Bedradingsschema BC1

Scooterrun

New Member
Hallo,
Ben via de familie in het bezit gekomen van een Motobi BC1.
Probleempje is dat het niet wil aanslaan. Er is geen vonk.
Heeft toevallig iemand een schema van deze scooter? Ik meet wel dat er geen 12volt op de bobine komt en ook niet op het vierkantje blokje welke volgens mij voor de ontsteking is.

Graag jullie hulp.
Alvast dank
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk niet dat je succes zult hebben met het vinden van een schema voor dit Chineesje.
Vaak is er niks over te vinden op het internet.
Chineesjes worden vaak onder verschillende namen/merken uitgebracht.
Als je er genoeg afneemt schrijven ze op dezelfde scooter ook "Scooterrun" als je dit wilt en kun je deze scooter onder je eigen naam verkopen!

Gelukkig zijn de elektrische installaties van de scooters vrij standaard dus als je de kleuren van de draden bij de bobine, bij de CDI (vierkante blokje), bij de pickupspoel/stator laat weten kunnen we misschien een vergelijkbaar schema vinden of tekenen.
 
51415

Hierbij een foto van de CDI. En dat er geen schema zou zijn was ik al bang voor.

Maar als je iets anders heb zou ik daar blij mee zijn want zo zonder schema is toch wel vrij lastig. Ben niet zo bekend met scooters zit meer in de auto's.

Alvast dank.
 
Tjaa, dat is even een zoektocht...
Maar aangezien er een 6 polige aansluiting zit betreft het op zeker een AC (wisselspanning) circuit.

De zwart/rode draad is voor de laadspoel van de ontsteking (stator) naar de CDI.
De zwart/witte draad is het signaaldraad welke vanaf het contactslot naar de CDI loopt.
(vaak is deze ook geschakeld via de zijstandaard welke fungeert als zijnde een startonderbreker)

De 2 groene draden is de aarding en/of massa aansluitingen van het gehele voertuig.
De rood/witte draad is van de pulsgever welke ook wel bekend staat als de zgn ''pick-up spoel''.
De zwart/grijze draad is de draad vanuit de CDI welke de bobine van een stroompuls voorziet.

Het controleren of dit daadwerkelijk het geval is, is vrij makkelijk.
Bedrading van het contactslot controleren alsmede de jiffy op een zwart/witte draad.

Deze ziet men ook weer terug op de CDI, de zwart/rode en de rood/witte draad lopen rechtstreeks vanaf de stator naar de CDI.
De zwart/grijze draad loopt vanaf de CDI naar de bobine.

Hoop dat het een beetje duidelijk is op deze manier...
Zo niet, gaan we wat dieper graven!
 
Het snelste maar niet de beste methode is met een multimeter de weerstand meten tussen de draden bij de cdi.

Trek de connectoren van de cdi en meet tussen de onderstaande draden.

Zet de multimeter hiervoor op het laagste Ohm-bereik, meestal is dit 200 Ohm.

Meet tussen de twee groene draden, de weerstand moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de rood/witte draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 100 en 200 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de zwart/gele of zwart/grijze draad, ik kan het niet goed zien op de foto, de weerstand moet niet helemaal 0 zijn maar een waarde van 0,x tot 1 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de zwart/witte draad, de weerstand met het contactslot op "uit" is nagenoeg 0 Ohm, de weerstand met het contactslot op "aan" moet oneindig zijn, de meeste multimeters geven dan OL, L of I aan.

Zet de multimeter op het laagste kilo Ohm-bereik.
Meet tussen een groen en de zwart/rode draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 300 en 600 Ohm zijn.

Zo nu heb je wat richtwaardes die je snel en simpel kunt controleren.

Laat je meetresultaten even weten
 
Was nog 1 meting vergeten, de secundaire spoel van de bobine.

Zet hiervoor de multimeter op het 10k of 20k Ohm-bereik.

prik 1 meetpen in de bougiekap en de andere meetpen op een van de groene bij de cdi, de weerstand moet ongeveer tussen 5k en 10k liggen.

Verder moet het blokje goed aan massa liggen en de massa goed zijn verbonden met de min-pool van de accu.
 
