Baotian tiger 2010

NRG MC3

Well-Known Member
Goede dag allemaal,

ik ben nieuw op het forum en zal me eerst ff voorstellen.
mijn naam is bas en sleutel al jaren aan scooters maar dan vooral 2 takt, 4 takt ben ik me sinds kort in gaan verdiepen.

Nu zal ik ff mijn probleem uitleggen het gaat hier om een baotian tiger van 2010 met een kilometer stand van 1700 km (en ja dit is de juiste stand)
nu laats begon hij gigantisch te tikken en ik dacht dat zijn de kleppen dus ik met volle moed de kappen er af klepdeksel er af en wat zie ik tot mijn verbazing dat het een 4 klepper is en dat er een soort van stel plaatjes inzaten, maar omdat ik dus weinig verstand heb van 4 takt ben ik maar naar een scooterboer gegaan om het goed te laten doen, waar ik bij was heeft hij het gedaan maar de kleppen speling was 100% goed, dus ben op onderzoek uit gegaan en nu blijkt dat de lagers van de nokken asjes er kompleet uit lagen.

ik op google gezocht op dit type blok en ontdekt dat dit het meest voor gekomen probleem is met dit type blok, nu ben ik gaan zoek gegaan wat het beste is te doen en dat was het blokje ombouwen naar een 2 klepper en dit ook laten doen door een erkende scooter boer heb hem toen het blok gebracht en deze een week later opgehaalt.

nu heb ik het blokje er weer ondergezet en hij loopt mooi soepel en rustig, maar zodra ik ga rijden begint het probleem zodra ik rond de 40 a 45 km\h rijd begint hij te stotteren en in te houden en wil niet harder rijden.

heb al gekeken of het een lucht probleem is maar dit heb ik uit kunnen sluiten.
denk zelf een benzine probleem en dat ik het ergens moet zoeken in de carburateur waarschijnlijk de sproeiernaald te klein, wie kan mij dat bevestigen.
de carburateur is al schoon gemaakt.

hopende op jullie hulp.
 
Advertisement - register to remove this

Meestal is het denk ik toch de motor olie dat er gebruikt word dat de nokkenas lager kapot lopen.. Heel veel mensen denken dat het niks uitmaakt als je er dikkere olie erin doet.. Maar dat maakt het zeker wel uit voor een 50cc scooter.

Een auto motor heeft veel grotere olie kanaaltjes in het blok zitten, dus ja dan maakt het niet zoveel uit of je 10w40 erin doet of 5w40..

Ik denk dat de meeste nokkenas lager sneuvelen dat er bij een koude start niet genoeg olie bij de lagers komen en dus in een droge situatie staan.
De olie kanaaltjes bij een 50cc scooter zijn maar vrij klein, en bij te dikke olie loopt het heel traag door.. Een dunnere olie vloeit makkelijker door..


Bij een GY6 of 139QMB blok zou ik zelf altijd voor 5w40 kiezen.. Soms staat er ook wel eens in de handleiding dat je 5w30 moet gebruiken.
Maar vooral bij de begin loop van het motorblok moet de olie snel kunnen gaan lopen. De verkeerde olie of laag olie niveau zorgt er ook vaak voor dat de krukas lagers (vooral in het grote carter helft kapot lopen)
 
klopt hier ben ik het met je eens, deze scooter heeft mijn zusje gekocht en de problemen ontstonden een week later pas.

maar wil nu graag dat hij weer normaal loopt en niet gaat stotteren onder het rijden als ik rond de 40 a 45 km/h rijd.

de olie heb ik zelf al weer vervangen voor 5W-40 dus daar weet ik zeker van dat dit goed is, ik vind zelf ook de 10W-40 te dik hier voor.
 
Heb je het blok zelf intern ook al na gekeken?? Want als er al een asje defect gaat, is er vaak toch wel meer aan de hand..
 
Meestal is het denk ik toch de motor olie dat er gebruikt word dat de nokkenas lager kapot lopen.. Heel veel mensen denken dat het niks uitmaakt als je er dikkere olie erin doet.. Maar dat maakt het zeker wel uit voor een 50cc scooter.

Een auto motor heeft veel grotere olie kanaaltjes in het blok zitten, dus ja dan maakt het niet zoveel uit of je 10w40 erin doet of 5w40..

Ik denk dat de meeste nokkenas lager sneuvelen dat er bij een koude start niet genoeg olie bij de lagers komen en dus in een droge situatie staan.
De olie kanaaltjes bij een 50cc scooter zijn maar vrij klein, en bij te dikke olie loopt het heel traag door.. Een dunnere olie vloeit makkelijker door..


Bij een GY6 of 139QMB blok zou ik zelf altijd voor 5w40 kiezen.. Soms staat er ook wel eens in de handleiding dat je 5w30 moet gebruiken.
Maar vooral bij de begin loop van het motorblok moet de olie snel kunnen gaan lopen. De verkeerde olie of laag olie niveau zorgt er ook vaak voor dat de krukas lagers (vooral in het grote carter helft kapot lopen)

Ik gooi er (in mijn Zhongyu, dus 139QMB) 5w40 volsynthetisch (Texaco) in, lust mijn auto ook. Maakt het wat makkelijker, kan ik twee voertuigen "bedienen" uit dezelfde bus. :), Chinees doet het er nog steeds goed op.
 
Back
Top