bedankt voor je antwoord, helaas heb ik dat geprobeerd alleen zie dan nergens een markering of iets in die richting waarop wijst dat de cilinder op het bdp staat.Ik heb geen ervaring met de giet maar zie je ook niks van markering/ontbrekend tandje als je de koelkap van het vliegwiel neemt?
Het BDP kun je makkelijk controleren door eerst de streepjes het nokkenas tandwiel juist te zetten en dan voorzichtig een schroevendraaier in het bougiegat te laten zakken totdat deze bovenop de zuiger rust.
Als je vliegwiel dan ook op tijd staat (dus je zuiger op BDP), zou je de schroevendraaier gelijk moeten zien zakken als je voorzichtig het vliegwiel eender welke kant op draait.
ten eerste bedankt voor je antwoord, ik neem aan dat de pickup dat kleine zwarte blokje is waar onder andere een rood draadje naartoe loopt. als dit zo is dan klopt het dan dat op de foto die nog niet op het bdp staat?Het schoepenrad eraf.
Er zitten iets van 22 streepjes metaal op het vliegwiel, Brute Force noemt het nokjes.
Wanneer het vliegwiel draait, en dat is rechtsom als je naar je foto kijkt, komen deze streepjes langs 1 streepje van de pickup. Onder het vliegwiel
Wanneer het eerste streepje langs de pickup komt zegt ie tegen de ECU: ik wil zeer binnenkort een vonk.
En als de ECU het kalm aan wil doen, weinig voorontsteking wil geven, dan zegt ie: ik wacht wel op het vierde streepje, want dat is het BDP.
Bovenste dode punt.
En daarvanuit ga je de nokkenas goed zetten.
Dus al draaiende naar rechts komt er een stuk van het vliegwiel waar 2 nokjes missen. Daarna ga je tellen van 1 tot en met 4.
En wanneer streepje 4 netjes boven streekje van pickup staat, dan heb je BDP
Succes! en kijk maar naar de foto.
View attachment 72111
zojuist is mij opgevallen dat als je het nokkenas 1 keer rondom gaat dat het vliegwiel dan 2 keer rondom gaat, daardoor kom het 4de metalen streepje 2 keer langs de pickup sensor. dus hoe weet ik nu wanneer ik mijn vliegwiel op tijd kan zetten en dat ik mn vliegwiel niet nog een keer helemaal moet draaien?Je snapt het helemaal!
trabiarie bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp, zolang mn nokkenas op tijd staat dan maakt het niet uit of mijn vliegwiel de 1ste keer of de 2de keer langs het streepje van de pickup sensor komt. als het 4de metalen streepje maar op de pickup sensor staat?Dat maakt niet uit , je kan de nokkenas bij elke omwenteling op tijd zetten. Bougie vonkt bij elke keer dat de nokjes voorbij komen.
Allen is het zaak de nokkenas op tijd te hebben als de zuiger boven staat.
Ik ga zeer binnenkort een 80cc monteren onder mijn scooter. Voordat ik dit ga doen wil ik eerst weten hoe ik het BDP moest vinden en al die andere dingen betreft het vervangen van de cilinder, zodat ik het binnenkort kan doen zonder ergens tegen aan te lopen (althans dat hoop ik)Dat is m.
Wat maakte dat je het blok eronder vandaan hebt gehaald?
Bedankt voor de tipAdvies :
Voordat je de boel uit elkaar haalt , zet eerst de boel optijd , zet dan een Varioblokkeer sleutel er op ( die met de tandjes) , haal die er pas af als de Cilinder er weer opzit .
Let op de kettingspanner , die van een I-Get werkt anders als de oudere modellen . (zwarte doppie er uit} , en met een dunne schroeven draaier naar links is ontspannen.
Klopt het dat het dan minder accuraat is want dit had ik ook ergens gelezen op een ander forumAls je er ooit een ander cilinder op gaat zetten , kun je natuurlijk , als je de kop hebt gedemonteerd , ook kijken als je zuiger helemaal boven aan de cilinder staat , of je b.v met viltstift , of een kraspen , zelf een merkteken op je vliegwiel , en carter kunt maken .