Batterijen lopen snel leeg tijdens rijden.

mfonhof

New Member
Hallo,
Ik heb een e-sourini. Sinds een tijdjegaan mijn batterijen snel leeg. Ik mag blij zijn als ik 10/15km haal. het zijn lood/zuur accu's.
Ik dacht eerst dat het de batterijen waren. Deze heb ik vervangen maar geen verbetering. Dus iets te snel geweest.
Wat mij later op viel is dat er links onder op het dashboard geregeld een rood accu ledje aan gaat. Ik kan niet vinden wat dit betekend.Ik vermoed nu dat het de controler is. Ik heb een plaatje van de controler attached.
Weet iemand wat de oorzaak is? En wat voor type controler heb ik? Ik kan niets vinden over de controler en Sourini wil niets zeggen. (serieus).
Gr.,
Maurice
 

Attachments

  • Controller info.jpg
    Controller info.jpg
    232.8 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

Hoe ziet dat eruit (ledje)
Beste eens foto uploaden van het dashboard als t ledje brand.

Paar vragen:
- doen de km teller etc. Het zoals t hoort?
- hoe oud is de scooter? (In geval van garantie kun je La Sores dit pakketje in de maag splitsen)
- wat is apart van de korte range nog meer anders aan het rijden met de scooter?
 
Het is een lastig pakket waar je inzit als je een elektrische scooter hebt in dit geval.
Sourini gaat je niks zeggen over hun eigen controller, omdat het in-house spul is. Ze willen informatie over die controller liefst zoveel mogelijk binnen het bedrijf houden.

Als je garantie hebt zou je die kunnen claimen.

Is het een oudere scooter, dan zal je er naar een specialist er mee moeten (veel scooter dealers hebben er geen weet van)
En anders heb je echt dikke pech.

(redenen zijn genoeg dat ik zelf geen e-scooter wil. Als je de kosten van de accus mee weegt is het waarschijnlijk goedkoper om die 10 / 15km per voet af te leggen (om het zo maar even overdreven te zeggen)

Daarom ben ik zelf liever meer voor brandstof scooters.
 
Hoe ziet dat eruit (ledje)
Beste eens foto uploaden van het dashboard als t ledje brand.

Paar vragen:
- doen de km teller etc. Het zoals t hoort?
- hoe oud is de scooter? (In geval van garantie kun je La Sores dit pakketje in de maag splitsen)
- wat is apart van de korte range nog meer anders aan het rijden met de scooter?
- Het ledje is een rode accu met een bliksemschichtje.
- Alles op het dashboard doet het goed.
- De scooter is van feb 2021. Garantie is verlopen.
- Verder doet alles het goed.

Het lijkt er op dat er tijdens het rijden veel meer stroom verbruikt word dan noodzakelijk.
 
In Belgie heeft men standaard 2 jaren wettelijke garantie op een scooter.
Ik heb even gezocht op het www welke periode hiervoor in Nederland geldt.
Ik was enigsinds verbaasd want ik dacht altijd dat de wettelijke garantie ook 2 jaren was in Nederland.
De scooter is van feb 2021 en je mag van een scooter verwachten dat deze langer meegaat dan 22 maanden.

De tekst hieronder vond ik op consuwijzer.nl

Duur van wettelijke garantie​

De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.
 
geld de garantie ook voor de accu's?
Ik ben geen jurist dus ik weet niet of voor accu;s uitzonderingen gelden.
Ik weet niet of ik juist redeneer, maar stel de fabrikant van de scooter of van de fabrikant van de accu's geeft aan dat hun accupack, laat zeggen, 3000 laadcycli aankan voor er een degradatie optreedt en na 22 maanden=ongeveer 671 dagen zijn de accu's al versleten lijkt mij dat de scooter niet aan dat voldoet wat je ervan mocht verwachten.
Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.
 
- Het ledje is een rode accu met een bliksemschichtje.
- Alles op het dashboard doet het goed.
- De scooter is van feb 2021. Garantie is verlopen.
- Verder doet alles het goed.

Het lijkt er op dat er tijdens het rijden veel meer stroom verbruikt word dan noodzakelijk.
is bij het vervangen van de accu's ook naar het BMS gekeken?
(het Battery Management System = geen onderdeel van je controller) en is die ook vervangen of bijgewerkt tijdens de inbouw van je nieuwe accu?
begin me nu wel af te vragen hoe het beschreven LEDje er uit ziet bij jouw scooter (er zijn meerdere versies van de E-Sourini, met verschillende set-up's)
als de bandenspanning in orde is, de motor en de controller niet heet worden, en er afgezien van het door jou genoemde ledje nop mis is op je tellers, vermoed ik een issue in je BMS.
van de lithium versie weet ik wel e.e.a. over de BMS, maar niet van die met een lood accu.

EDIT: de lood accu is te bereiken van onder de scooter (zit dacht ik op een frame boven / aan de achterbrug.)
word/blijft ie flink warm? en is dat ook zo als je scooter een tijdje uitgeschakeld staat?
 
Last edited:
Ik dacht eerst dat het de batterijen waren. Deze heb ik vervangen maar geen verbetering. Dus iets te snel geweest.
Heb je al eens de lekstroom gemeten als de scooter uit staat?
Worden de accu;s wel volledig vol geladen of scheelt er misschien iets met de lader?

EDIT: de lood accu is te bereiken van onder de scooter (zit dacht ik op een frame boven / aan de achterbrug.)
Mocht deze scooter gewoon Loodaccu's hebben lijkt me niet dat deze een BMS heeft.
 
koop niu is een van de beste e scooter zelf beter dan piaggio.

Een reviewtje op youtube zegt anders dat het rond 12.000 km wel gedaan is met de accu.. En dat die nieuwe accus de moeite niet waard zijn.
Gewoon financieel niet haalbaar, dat je van het geld beter een gehele nieuwe scooter kan kopen.
Post automatically merged:

Met wat voor klachten?ik heb eens codes 99,10,11 tegenkomen.Voor de rest rijd top dat ding.Mijne is een Niu N Lite en heeft al 50.000km gelopen.Wel oppassen met scooter wassen en zkr rond t stuur en schakelaars want er kunnen wel verrassingen gebeuren zoals tempomat aanslaat en je scooter volgas gaat rijden.T staat van accu is heel belangrijk,nooit tot 10 % of onder belasten.ik merk wel als hij zwakker wordt code 130 gaat veel eerder waarschuwen of hij schakelt de scooter uit.Trouwens piaggio one gaat maar 28km met een 48v accu mee,een niu heet 60v 29a gaat 38-40.Scheelt veel,ik spaar nu voor qsmotors onderdelen en probeer al mijn scooters ombouwen.Geen idee hoe ver een vespa gaat die heeft een heel andere blok en electra zoals een extra 12v accu.Wtf?

Wouw je kan voor het geld wat de scooter kost, je scooter niet wassen.. Zo maken ze niet meer als vroeger. Betrouwbaarheid zou voor mij altijd op nummer 1 staan.
 
Back
Top