Ik heb geen verstand van tuning maar elektrische choke lijkt me ook onwaarschijnlijk, onafhankelijk of het choke-proces nu 10 of 5 minuten duurt!
De werking van de elektrische choke is erop gebaseerd om de scooter van een rijker mengsel te voorzien zolang het choke element niet volledig geëxpandeerd is.
Indien het choke-element volledig is uitgezet sluit de naald aan het einde van deze choke een kanaaltje af zodat het mengsel armer wordt en indien de juiste sproeier is geïnstalleerd zal het mengsel optimaal zijn voor een warm motorblok.
Als de choke niet werkt, zal deze niet expanderen en het kanaaltje dat zorgt voor een rijker mengsel, zal altijd open blijven staan.
MAW, het effect na 10 minuten blijft dan ook uit.
De Boatian is begrensd middels een cartersensor in combinatie met de cdi.
Ik heb de indruk dat op één of andere manier de begrenzing wordt uitgeschakeld, het zij door het falen van de carter sensor, het zij door een slecht contact in de draad tussen de sensor en CDI, het zij door een defect in de cdi waardoor na het opwarmen van de cdi, de begrenzing wordt uitgeschakeld.
En inderdaad zoals Brute Force ook reed opmerkte, de snelheid zit niet alleen in de scooter maar voornamelijk in de pols, dit neemt niet weg dat je er niets aan moet doen als je niet wilt dat de scooter harder gaat dan de toegestane snelheid.
Of mijn theorie klopt zou je kunnen controleren door de cartersensor los te koppelen en te controleren of de scooter van begin af aan te snel rijdt.