gaat naar je contactslot en eventueel standaard, deze draad is om de scooter uit te zetten en te voorkomen dat de scooter kan worden gestart als het contactslot uit staat en eventueel de standaard uit staat.

De zwart/rode draad is de ontsteekspanning die naar je stator loopt (spoelen achter je vliegwiel) via deze draad wordt de condensator in je cdi opgeladen, die hij vervolgens op het juiste moment ontlaadt via de bobine.
Dit betekent gelijk dat je scooter gebruik maakt van een AC-CDI.

De groene draad is de massadraad (=min-pool accu)

De zwart/gele draad is de draad die naar de primaire spoel van je bobine gaat.

De paars/witte draad is de draad die naar je cartersensor loopt, deze sensor meet de draaisnelheid van je koppelingsbel en daarmee de snelheid.
De CDI begrensd dan de snelheid wanneer een bepaalde snelheid is bereikt.

De witte draad, waarvan ik de eventuele tweede kleur niet kan onderscheiden is de draad die loopt naar de pickup-spoel bij je vliegwiel, de pickupspoel geeft een impuls af wanneer het nokje op je vliegwiel voorbij draait, hierdoor weet de cdi waar zich de zuiger bevindt, het toerental van de motor en kan hieruit het ontsteekmoment bepalen.

Om te beginnen zou ik eens proberen de zwart/witte draad proberen af te koppelen door het contactje uit de connector te wippen.
Als de oorzaak dan in je contactslot of eventueel aanwezige standaard schakelaar zit, zou de scooter zonder dat deze draad aangesloten zit, moeten starten of in iedergeval de bougie moetenvonken.

Is dit niet het geval, laat het even weten, dan moeten we verder zoeken middels een multimeter.
 
Hoi sparky zwart witte draad eraf gehaald en jawel een vonk fantastische, nu de volgende stap .de contactslot verbreekt met de massa.en de standaard maakt hem.? Is dat goed?alvast heel hartelijk dank voor je informatie.
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt en aangezien elektriciteit een exact vak is, zal ik even beschrijven wat er zou moeten gebeuren. ;)

Als je de zwart/witte draad aan massa legt, schakel je de ontsteking uit. (dus geen vonk)

Dus:

Als je het contactslot op "uit" zet moet de zwart/witte draad naar massa geschakeld zijn, onafhankelijk van de stand van de standaard.

Als de standaard "uitgeklapt" staat moet de zwart/witte draad naar massa geschakeld zijn onafhankelijk van de stand van het contactslot.

Als het contactslot op "aan" staat en de standaard "ingeklapt" moet de zwarte draad niet naar massa geschakeld zijn.
 
Back
Top