Meet tussen de twee groene draden, de weerstand moet nagenoeg 0 Ohm zijn = 127 Ohm

Meet tussen een groene en de rood/witte draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 100 en 200 Ohm zijn = 148 Ohm

Meet tussen een groene en de zwart/gele of zwart/grijze draad, ik kan het niet goed zien op de foto, de weerstand moet niet helemaal 0 zijn maar een waarde van 0,x tot 1 Ohm zijn = 0.7 Ohm

Meet tussen een groene en de zwart/witte draad, de weerstand met het contactslot op "uit" is nagenoeg 0 Ohm, de weerstand met het contactslot op "aan" moet oneindig zijn, de meeste multimeters geven dan OL, L of I aan = 0.5 Ohm Op contact is deze = 2.7 Ohm

Zet de multimeter op het laagste kilo Ohm-bereik.
Meet tussen een groen en de zwart/rode draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 300 en 600 Ohm zijn = 474 Ohm

de secundaire spoel van de bobine = 9K Ohm

Zwart/Wit is dan de massa = 0 Ohm
 
Scooterrun said:
Meet tussen de twee groene draden, de weerstand moet nagenoeg 0 Ohm zijn = 127 Ohm
Dit is niet goed moet echt 0Ohm zijn, waarschijnlijk ligt je motorblokje niet goed aan massa.
Meet de weerstand eens tussen een blank stukje metaal van je motorblok en de minpool van de accu.

Scooterrun said:
Meet tussen een groene en de rood/witte draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 100 en 200 Ohm zijn = 148 Ohm
De pickupspoel is dus in orde.


Scooterrun said:
Meet tussen een groene en de zwart/gele of zwart/grijze draad, ik kan het niet goed zien op de foto, de weerstand moet niet helemaal 0 zijn maar een waarde van 0,x tot 1 Ohm zijn = 0.7 Ohm

De primaire spoel van de bobine lijkt ook in orde

Scooterrun said:
Meet tussen een groene en de zwart/witte draad, de weerstand met het contactslot op "uit" is nagenoeg 0 Ohm, de weerstand met het contactslot op "aan" moet oneindig zijn, de meeste multimeters geven dan OL, L of I aan = 0.5 Ohm Op contact is deze = 2.7 Ohm
Dit is niet goed, contactslot niet in orde of indien van toepassing schakelaar bij de standaard maakt sluiting.


Scooterrun said:
Meet tussen een groen en de zwart/rode draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 300 en 600 Ohm zijn = 474 Ohm
Dit ziet er ook netjes uit.

Scooterrun said:
de secundaire spoel van de bobine = 9K Ohm

Secundaire spoel, bougiekap en bougiekabel lijkt ook in orde tenminste voor laagspanning.

Scooterrun said:
Zwart/Wit is dan de massa = 0 Ohm

Deze opmerking begrijp ik niet.
Like Reply
Report
 
Zwart/wit is sowieso de ''aan/uit'' draad van het contakslot, deze staat in verbinding met een groene draad vanuit de CDI of een schakeling elders in het circuit. Uit staat deze geschakeld met een massa/aarding verbinding.

Wat ook kan helpen is het type/bloknummer op te zoeken en deze even te melden hier.

id-number-engine.png

Ik heb namelijk sterk de indruk dat deze Motobi van origine bij Longjia vandaan komen.
En Longjia is een van de weinige Chinese fabrikanten die o.a. wiring diagrams beschikbaar stellen voor een ieder.
Deze zijn gratis te downloaden op de website, dit gezegd hebbende zal ik gelijk even een schema toevoegen waarvan ik denk dat het bij jouw scoot aardig overeen komt. Jouw scooter heeft dus ook geen sensor die in de carter zit om de begrenzing te handhaven.
Normaliter zit er ook maar één massadraad en is de andere aansluiting op de CDI voor de cartersensor.

AC CDI wiring schema zonder sensor.jpg

Edit: Aangezien je scooter uit 2013/14 komt is het verstandig om even te mailen met Longjia want er staan nu alleen diagrams op van recentere scooters met een elektrische carburateur en/of volledig injectie motorblok.
 
