Begrenzer

JDS

Well-Known Member
Iemand ervaring met die euro begrenzer? Mijne booster ( model 2004 >) gaat namelijk dik in de 70. Wil begrenzer inbouwen voor het geval dat.... is b klasse dus begrenzen tot 45. Of zijn er betere begrenzer te vinden?
 
Advertisement - register to remove this

Ok, ik heb hier en daar al wat gelezen over een "magneet begrenzer". Dit lijk me wel interesant aangezien deze via magneet die je achter je kappen kan weg stoppen wordt aan gezet.Als je de scooter dan uitschakelt en terug aanzet, zou deze begrensd zijn. Aangezien ik de b*llen ken van electronica zou ik hier wel wat hulp bij kunnen gebruiken, Kan men deze ergens kopen online? Of zijn er hier leden die deze zelf kunnen maken en dan eventueel via de post opsturen. Ik denk dat er nog wel leden hier geïnteresseerd zullen zijn in dit dus alle hulp is welkom. ;-)
 
Zo'n begrenzer, welke men met een magneet activeert, is makkelijk zelf te maken.
Een hele poos geleden heb ik voor iemand even een tekeningetje gemaakt.

Dit is het dan...
https://drive.google.com/file/d/0B3prt5mrSqpsNGFhT3ZVMGttX2M/view?usp=sharing

De waarde van de condensator is van scooter tot scooter verschillend en moet proefondervindelijk worden bepaald.
Begin met een waarde van ongeveer 2 of 3 micro farad en doe daarna fine-tunen door iets omhoog of omlaag te gaan in waarde.
Omhoog de scooter wordt trager, omlaag de scooter wordt sneller.
Gelukkig is zo'n condensator, ook wel elektrolytische condensator of Elco genoemd, niet duur, een paar duppies.
Het Reedcontactje verstop je op een goede plaats, hiermee bedoel ik goed toegankelijk tijdens het rijden, bijv. onder je stuurkap.

Het ding werkt als volgt:

Als je de scooter start is de scooter begrensd.
Haal je vervolgens de magneet langs het reedcontact wordt de scooter ontgrensd en blijft ontgrensd zolang je de scooter niet van contact neemt.
 
Last edited:
Ok thanx ! Maar nu nog iemand vinden die die kan maken. Want zoals ik al zij. 0% verstand van die dingen. En dan begin ik er liever niet aan. Heb je schema gedownload en print screen van je post genomen. Zal is rond horen in mijn omgeving wie dit kan.
 
Back
Top