Begrenzers bij derbi senda 2002

Erwin280

Well-Known Member
Een vriend van mij heb een derbi senda 2002 helemaal standaart hij wil de proppen eruit hebben.

1. Waar zitten de begrensers

2. Hoe haal je de begrensers weg

3. hoe hard zou ie ong. lopen als ze eruit zijn met goede afstelling.

4. Hoeveel km scheelt het bij welke begrensing.


5. Hij heb ook last dat zijn choke hendel niet omhoog gaat wat kan dit dan zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Erwin280 said:
Een vriend van mij heb een derbi senda 2002 helemaal standaart hij wil de proppen eruit hebben.

1. Waar zitten de begrensers

2. Hoe haal je de begrensers weg

3. hoe hard zou ie ong. lopen als ze eruit zijn met goede afstelling.

4. Hoeveel km scheelt het bij welke begrensing.


5. Hij heb ook last dat zijn choke hendel niet omhoog gaat wat kan dit dan zijn.

1 Uitlaat, ze zeggen ook luchtfilter maar daar geloof ik niet zo in.
2 - Uitlaat uit 2 delen bestaand dan heeft die een dunne bocht-> vervangen voor dikke/ andere uitlaat.
- Uitlaat een deel kun je prop eruit halen.
3 zo rond de 80km/uur. Ook tandwiel verhouding ff bekijken.

En je choke hoor je normaal van horizontaal naar verticaal te kunnen draaien. Echter zit die wel een beetje op een lastige positie dat je er soms niet goed bijkan. Ff goed naar kijken en eventueel als het een technisch probleem schijnt te zijn het carberateurtje eraf pakken.
 
idd , uitlaat is begrensd met of eem prop of een complete bocht , verder zou ik er een tandje groter voorop zetten

sproeier zet ik er meestal niet groter in btw. mja , dat is testen , 1 maatje groter kan opzich geen kwaad, luchtfiltermoet je afblijven idd en zo loopt het 70/80 ongeveer
 
ik ga altijd uit van std brommer tellers omdat die toch allemaal hetzelfde zijn ongeveer.

bij echte kilometers vraag ik me bij de meeste af af ze wel kloppen , je kunt een teller verkeerd instellen of gewoon overdrijven ,en met een auto erachteraan rijden komt ook niet goed aangezien die ook iets afwijkt EN aangezien de bestuurder ook nog wel eens wil overdrijen etc etc.

om verwarring te voorkomen en omdat niet iedereen een digiteller heeft en/of een auto om erachteraan te rijden ga ik mooi uit van de bromfietsteller zelf. :)
 
melf #50 said:
ik ga altijd uit van std brommer tellers omdat die toch allemaal hetzelfde zijn ongeveer.

bij echte kilometers vraag ik me bij de meeste af af ze wel kloppen , je kunt een teller verkeerd instellen of gewoon overdrijven ,en met een auto erachteraan rijden komt ook niet goed aangezien die ook iets afwijkt EN aangezien de bestuurder ook nog wel eens wil overdrijen etc etc.

om verwarring te voorkomen en omdat niet iedereen een digiteller heeft en/of een auto om erachteraan te rijden ga ik mooi uit van de bromfietsteller zelf. :)

Ow oke. Ik zeg zelf ook altijd hoe hard ik ga op de teller:) Heb totaal geen belang bij zelf om te weten hoe hard ik werkelijk ga(iig te hard volgens politie:|) ik kom toch wel van A naar B. Overigens heb ik mijn brommer niet op snelheids duivel uit te hangen maar meer omdat ik gewoon van de techniek hou en het heerlijk vind om te rijden+ van A naar B natuurlijk. Uiteraard rijd het wel lekkerder als het zon 80 loopt:p

Mja ontopic verder maar ...
 
Ik weet er zelf niet veel van af hij moest het weten maar hij zeg tdat de dealer zij dadt het ong. 5 km per tand scheelt en dat ie er 3 tanden verschil in kan doen. Het klinkt een beetje te simpel maar denk vraag het ff voor de zekerheid. En waar in de uitlaat zit die prop ong. begin einde???
 
Erwin280 said:
Ik weet er zelf niet veel van af hij moest het weten maar hij zeg tdat de dealer zij dadt het ong. 5 km per tand scheelt en dat ie er 3 tanden verschil in kan doen. Het klinkt een beetje te simpel maar denk vraag het ff voor de zekerheid. En waar in de uitlaat zit die prop ong. begin einde???

In het begin bij de flens waar die op de cilinderd gaat, je weet wel
 
idd jullie hebben helemaal gelijk.
hij zit idd in de voorbocht.
bij oud type is het een ander voorbocht kopen. bij nieuw typ prop eruit haalen.

luchfilter gewoon met rust laten
hij zal idd rond de 80 lopen
maja sproeier zou ik wel groter doen.
mmm geloof rond de 70 ofzo


standaard is 62/64 geloof ik
 
volgens mij zet ik er niet altijd groter in , licht aan het type , soms 68 volgens mij.

bij tandwielen kun je niet zeggen dat ie per tand 5 kilomter harder gaat , zo werkt dat niet , je moet de tandwielverhouding aanpassen aan het vermogen , een std tandwielverhouding zal te kort zijn onbegrensd , hierdoor gaat ie in de hoogste versnelling teveel toeren maken. als je er een tandje groter voorop zet zal ie in de 6 het juiste toerental draaien waarschijnlijk , dit is een kwestie van uitzoeken.

het is dus de bedoeling dat je in de 6 precies uitkomt , als je in de 6 precies mooi op toeren komt is de rest daaronder ook goed. hij moet het dus in de 6 goed kunnen doen.

als ie dus te kort is gaat ie teveel toeren maken (en dus snelheid inhouden)
als ie te lang is zal die het in de 6 niet kunnen doen (en dus niet op toeren komen)
 
Mja waarschijnlijk zit er al wel een andere verhouding als standaard op?
Ik rijd zelf met 13-50 en rijd zo rond de 75km/uur

Volgens mij is normaal een beetje 13-53 als je um ontgrenst maar dit weet ik niet zeker meer.
 
Ik laat hem die tanden wel ff tellen voor de zekerheid heb die ook weer wat te doen. En zelf ff een vraagje waarom moet er bij een derbi misschien geen grotere sproeier in. Omdat je de uitlaat ook ontgrenst??
 
laat m eerst maar even tellen , daarna ga je kijken of er nummers op staan (meestal wel) , heeft ie voor niks staan te tellen :*

bij Derbi zit er al een vrij grote sproeier in , ik heb vaker meegemaakt met een Derbi dat ik er gewoon te groot in had zitten ,dan had ik maar 3 of 4 maten groter. uiteraard moet je wel proberen wat ie doet met iets grotere sproeier , je kunt beter te groot beginnen dan te klein :)
 
Idd gewoon ff testen wat het netst rijd dat is altijd wel nodig eigenlijk. Is ook niet zoveel moeite en kan zeker nooit kwaad. Je weet gewoon dan zeker dat het goed zit:)
 
Back
Top