Beetje hulp gevraagd

kaas

Well-Known Member
Hey hey,
Ik krijg mn scoot niet goed afgesteld en na een middag afstellen en proberen zit ik toch met wat vragen..
Heb vandaag een nieuwe cilinder eronder gelegd maar krijg hem niet lekker lopend.
Scooter is een Gilera (piaggio) Typhoon AC

Setup:
DR70 RPM
Carb 19mm dellorto met sproeier 80 (bougie kleur is ok denk ik..)
Vario van polini met 5,5 gr rollen (shim tussen varioplaat en glijbus)
Hebo koppeling met blauwe veertjes op strakste stand
Gele drukveer
Doppler V-snaar
Gianelli shot
Standaard luchtfilter met prop
Standaard spruitstuk, overbrenging etc

Nu trekt hij niet lekker weg, het duurt ff voordat ie toeren gaat maken.
Maar hier op het forum las ik dat hebo blauw goed moet zijn zelfs op half/driekwart stand
en ik heb geen rode trekveren en vraag ik me dus af of ik die moet halen of dat dit overbodig is.
Ik heb ook geprobeerd de gasnaald iets lager te zetten maar zonder resultaat, deze stond eerst op 2de van boven en helemaal boven in helpt dus niets.
De gas herneming is ook niet alles maar een rode drukveer lijkt me weer te zwaar, ook omdat ik hier las dat geel voldoende moet zijn..

Zie ik nog dingen over het hoofd?? wat kan ik nog proberen?
Alle hulp is welkom :)
 
Advertisement - register to remove this

probeer eens een lichtere drukveer.

verder , haal aan de voorkant van het filter het vierkante stukje er even uit en zet er eens rond de 92 sproeier in.

gasnaald in het midden of het clipje op de 2e gleuf van onder. en luchtstelschroef op 1,5 zetten.

overbrenging van een Typhoon is btw erg kort , begint meestal bij 65/70 al overtoeren te maken.

wat voor vario heb je ? met 16x13 rollen of 19x15,5?
 
Ok ik zal eens een witte drukveer erin doen.
en dus toch de vernouwing uit het filter? Dan maakt ie toch ook meer lawaai?
Ik zal vanmiddag eens wat sproeiers erbij halen want voor dellorto klein heb ik weinig liggen..
Luchtstelschroef staat op 1,5 slag open.
Dat de overbrenging te kort is kan dat de rede zijn dat hij bij 70/80 pas echt goed doortrekt naar zn top? Welke overbrenging adviseer je mij hierop?
En het is een 16x13 vario

Bedankt!
 
valt opzich mee , maar met een 19 a 21mm vind ik het wel beter @ piaggio met 70cc.

een te korte overbrenging zal zorgen voor teveel toeren , waarschijnlijk zijn nu je rollen al vrij zwaar en komt ie dus later pas op gang.

te laat dus.
 
Nou ben weer bezig geweest met de scoot;
heb dat vierkante blokje uit mn filter gehaald, gasnaald op 2de van onder gezet en sproeiers 92 en 94 geprobeerd, maar nu krijg ik heb boaap geluid als ik gas geef.
Met de shoke erop en een beetje gas rijdt ie wel maar vol gas dus niet..
Zonder shoke rijdt ie helemaal niet.
Zou ik dus nog groter in sproeier moeten?
Heb vandaag dus alleen 88/90/92&94 gekocht dus zal dan weer sproeiers moeten kopen.
Zowiezo dacht ik dat zonder prop je ong. 10 mater groter moet gaan en niet veel meer.
Heb nu weer de prop erin met 80 en hij loopt weer, dus geen valse lucht ofzo.
Iemand een idee??
 
Hmm laat maar.. heb t nu ook bij mn oude afstelling
Ik ga dus maar eerst opzoek naar waar die valse lucht trekt :(
 
kan valse lucht zijn , maar dan loopt ie meestal ook vrij hoog stationair.

de sproeier kan zeker nog wel groter moeten , heb ze ook wel gehad met std filter zo rond de 100

verder , kijk even wat voor type gasnaald erin zit.


heb je deze eruit gehaald?

filter1.jpg
 
Last edited:
Ja ik had een filter liggen waarbij dat blokje eruit is.
Heb nu weer mn oude filter erop, met prop.
De gasnaald die bij de carb zat is een w7
En stationair loopt ie nu helemaal niet, slaat continu af..
Ik ga straks wel weer opzoek naar de oorzaak, wel klote dat dit precies gebeurt als ik jou advies wil uitproberen, daarvoor reed hij wel aardig..
Maarjah ik haal gewoon weer alles uit elkaar, dan nogmaals proberen met sproeier 92 zonder prop.
Bedankt maar weer! :)
 
het kan ook zijn dat je met een andere naald iets beter uit bent , mja ,dat is afstellen.

een W 7 naald is vrij arm dus het klopt wel dat je vrij groot in sproeier moet.

maar dat zegt niet altijd wat , zo heb ik zat typhoons gehad die met 70cc rond de 82/84 zaten met hetzelfde luchtfilter.

zoals de typhoon op de foto.

en aan de andere kant een nrg met dit type blok waar zo rond de 100 altijd in zat.
 
Nou na lang zoeken en proberen ben ik erachter wat de oorzaak was.
Het had niks met valse lucht te maken; ik bedacht me opeens dat ik de eerste keer dat goud kleurige plaatje dat onder je sproeier zit was vergeten te monteren. Later heb ik die weer erin gedaan. Nadat ik deze weer heb verwijdert is het probleem van uitvallen bij volgas weer weg.
Ik dacht altijd dat dat plaatje tegen het schuimen van de benzine is, of vergis ik mij? Waar dient het voor en hoe kan het dat ik met het plaatje erin opeens geen volgas kan geven??

Nu heb ik sproeier 88 erin met prop eruit en hij rijdt weer stukken beter, alleen dus nog steeds dat hij bij het wegrijden niet snel optrekt; hij pakt pas goed op bij 5km/u.
Ligt dit aan de afstelling van de carb of aan mn koppeling/rollen???

Heb ondertussen wel weer de gele drukveer erin omdat dat iets beter rijdt voor mijn gevoel, maar dit probleem heeft ie dus ook bij de witte of rode veer.

set up nu:
del 19mm sproeier 88
prop uit lucht filter
gele drukveer
gasnaald op 2de van boven
rollen 5,2 gr
hebo verstelbaar met blauwe veertjes op strakste stand
dr70 rpm
shot
 
Damn jij bent goed :)
Ik zie zojuist op dat ik idd het plaatje verkeerd om had gemonteerd..
Heeft dit zoveel invloed op de carb?
En heb je een idee over het optrekken??
Tanx!!
 
het kan zijn dat je zonder plaatje problemen krijgt als je over hobbels rijdt , en bij wheelies maken bijv.

dan krijgt ie kort even geen mengsel , daar is dus dat plaatje voor.

het optrekken zit in de varioafstelling alsmede de drukveer en trekveren , daarin moet je een balans zien te vinden gewoon , dat is moeilijk te zeggen zo.
 
Hmm ik zal dat plaatje dan wel weer een keer erin doen.
Zolang de carb niet open hoefd doe ik dat nog ff niet :p
Ik ga nu eerst mn overbrenging op orde maken en laat mn carb ff voor wat het is.
Bedankt voor de tips!
 
Back
Top