Balhoofdringen blijven los trillen

bartdevos99

New Member
Ik heb een vespa sprint 4t waarvan ik de voorvork balhoofdlagers heb vervangen.

Nadat ik een stuk rijd klappert mijn voorvork als ik over een hobbel rijd omdat de bovenste balhoofdringen dan zijn losgedraaid. Ik heb ze nou voor de 3e keer vast getikt met een hamer.

Heeft iemand enig idee waarom ze elke keer losdraaien en hoe ik dit kan voorkomen?
 
Advertisement - register to remove this

Los gaan zou niet moeten gaan. Normaal balhoofd heeft er al iets van 3 moeren erop zitten.
Bij peugeot zit er ook nog een rubber tussen zodat los lopen bijna helemaal onmogelijk word.

Zou je aanraden om een exploded view te zoeken van je scooter met de tekening van die balhoofd delen.

En even kijken of er wat onbreekt.

Anders de schroefdraad na kijken van de moeren en voorvork
 
Ze zijn lastig goed vast te krijgen en ook af te stellen.
Maar wat ook kan zijn is dat je de lagers zelf niet goed in de lagerschalen/cups hebt gelegd, dus op zijn kop.

Heb je alleen de lagers vervangen, of alles compleet ?
 
Eerste moer tegen je lager cup moet je niet te vast draaien.. Maar net zo vast dat het stuur nog een beetje redelijk kan draaien.
Wel liever beetje vaster dan te los. Want met stuur zal het ook losser komen naar lange tijd.

(voorwiel lagers lopen ook niet direct los na montage nieuwe, zullen altijd een beetje klemmen)

En dan de 2 moer er tegen aan die 1 moer draaien.. Zorgen dat je de 1ste moet niet verdraait.

En dan komt er vaak nog iets van een rubbere ring en of een plaatje tussen.. En dan de laatste moer vast draaien.
 
Eerste moer tegen je lager cup moet je niet te vast draaien.. Maar net zo vast dat het stuur nog een beetje redelijk kan draaien.
Wel liever beetje vaster dan te los. Want met stuur zal het ook losser komen naar lage tijd.

En dan de 2 moer er tegen aan die 1 moer draaien.. Zorgen dat je de 1ste moet niet verdraait.

En dan komt er vaak nog iets van een rubbere ring en of een plaatje tussen.. En dan de laatste moer vast draaien.
Afgelopen weekend ook bij de Kymco gedaan, lagerschalen erin geperst, heel belangrijk dat die goed op hun plek zitten, vooral de onderste.
Maar er zat geen ring tussen, met groot gereedschap de moeren goed tegen elkaar gedraaid en een proefrit gemaakt.
Daarna met een centerpons een putje gemaakt in de schroefdraad en bovenste moer. Daarna alle kappen weer gemonteerd.

Voor de proefrit wilde ik hem starten, contact aan, chips geen startknop !
Toen met de kickstarter, en zowaar, één juiste kick en hij liep. ;)
 
Back
Top