bedrading suzuki mtx

wessel234

New Member
hallo, ik kan wel een beetje hulp gebruiken met de bedrading van mijn ontsteking. Het is een suzuki tsx 70cc en de vorige eigenaar heeft een paar draden afgeknipt. Er loopt maar 1 draad naar mijn bobine en van mijn ontsteking lopen 3 draden. Ook is er een groen draadje dat vlak bij me ketting op me blok zit. Ik kan graag wat hulp gebruiken. Het is een 2 spoels ontsteking. Er zit al een nieuwe bobine/cdi op dus dat kan het ook niet zijn. De brommer heeft geen accu en geen lampen. In principe is het nu alleen nog het goede draadje op de goede plek krijgen. iemand die mij kan helpen?

alvast bedankt,
mvg

Advertisement - register to remove this

welk draad moet nu naar me bobine/cdi dan?
Die geel/zwarte op foto1.

Die zwarte draad, die je tussen je vingers houdt in foto 1, is dat dezelfde zwarte draad die reed op de bobine aagesloten zit?

Maak eens een detailfoto hoe die groene draad op het blok aangesloten zit want dit kan een massakabeltje zijn maar kan ook de schakelaar in je blok zijn om het neutraal-lampje in je dashboard te laten branden?

Last edited:
Die geel/zwarte op foto1.

Die zwarte draad, die je tussen je vingers houdt in foto 1, is dat dezelfde zwarte draad die reed op de bobine aagesloten zit?

Maak eens een detailfoto hoe die groene draad op het blok aangesloten zit want dit kan een massakabeltje zijn maar kan ook de schakelaar in je blok zijn om het neutraal-lampje in je dashboard te laten branden?
nee zijn 2 aparte. Moet ik de gele en de zwarte aansluiten? Er is maar 1 poortje op me bobine. Hier een paar betere foto's. Als ik het plaatje los maak komt er wel gwn olie uit van me blok.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    283.8 KB · Views: 7
Moet ik de gele en de zwarte aansluiten? Er is maar 1 poortje op me bobine.
Ja daar moet je die zwart/gele draad aansluiten.

Als ik het plaatje los maak komt er wel gwn olie uit van me blok.
Ik denk dat dit het draadje is dat aangeeft dat de brommer in z'n vrij staat en het lampje in je dashboard doet branden.

Welke zwarte op foto 1 zie ik er 3, eentje tussen je vingers, eentje afgeknipt liggende naast die geel/zwarte draad en eentje die dwars door de foto loopt???

Waar lopen die eerst genoemde zwarte draden heen?

Ja daar moet je die zwart/gele draad aansluiten.

Ik denk dat dit het draadje is dat aangeeft dat de brommer in z'n vrij staat en het lampje in je dashboard doet branden.

Welke zwarte op foto 1 zie ik er 3, eentje tussen je vingers, eentje afgeknipt liggende naast die geel/zwarte draad en eentje die dwars door de foto loopt???

Waar lopen die eerst genoemde zwarte draden heen?
ik heb maar 1 poortje op me bobine, dat is standaard. Moet ik ze allebij aansluiten, dus 2 op 1 poortje? de afgeknipte op foto 1 zit vast aan een spoel en de gele zit ook vast aan een spoel. De gene die tussen me vingers loopt zit aan me grondplaatje vast maar voor de rest nergens aan gewoon alleen aan me grondplaatje. het zwarte draadje op foto 1 die door het beeld loopt is dezelfde die ik vast heb in me hand. Dat is tevens ook het draadje dat aan me grondplaat zit waar ik het net over had. Er zit ook een zwart draadje bij me bobine als massa. Bedankt voor reactie!

Ik kan je bovenstaand verhaal niet volgen, het spijt mij.
De bobine heeft wel degelijk 2 aansluitingen waarvan 1 nu nog vrij is en de andere aansluiting met een boutje tegen het frame zit geschroeft.
Achter ditzelfde boutje zit een zwarte draad die hoort naar de massabedrading oftewel de min-pool van de accu te lopen.

