Balhoofdlagers gaan erg zwaar

Lorenzo074

New Member
K heb een zip uit 2005 gekocht (2 takt) het is een snor maar ik ga hem omkeuren dus het WORD BROM maar hij heeft maar 5400km gelopen alleen hij stuurt echt heel erg zwaar en meerdere mensen die veel aan scooters en motoren hebben gesleuteld zeiden dat het de balhoofdlahers waren iemand tips om het te fixen?
 
Advertisement - register to remove this

Maar de scooter is zowat nieuw
Nou zowat , zou voor je veiligheid de lagers vernieuwen , en ook de lagerschalen die in de pijp zitten . Met wd 40 of kruipolie kom je er sowieso slecht bij , en biedt geen oplossing op termijn . Lagers zitten ingevet opgesloten tegen binnen dringend water. De nieuwe moet je ook goed ingevet monteren.
Je kan ook even proberen of de moeren niet te vast gezet zijn , kun je meestal zo bij als je de voorkap demonteert , let wel op dat ze niet zo los zitten dat je speling hebt.
 
Balhoofdlagers kapot na 5500km? Juist ja.

Of zwaar mishandeld, of er klopt gewoon niets van.

Als je mensen met kennis gesproken hebt, wat wil je dan nog van ons horen? Nee er is geen simpele oplossing voor.
 
Niet dus?
Maar de scooter is zowat nieuw zou K hem niet gwn door beetje kruipolie of wd40 ofzo en ff beetje gebruiken kunnen fixen
Nee, en de scooter heeft inmiddels een leeftijd van 18 jaar, dus echt nieuw is deze ook niet!
Spul zal wel flink uitgedroogd zijn waardoor het zwaarder draait/stuurt.

Als je te lang wacht bestaat de kans dat er een binnenring breekt en de kogeltjes verdwijnen en/of breken.
En in deze situatie wil je niet terecht komen aangezien het stuur dan kan vastslaan in een bocht en niet meer tijdig terugstuurt.
(heb dit zelf ook al eens mogen ervaren en it sucks!)

Advies is dan ook om een compleet setje (boven & onderzijde) te bestellen met ook een potje lager vet en de handen uit de mouwen te gaan steken.
 
Niet dus?
Maar de scooter is zowat nieuw zou K hem niet gwn door beetje kruipolie of wd40 ofzo en ff beetje gebruiken kunnen fixen

Voor je eigen veiligheid en die om je heen, vervangen!

Zijn de kosten niet voor denk minder dan 30,- te krijgen. Is een uurtje of 2 werk als je het nog nooit gedaan heb.

Lagervet is na Al die jaren opgedroogd, km stand die laag is verergerd dat juist, want is amper gebruikt en dus ook meer kans op uitdrogen.

Ga niet lopen knoeien met olie, komt er toch niet bij en zal niets helpen.

Handen uit de mouwen!
 
Geen olie tussen spuiten inderdaad. Draait misschien dan 1 dag een beetje soepeler maar je spuit zo ook zand en troep ertussen en dat laat alles weer harder slijten. Ff open trekken en vork eruit. Dan met je nagel of een schroevendraaier in de ring op je vork voelen of je geen randje van slijtage voelt en bij de cup in het frame hetzelfde. Voel je niks geks dan nieuw vet erin en weer in elkaar. Let er wel op bij je bovenste kogellager dat je die goed monteerd. Daar lijkt het namelijk als je er naar kijkt of het op zn kop zit. Maar zo hoort dat lager echt gemonteerd te zitten. Dus de kogels naar boven!
 
Balhoofdlagers kapot na 5500km? Juist ja.

Of zwaar mishandeld, of er klopt gewoon niets van.

Als je mensen met kennis gesproken hebt, wat wil je dan nog van ons horen? Nee er is geen simpele oplossing voor.
Kan heel goed, wij hebben een Sprint die ook zo zwaar stuurde.
Het onderste balhoofdlager was helemaal verroest.
Scooter uit 2017 en gekocht in 2020.
 

Attachments

  • balhoofdlager.jpg
    balhoofdlager.jpg
    89.8 KB · Views: 6
Back
Top