Last edited:
Hier was ik weer. Had even geen tijd om er mee bezig te zijn.
Dank allemaal voor de hulp.
Nog even over het schema en dan draad 5. Zwart/witte draad van de CDI naar het contactslot = moet hier dan 12Volt op staan als het contact op "aan" staat?
 
Nee,

deze wordt naar massa geschakeld wanneer het contactslot op "off" staat.

Meet deze draad als volgt.

1. koppel de connector af van de cdi.
2. zet de multimeter op het laagste ohm-bereik.
3. prik de zwarte meetpen op een groene draad van de cdi-connector.
4. prik de rode meetpen op de zwart/witte draad van de cdi-connector.

Zet het contactslot op "off", de weerstand die je nu meet moet nagenoeg 0 Ohm te zijn.
Zet daarna het contactslot op "on", de weerstand die je meet moet oneindig hoog zijn. (de meeste meters geven dan OL of L of l aan)
 
Dit is niet goed.
Met het contact aan moet deze echt oneindig zijn van weerstand.

Haal de contactpen van de zwart/witte draad eens uit de connector van de cdi en sluit deze connector, zonder deze draad eens aan op de cd.

Probeer nu eens of je vonk hebt.
 
Dan scheelt er iets met je contactslot of standaard schakelaar indien de scooter uberhaupt voorzien is met een standaard schakelaar
Maar met die draad los werkt je ontsteking in ieder geval wel en kun je verder zoeken waarom de scooter niet start.

Ik weet niet hoe lang de scooter heeft stil gestaan maar ik zou in ieder geval beginnen met het schoonmaken van de carburateur en indien de benzine er al langer inzit, deze te vervangen door verse.
 
Last edited:
Ja lijkt inderdaad dan contactslot.
Op de carburateur lijkt wel een soort brandstofafsluiter te zitten. Die zal waarschijnlijk ook een spanning of massa krijgen via het contactslot.

Waar zou ik een contactslot kunnen kopen?
 
Brandstofafsluiter op zich is in het geheel niet aanwezig op de carburateur....
Wel een carburateurverwarming i.c.m. een elektrische choke.
Huidige Chinese 4 takt blokjes zijn van het type: geforceerde koeling.
Geen vloeistof dus wat door de carburateur, cilinder en radiateur stroomt.

Die bestaan wel maar deze is niet van Motobi!
Contactslot is normaliter universeel bij de Chineesjes....
Gewoon goed kijken naar de huidige kleurcode en hoeveelheid bekabeling en/of aansluitingen.
 
Last edited:
Iedereen bedankt......hij doet het:):)
Draadje los en hij loopt.

Alleen nu ben ik bij de plaatselijke scooterman geweest alleen die kan geen contactslot leveren. Dit kan toch niet waar zijn?
Tenminste voor mijn idee zit het in het contactslot. Nog een idee voor een website waar ik het contactslot kan krijgen?

Dank maar weer
 
Het snelste maar niet de beste methode is met een multimeter de weerstand meten tussen de draden bij de cdi.

Trek de connectoren van de cdi en meet tussen de onderstaande draden.

Zet de multimeter hiervoor op het laagste Ohm-bereik, meestal is dit 200 Ohm.

Meet tussen de twee groene draden, de weerstand moet nagenoeg 0 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de rood/witte draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 100 en 200 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de zwart/gele of zwart/grijze draad, ik kan het niet goed zien op de foto, de weerstand moet niet helemaal 0 zijn maar een waarde van 0,x tot 1 Ohm zijn.
Meet tussen een groene en de zwart/witte draad, de weerstand met het contactslot op "uit" is nagenoeg 0 Ohm, de weerstand met het contactslot op "aan" moet oneindig zijn, de meeste multimeters geven dan OL, L of I aan.

Zet de multimeter op het laagste kilo Ohm-bereik.
Meet tussen een groen en de zwart/rode draad, de weerstand moet ongeveer tussen de 300 en 600 Ohm zijn.

Zo nu heb je wat richtwaardes die je snel en simpel kunt controleren.

Laat je meetresultaten even weten
Hoi Sparky,

Sorry dat ik dit topic oprakel, maar ik heb hetzelfde probleem als ts, alleen meet ik op mijn zwart rode draad vanuit de stator geen waardes... wat zou dit betekenen?
Ik hoor het graag.
Groeten robert
 
Back
Top