Béati Dax

SkiP000

we all c the tarmac
Hallo,

Kameraad van mij heeft een Béati Dax (skyteam blok), en hij wilt hem iets sneller laten gaan.
Nu had ik een paar vraagjes;

-wat is de standaard sproeier hierin?
(en hoeveel maten kan ik best groter gaan, en zijn dit dezelfde sproeiers als 2-takt brommers? wat ik sterk betwijfel, ma zou fijn zijn)

-hoe groot is het standaard achter-tandwiel? (ik heb er 42 geteld dacht ik, en iemand met een Dax die ik ken, zei 2-3 maatjes kleiner gaan voor IETS sneller)
-moet het voor-tandwiel ook vergroot/verkleint worden, zoja, wat en hoeveel

-maakt een kelk veel uit hierop ?

-en er komt ook een andere uitlaat op, is dit gwn de standaard pakking gelijk bij de originele uitlaten ?


thx en grtz
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Kameraad van mij heeft een Béati Dax (skyteam blok), en hij wilt hem iets sneller laten gaan.
Nu had ik een paar vraagjes;

-wat is de standaard sproeier hierin?
(en hoeveel maten kan ik best groter gaan, en zijn dit dezelfde sproeiers als 2-takt brommers? wat ik sterk betwijfel, ma zou fijn zijn)

-hoe groot is het standaard achter-tandwiel? (ik heb er 42 geteld dacht ik, en iemand met een Dax die ik ken, zei 2-3 maatjes kleiner gaan voor IETS sneller)
-moet het voor-tandwiel ook vergroot/verkleint worden, zoja, wat en hoeveel

-maakt een kelk veel uit hierop ?

-en er komt ook een andere uitlaat op, is dit gwn de standaard pakking gelijk bij de originele uitlaten ?


thx en grtz


- Sproeier zal ik niet groter gaan doen als je niks gaat veranderen verder. Hierdoor gaat hij niet harder lopen.

- Achtertandwiel moet het aantal tanden ook erop staan of anders tellen. Je kan wel iets kleiner gaan in aantal tanden maar hierdoor word je top hoger maar hou wel dat je met tegenwind of 2 personen veel meer moeite krijgt om een gangbare snelheid te behalen. (voortandwiel org houden)

- Ik neem aan dat je met kelk een sportluchtfilter bedoelt? Hierdoor gaat hij niet harder lopen en het motortje gaat alleen maar eerder stuk.

- De pakking van een sportuitlaat is hetzelfde als van een org. Maar hij moet wel vervangen worden. Hierdoor ga je ook niet harder rijden bij een 4-takt brommer. Alleen meer geluid.



@#$ Wat je wel kan doen om iets meer snelheid in de bromfiets te krijgen is een 17mm carb met bijpassend spruitstuk.
 
Ja ik dacht de sproeier iets groter, aangezien hij iets sneller gaat rijden, dat hij genoeg benzine krijgt. En ook voor dat IETS meer optrek te krijgen (miniem ik weet het, maar alle beetjes zouden kunnen helpen, alsook die sportluchtfilter .. gewoon voor dat IETSJE meer eruit te probere te krijgen.)

Tandwiel ok

Uitlaat weet ik dat 't alleen geluid is, ma wist gewoon niet of het dezelfde pakking zou zijn of niet (eerste keer dat ik aan een 4-takt ga werken).

En die 17.5 carbu met spruit, gaat hij dan veel meer verbruiken? (gelijk bij 2-takt), want een Dax heeft een aanzienelijke kleine tank ..

Alvast bedankt !
 
als je een uitlaat neemt met een serie bochten vlak na de cilinder trekt ie ook harder:)
Hoe et komt weet ik niet, maar weet wel dat het zo is.
Als je sproeier te groot is, wordt je topvermogen minder, dus ook minder trek kracht.
 
Niet vijandig opnemen, maar ik moet geen uitleg hebben van de sproeier en zijn nut/doel, ik zou gwn moeten weten wat er standaard inzit, dat ik er voor die jong eventueel een paar maten groter kan bestellen, zodat als, ALS 't groter moet, ik ze heb, en niet moet na bestellen, en zijn deze anders als in de 2-takt ?

grtz (sry als dit kwaad overkomt, maar laatste examen is morgen, en 't is stress .. :) :p)
 
Bel leertouwer in soest even op voor de onderdelen, deze mannen kunnen jou zo de onderdelen leveren die jij zoekt.

17 mm (geen 17,5) het verbruik heb je zelf in handen. dat is het mooie bij een schakelbrommer. maar een 4 takt is zuiniger dan een 2 takt. en het verschil is ook niet zo groot als bij een 2 takt.
 
Uitlaat veranderen heeft weinig tot geen nut bij zon daxje, als de bocht maar dik genoeg is voor de uitlaat gassen.

Zon daxje kan je het volgende aan doen:
1 Spruitstuk uitboren en tandwielen aanpassen
2 70cc kitje kopen, op dax.be heb je ze al voor 60euro meende ik
3 Grotere carb kopen, heel groot heeft geen nut want ik die kop heeft een kleine inlaat, ik dacht 14/15mm

Als het dan te sloom gaat kan je beter voor 200e een 110cc of 125cc blok kopen, dat wil wel leuk rijden.

En van een grotere sproeier hoeft ie echt niet harder te lopen hoor, als de bougie koffiebruin is moet je daar niks aan doen.
 
Ja, ik heb nu overlaatst 37 tanden gestoken, ma ketting moet nu verkort worde (ga ik een van dees op 't werk doen).
Rijd al fijner, ma heb bougie nagekeken, zit zo wit als Sinterklaas zn baard :p
Dus moet eens zien voor een paar grotere voor te testen, zijn deze trouwens 'tzelfde als 2takt sproeiers ?
Of moet 'k die erges bij de handelaar gaan halen? En heb je enig idee hoe groot deze standaard is, want hij heeft een std luchtfilter, duz carbu is er nie in 1-2-3 af ..
En carbu of cilinder laat ik hem zelf beslissen, want zijn nicht is flik, en controleert hem soms (en bij Daxjes zie je de cilinder zitte, duz zie je ook de inhoud)

Thx alleszins
grtz
 
Back
Top