Batterij laadt biet op tgb 125 x motion

Michael1999

New Member
Beste

ik ben sinds kort eigenaar geworden van een tgb 125 x motion van 2010. Na enkele keren rijden viel mijn scooter uit. hierbij merkte ik dat mijn batterij plat was. Daarna heb ik een nieuwe batterij ingestoken en na 1 uur rijden viel hij weer uit. Ik kwam tot conclusie dat mijn batterij niet oplaadt en dacht dat het mijn spanningsregelaar was. Deze heb ik vervangen maar zonder succes. Mijn volgende idee was om mijn stator (ontstekingspoel) te vervangen. Heeft iemand ervaring met deze probleem of een idee wat het anders zou kunnen zijn?

alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Michael,

je zegt het zelf al, laadt je batterij op, de scooter start dan.

- Zet de multimeter op 20 Volt gelijkspanning.
- Sluit je multimeter aan op beide polen van de accu.
- Lees de meter af met stilgelegde motor, de spanning moet minimaal 12,3 Volt zijn.
- Start nu de scooter en geef wat gas, de waarde die je afleest op je multimeter moet stijgen naar een waarde tussen de 13,x en 15 Volt.

Doet hij dit niet, kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

1. spanningsregelaar defect.
2. inputspanning van de regelaar, afkomstig van je stator achter het vliegwiel is niet in orde.

Je zegt je hebt een nieuwe spanningsregelaar geplaatst, was dit een origineel model of een vervanger.
Let wel, alhoewel de connector van een vervangingsregelaar hetzelfde is, hoeft nog niet te betekenen dat de aansluitingen hetzelfde zijn.

Verder kan het ook nog zijn dat een zekering defect is, dan komt de spanning van de regelaar niet tot aan de accu.
 
Hartelijk bedankt voor jouw advies. Mijn zekeringen zijn nog goed. De nieuwe spanningsregelaar is origineel. De batterij gaf 12,9 volt onaangesloten. Toen ik de scooter startte stond er 12,3 en toen ik gas gaf ook. Wat houd de inputspanning van de regelaar in? Dat ik de onstekingspoel moet vervangen?
 
De inputspanning van je spanningsregelaar is de wisselspanning die door de spoelen van de stator wordt opgewekt.
Als deze spanning niet wordt opgewekt door een defecte stator of niet wordt aangeboden aan de spannningsregelaar, door bijvoorbeeld een draadbreuk tussen stator en spanningsregelaar, kan de spanningsregelaar ook niks uitgeven en de scooter en de accu voorzien van een redelijk stabiele gelijkspanning.
Ik heb geen schema van jouw scooter maar meestal zijn het twee draden, een witte en een gele.
Daar jouw scooter een 125cc is, kan het ook nog een 3 fase systeem zijn, dan heb je meestal 3 gele draden.
Misschien kun je even het aantal draden en de draadkleuren op de connector van je spanningsregelaar hier vermelden, dan weten we tenminste waarover we spreken.
Een detailfoto van de connector is misschien nog gemakkelijker voor jouw.
 
E98459C5-B0CD-46F2-A220-DB570077B976.jpeg
Post automatically merged:

E8AF29DA-5BF8-4444-96EC-E6B05EB05D1D.jpeg
Post automatically merged:

Deze kabels van de kabelboom zien ee redelijk ongezond uit maar ik zie geen los liggende koper
Post automatically merged:

96232035-725B-429E-B863-6753896A2D43.jpeg
Post automatically merged:

Deze kabels kopen van de spanningsregelaar en die 3 gele die er ongezond uitzagen kwamen van die stator niet van de kabelboom
 
Back
Top