naja , maakt dan ook niet uit ,als het een nieuwe tyoe is moet je gewoon de oude lagers uit het frame tikken en nieuwe er weer in zetten ,simpel dus ,m gewoon even wiel , poten en stuur eraf en dan het kroonstuk eruit.
bij het oude type zitten kogelringen (of losse kogels) , dus als je deze los draait heb je kans op rollende onderdelen ,dus houd er altijd een doek oid onder , boven op het balhoofd zitten 2 moeten , deze moet je van elkaar draaien en dan beide eraf draaien en zo komt het kroonstuk eruit. als je het kroonstuk eruit hebt en je hebt een nieuw lagersetje haal je eerst de oude "cups" uit het frame , dit doe je door ze eruit te tikken , en dan de nieuwe er weer in tikken , doe dit wel met een klosje hout ertussen oid zodat ze niet beschadigen.
dan moet je ook nog een "cup" van het kroonstuk af halen , dit wil meestal met een dikke beitel vrij goed en dan als er een kier tussen zit voorzichtig met 2 dikke schroevendraaiers eraf wippen. de nieuwe erop zetten is even wat minder , hij moet er precies recht op komen , als je m scheef erop slaat krijg je een randje erop en dat is niet goed , ik sla m er altijd voorzichtig op met een kunstof hamer , en dan met een buis om de balhoofdpen het lager er verder op slaan. en dan kun je alles weer in elkaar zetten , kogels eronder en boven in met een goeie klodder vet , en aandraaien , het aandraaien moet je eerst doen totdat je geen speling meer hebt en de vork nog lekker wil draaien , dan draai je de andere moer tegen de eerste moer aan en goed tegen elkaar in draaien ,moet goed vast dus. dan moet de boel nog goed draaien ,draait ie iets stroef haal dan de moeren weer los en zet de onderste moer net iets losser en draai ze weer vast , net zo lang totdat ie niet meer stroef draait en er ook geen speling op zit..