Begrenzers nieuwe modellen schakelbrommers

Ralf

Imhotep!
Omdat het hier, en op andere fora nog al veel gevraagd wordt. Graag, iedereen die het zeker weet, geen gespeculeer en gevraag.

De begrenzers van modellen:
Aprilia RS modellen 95-98, 99-01 en 04-heden
Aprilia MX/RX
Derbi Senda alle modellen
Rieju RR/MRX/RS2

Alvast bedankt.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Aprilia RS, model 1999 - 2001

1. Prop in de uitlaat
2. Cilinder met een hele lage uitlaatpoort
3. Kleine carburateur
4. Spruitstuk

1. Prop in de uitlaat
Ring met klein gat erin, met puntlasje vastgezet in de bocht.
Zie foto, ooit.

2. Cilinder met een hele lage uitlaatpoort
Cilinder vervangen of cilinder laten bijwerken, ‘tunen’.

3. Kleine carburateur
De carburateur kun je uitboren naar maximaal 14mm,
spruitstuk aanpassen moet dan ook voordat het effect heeft. Delorto SHA carbs, dacht ik.
Beter is natuurlijk carburateur vervangen.

4. Spruitstuk met een doorlaat van 8.8 mm
Uitboren, alleen nut met vervangen/uitboren van carburateur.
 
Alle moderne Rieju schakelbrommers met AM6 blok.
Rs1, RS2, RR, MRX etc.

1. Uitlaat
2. Carburatie

1. Uitlaatprop, plaatje met klein gat, in verbindingsstuk in voorbocht. Katalisator verwijderen.

2. Tussen spruitstuk en cilinder, verwijderbaar plaatje met klein gaatje.
 
Alle moderne Derbi schakelbrommers.
GPR, Senda nieuw model (SM).

1. Uitlaat
2. Luchtfilter
3. Vertanding

1. Uitlaat
Dunne voorbocht, is te vervangen door 'snelle' versie.
Daarna ook sproeier aanpassen.

2. Luchtfilter
Bovenop luchtfilter blokje met 3 ingangen, verwijderen, daarna ook sproeier aanpassen.

3. Vertanding
Extreem kort door gigantisch achtertandwiel.
 
Nieuwe Derbi Senda's zijn alleen maar op hun uitlaatbocht begrensd. Uit deze zul je een ring moeten breken om te ontgrenzen. De 3 buisjes op het luchtfilter zijn geen begrenzer, in Spanje zitten deze er ook standaard op gemonteerd. En ook de tandwielen zijn geen begrenzende factor, er zit standaard 14/52 op gemonteerd.

Dus om te ontgrenzen breek je de ring uit de uitlaat en monteer je ongeveer sproeier 68.
 
Senda's van 2004 en ws ook verder dan...
Luchtfilterbuisjes op de Senda's worden door veel mensen als begrenzer gezien maar dat is het eigenlijk niet!!
 
xpower

1. soort van pijpje in de uitlaat ( waar je ze uit elkaar kan halen )
2. Buisje in demper
3. Spruitstuk

EDIT
4. Buisje in luchtfilter
5. darmpje lostrekken aan luchtfilter
 
Last edited:
appie rs uit 2003 en 2004:
-verstelbare carburateur, die verder opengedraaid moet worden van 12 naar 15 mm
-plaatje in de pot van de uitlaat die met 3 laspuntjes vastzit en er dus uitgehaald moet worden
-tandwiel verhouding voor is 1 tandje te klein en moet een 12 worden
-uitlaatbocht die zit bij het uitkomen van de cilinder is samengeknepen maar das niet te veranderen mits je een andere bocht haalt
 
-verstelbare carburateur, die verder opengedraaid moet worden van 12 naar 15 mm

waar slaat dit op? htf kun je nou een carburateur verder openschroeven?:S het lijkt me eerder dat je hem uit kan boren!
ik heb gekeken en ik kon geen schroef vinden..
leek me sowieso al erg dom
geen plaatjes oid in spruitstuk?
 
Originally posted by rs50 SBK RACER
appie rs uit 2003 en 2004:
-verstelbare carburateur, die verder opengedraaid moet worden van 12 naar 15 mm
-plaatje in de pot van de uitlaat die met 3 laspuntjes vastzit en er dus uitgehaald moet worden
-tandwiel verhouding voor is 1 tandje te klein en moet een 12 worden
-uitlaatbocht die zit bij het uitkomen van de cilinder is samengeknepen maar das niet te veranderen mits je een andere bocht haalt


Waar zit in hemels naam dat plaatje? niemand ken mij antwoord daar op geven en volgens mij zit der ook helemaal geen plaatje in... Ken iemand mij hier meer over vertellen?
 
je uitlaat bestaat uit 2 stukken
Onderaan in de bocht ken je em uit elkaar halen en daarin zit een buisje ff eruit halen
 
Er zit nergens een plaatje ofzo.....de enige begrenzer die er bij een nieuwe RS inzit is die in de uitlaat...Zo voor elkaar

1 haal je rechterkap eraf
2 maak je uitlaat los (veren,bouten)
3 je ziet bij het begin van de uitlaat dat ie uit 2 stukken bestaat.....maak de 3 boutjes los nu zit er een soort of trechter in ....slijp deze eraf terug zetten en klaar is klara..(niet vergeten grotere sproeier) bij mij zit er 86 in
 
@ Rieju RS2: de uitlaat bestaat uit twee delen. In tegenstelling tot Aprilia zijn deze delen nog eens aan elkaar gelast...
moet je enkel dat buisje met het kleine gat eruit halen? of die hele buis?
 
Originally posted by AEROX-J@GU@R
Er zit nergens een plaatje ofzo.....de enige begrenzer die er bij een nieuwe RS inzit is die in de uitlaat...Zo voor elkaar

1 haal je rechterkap eraf
2 maak je uitlaat los (veren,bouten)
3 je ziet bij het begin van de uitlaat dat ie uit 2 stukken bestaat.....maak de 3 boutjes los nu zit er een soort of trechter in ....slijp deze eraf terug zetten en klaar is klara..(niet vergeten grotere sproeier) bij mij zit er 86 in

jaja,

rijd al met onbegrensde uitlaat maar zoals ik hier las zat er ook nog een begrenzers in de demper maar dat is dus gewoon zware onzin! Dan wordt het tog Yasuni hmr/2
 
atx said:
Senda's van 2004 en ws ook verder dan...
Luchtfilterbuisjes op de Senda's worden door veel mensen als begrenzer gezien maar dat is het eigenlijk niet!!

Is WEL een begrenser. Het begrensd de aanzuigweg van de lucht. Niet veel, maar wel iets. Dat ze er in Spanje ook in zitten, wil nog niet zeggen dat het geen begrenser is.;)
 
SaDistic said:
en de motorhispania rx?

alleen in de uitlaat en voortandwiel is te klein om onbegrenst normaal mee te kunnen rijden

eigenlijk 2 in de uitlaat, een prop die vrij makkelijk eruit te halen is en een catalisator waarvoor je uitlaat opengezaagt moet worden, alleen die catalisator kun je er net zo goed in laten zitten scheelt miss 0,1 pk
 
Back
Top