Balhoofdlager(s) vervangen en diagnose Vespa S50

afkous

New Member
Hallo mensen,

Ik ben recent begonnen met het zelf sleutelen aan mijn scooter, wat nu langzaam een hobby begint te worden.
Nu is de Vespa die ik nu 1 jaar rijd een beetje raar aan het doen. Na het vervangen van de chroomdelen (koplamp en achterlicht), stuurt de scooter ineens enorm moeilijk. Mijn vermoeden is dat het vervangen van de chroomdelen hier niks mee te maken heeft, maar ik denk ik geef het aan omdat ik een newbie ben. Graag zou ik een bevestiging willen hiervan.

Na een beetje onderzoek gaan mijn vermoedens uit naar versleten balhoofdlagers. Die zou ik zelf willen vervangen. Nu heb ik op de website van Ves Parts een aantal producten gevonden en zou ik graag van de professionals onder ons willen weten wat ik hier precies voor nodig zal hebben.
Zijn de twee balhoofd stellen (boven en onder) voldoende om dit te doen? Overige producten hier te zien.
 
Advertisement - register to remove this

Heb je niks van de kabelboom omgelegd? Soms klemmen de kabels aan de binnenkant. Zou je met de binnenkap eraf kunnen controleren. Die moet er uiteindelijk toch af:).
 
Heb je niks van de kabelboom omgelegd? Soms klemmen de kabels aan de binnenkant. Zou je met de binnenkap eraf kunnen controleren. Die moet er uiteindelijk toch af:).
Dank voor je tip, ik zal er zeker op letten wanneer de kap eraf gaat. Ik heb zover ik weet niet aan kabels gezeten, anders behalve de kabels van de koplamp. Dus het zou wel kunnen dat die klem zijn komen te liggen.
 
Kwestie van een spelings test doen met je voorwiel.. Zie je al snel of de boel los zit.
Soms is ook gewoon de moeren los gekomen (dus hoeft niet direct al versleten of kapot te zijn)


Bij het vervangen van het balhoofd raad ik aan om de lager schalen in het frame ook te vervangen.
Bij monteren goed dik met lagervet in smeren.
En dan met de juiste klem spanning vast draaien.
Het is mogelijk dat je het te vast draait. Dan moet je gewoon die moer een beetje losser maken.
Het stuur mag niet te makkelijk heen en weer kunnen gaat maar zeker ook niet te strak.
Moet dus heel klein beetje weerstand hebben. En dan de contra moer er tegen aan draaien.

Misschien helpt dit een beetje

 
Last edited:
Kwestie van een spelings test doen met je voorwiel.. Zie je al snel of de boel los zit.
Soms is ook gewoon de moeren los gekomen (dus hoeft niet direct al versleten of kapot te zijn)


Bij het vervangen van het balhoofd raad ik aan om de lager schalen in het frame ook te vervangen.
Bij monteren goed dik met lagervet in smeren.
En dan met de juiste klem spanning vast draaien.
Het is mogelijk dat je het te vast draait. Dan moet je gewoon die moer een beetje losser maken.
Het stuur mag niet te makkelijk heen en weer kunnen gaat maar zeker ook niet te strak.
Moet dus heel klein beetje weerstand hebben. En dan de contra moer er tegen aan draaien.

Misschien helpt dit een beetje

Dank voor de tips, precies waar ik naar op zoek was. Het filmpje was ik inderdaad ook tegen gekomen. Die zal ik even goed bekijken en er werk van maken.
 
Heb je niks van de kabelboom omgelegd? Soms klemmen de kabels aan de binnenkant. Zou je met de binnenkap eraf kunnen controleren. Die moet er uiteindelijk toch af:).


Ik rijd al lang brommer, de oudste frikadellen bereden, Peugeot Fox, Gilera Sitta, Piaggio NRG, eigenlijk nog nooit versleten balhoofdlagers gehad.

Ik denk hetzelfde als Simsa
 
Als.je je vork er toevallig al uit hebt kun je vrij makkelijk zien of het versleten is door naar de onderste cup te kijken waar je lager op draait. Zie je daar inloop sporen van je lager dan is het aan vervanging toe. Kleine moeite als je het er toch uit hebt. Moet wel zeggen dat je er pas wat van merkt als het echt bijna helemaal versleten is en dat gebeurt niet van het een op andere moment. Zal ff foto maken van de versleten cup van mn sp98 project en die stuurde nog altijd even soepel. Dus waarschijnlijk zitten er in jou geval ergens wat kabeltjes dubbel of om je stuur gedraaid.

Succes
 

Attachments

  • 16233792014386300375804547629852.jpg
    16233792014386300375804547629852.jpg
    152.2 KB · Views: 10
Dan heeft die naast de titanic gelegen
Nee, komt uit een plattelands omgeving.
zag er netjes uit. Maar zat helemaal onder de bagger.
Vermoedelijk veel op modderige buitenwegen gereden.
Maar rijdt nu super.
Goede balhoofdlagers is wel belangrijk.
Wel een ontzettende klus kwa montage.
Ook gelijk de hele voorvorkvering en wielophanging gedemonteerd en gesmeerd.
 
Back
Top