Op de nu nog vrije aansluiting hoort een geel/zwarte draad waarvan het andere uiteinde naar de cdi loopt.

Zo dus:

1706276750654.png

Ik kan je bovenstaand verhaal niet volgen, het spijt mij.
De bobine heeft wel degelijk 2 aansluitingen waarvan 1 nu nog vrij is en de andere aansluiting met een boutje tegen het frame zit geschroeft.
Achter ditzelfde boutje zit een zwarte draad die hoort naar de massabedrading oftewel de min-pool van de accu te lopen.

Op de nu nog vrije aansluiting hoort een geel/zwarte draad waarvan het andere uiteinde naar de cdi loopt.

Zo dus:

View attachment 74040
Bedankt voor je uitleg. Mijn bobine en mijn cdi zitten in 1 ding dat is dat zwarte blokje waar me bougie kabel uitloopt. Aan dat zwarte blokje zit 1 aansluiting. Dit is standaard geleverd bij deze modellen. Dus moet ik de gele draad van me ontsteking op deze aansluiting zetten? En ik neem aan dat ding dat rondje waar me bobine ook aan vast zit op een massa moet. Ik stuur straks nog wel wat meer duidelijkere foto's.

Dit is persee geen CDI maar een bobine, daarvoor zitten er te weinig aansluitingen op dit "zwarte kastje".
Vermoedelijk heeft jouw brommer helemaal geen cdi maar is dit nog een brommer met contactpunten op de statorplaat achter je vliegwiel.

Ik heb eens op internet gezocht voor een schema en de eerst hit was het schema ondedraan deze post.
Daar is de draad die van de stator naar de bobine hoort te lopen rood/zwart van kleur.
Dit zou de draad moeten zijn op foto1 waar je middelvinger tegen leunt.

Dus de het plaatje van mijn post#9 wordt:
1706279385404.png

De massabedrading van deze brommer zou zwart/wit moeten zijn.

1706278874055.gif

Dit is persee geen CDI maar een bobine, daarvoor zitten er te weinig aansluitingen op dit "zwarte kastje".
Vermoedelijk heeft jouw brommer helemaal geen cdi maar is dit nog een brommer met contactpunten op de statorplaat achter je vliegwiel.

Ik heb eens op internet gezocht voor een schema en de eerst hit was het schema ondedraan deze post.
Daar is de draad die van de stator naar de bobine hoort te lopen rood/zwart van kleur.
Dit zou de draad moeten zijn op foto1 waar je middelvinger tegen leunt.

Dus de het plaatje van mijn post#9 wordt:
View attachment 74042

De massabedrading van deze brommer zou zwart/wit moeten zijn.

View attachment 74041Oke, ik ga die zwart rode op me bobine zetten. Wat moet ik dan met dat draadje dat nu al bij me bobine loopt? Dat oogje als je snapt wat ik bedoel moet ik die aan een massa punt van het frame maken? Bedankt.

Oke, ik ga die zwart rode op me bobine zetten. Wat moet ik dan met dat draadje dat nu al bij me bobine loopt? Dat oogje als je snapt wat ik bedoel moet ik die aan een massa punt van het frame maken? Bedankt.

Dat draadje mag blijven zitten, sterker nog, het is beter dat het zitten blijft.
Het andere einde van dit draadje moet naar de massabedrading van je brommer (zwart/witte bedrading) of naar de min-pool van je accu zoals ook reeds gepost in post#9.

Top hij loopt inmiddels! Heb een beetje geprobeerd de carb af te stellen hij loopt best redelijk maar als ik in ze 4 zit en hoge toeren maakt valt die uit. Het is een 21mm phbg dellorto. Enig idee wat het zou kunnen zijn? Groter of kleinere sproeier?
Dat draadje mag blijven zitten, sterker nog, het is beter dat het zitten blijft.
Het andere einde van dit draadje moet naar de massabedrading van je brommer (zwart/witte bedrading) of naar de min-pool van je accu zoals ook reeds gepost in post#9

Back