Baco's/vlaggers

Tom.#86

TKT!
Beste mensen,

Zoals iedereen heeft kunnen merken bij de race in emmen is er een chronische gebrek aan baco's/vlaggers. Zoals het nu is gegaan is geen oplossing. Op deze manier zal het keer op keer gedoe/gezeik zijn om mensen te vinden die willen vlaggen. Er zijn immers elke wedstrijd 10 mensen nodig. (Spa uitgezonderd)
Ik heb ook met diverse mensen over dit onderwerp gepraat en we kwamen tot de conclusie dat er 2 oplossingen zijn.

1: Rijders die een vlagger aandragen hoeven €0 euro inschrijfgeld te betalen. Die rijders kunnen dan hun meegenomen vlaggers die 50 euro betalen als zij dat willen. Op deze manier komt er denk ik meer animo van mensen om te vlaggen. Dit kost de sbo dus 500 euro per wedstrijd. Conclusie, het inschrijfgeld per rijder moet met +/-5 euro omhoog.

2: Een uitzendbureau inschakelen. Na wat navraag zal dit ongeveer 1500 euro kosten voor 10 uitzendkrachten.
Hiermee gaat het inschrijfgeld dus met +/- 15 euro om hoog per rijder.

Verder hoor ik van diverse mensen dat een hele dag vlaggen te lang is. Dus mij lijkt het goed als er dus 20 vlaggers zijn. 10 sochtends en 10 smiddags. (dus 50% korting op inschrijfgeld) Hierdoor zal er denk ik meer animo zijn voor mensen om te gaan vlaggen.


Ik ben nu heel benieuwd wat andere mensen hiervan denken, want op deze manier gaat het natuurlijk niet werken!Laat maar horen.
 
Advertisement - register to remove this

Wij hebben ook na zitten denken.... De mogelijkheden zijn:

- Uitzendbureau (wat nadelig is, omdat je dan nono's hebt, die 0,0 intresse in de racewereld hebben, en de blauwe vlag niet kunnen hanteren omdat ze geen benul van indeling/klasse & snelheid hebben).

- cross/kart/race-club/vereniging inschakelen?? Op die manier kunnen zij geld verdienen voor hun organisatie, en heb je gelijk een vlaggroep uit de racewereld.

- Schrapresultaat..... Over alle wedstrijden in een seizoen valt er per coureur 1 resultaat te schrappen/om te wisselen voor het gemiddelde resultaat over de andere wedstrijden.
Hierdoor is het te verplichten om als rijder 1 x per jaar voor een vlagger te zorgen. (en desnoods zelf te gaan staan vlaggen).


Het is een lastige kwestie. Ik vind het idee van het gratis inschrijven (of een flinke korting hierop) voor een coureur indien deze een vlagger aandraagt een topidee. Bij het aandragen van een te groot aantal vlaggers kunnen deze altijd door het trekken van lootjes gekozen worden zodat er toch genoeg betalende coureurs zijn.

Als dit mogelijk is door het verhogen van het inschrijfgeld van enkele euro's is dit echt wel te begrijpen door de rijders, en de rijders die dit niet op kunnen brengen, zullen dus een baco moeten regelen om toch mee te kunnen doen..... (wat ze dus zelfs geld oplevert :D)
 
Idee van korting op het inschrijfgeld is een goed plan.

Het moet dan alleen wel zo geregeld worden dat iedereen dan ook een keer aanbod kan komen om een vlagger aan tedragen. dus niet iedere keer de zelfde mensen die er met de korting van door gaan.

Uitzendbureau zie ik zelf niet zitten. kosten en nono's

Een hele dag vlaggen is zeker lang. Daarvoor zou je dus in 2 groepen moeten werken. 1 voor de middagpauze en 1 erna. dan vlaggen ze beide 2x alle groepen.

Hoe staat de SBO tegen over de korting/verhoging inschrijfgeld?
 
1 opmerking, absoluut niet aanvallend bedoeld voor mensen, maar het meerendeel van de vlaggers heeft meer dan voldoende aandacht nodig om zijn/haar deel in de gaten te houden en door het feit dat hun 1 deel in de gaten moeten houden hebben ze of kunnen ze geen overzicht dragen over het hele veld, waar de leiding rijd en waar de achterblijvers rijden.

In het begin is het nog bij te houden alleen als het meer door elkaar gaat rijden raak je het overzicht al vrij snel kwijt qua top3 en achterblijvers. Ik heb het zelf ook als ik 1 of 2 rondjes ff met iets anders bezig ben dan heb ik weer minstens 2 rondjes nodig voor ik weer zie waar iedereen ongeveer ligt.

Bij mensen met ervaring zoals mensen uit de cross/kart wereld is het misschien wel zo dat ze wat 'makkelijker' reageren op situatie's alleen het geven van de blauwe vlag word niet 1,2,3 makkelijker als je mensen met ervaring erbij gaat halen.

Nogmaals absoluut niet afkrakend bedoeld oid naar mensen maar de blauwe vlag is en blijft gewoon lastig als je op een post staat omdat daar toch de meeste aandacht naar toe gaat en die mensen gewoon niet de hele wedstrijd iedereen kunnen volgen....

Verder zijn hier gewoon meerdere oplossingen op te bedenken....
 
Zoals ik al heb aangegeven, vragen we baco's uit de rijders vandaan, om de kosten te drukken. Korting geven is dus geen oplossing, omdat er dan in de inkomsten/uitgaven niets veranderd. De prijzen van de circuit's en van onze uigaven gaan per jaar omhoog.
Daarom heb ik voor dit jaar ervoor gekozen de rijders ( degene die het uiteindelijk aangaat ) erbij te betrekken, om de kosten te drukken voor de organisatie. Als het meerendeel van de rijders daar geen behoefte aan heeft of niet wil, zal ik naar andere oplossingen moeten gaan zoeken.

Ik zou het fijn vinden als er iemand is, die dit verhaal zou willen regellen. Hij hoeft verder niets te doen, dan alleen te zorgen dat er baco's zijn elke wedstrijd.
 
Ik vind het wel fijn om te zien dat er mensen aan de gang gaan om het zelf te regelen! :)
op de dag zelf was het een stage6 rijder (weet niet hoe die heet :D) die daarin het voortouw nam..
en nu hier een aantal mensen die mee aan het denken zijn..
misschien is dit al langer het geval maar dat het nu pas naar boven komt :)

hopelijk komt er snel een oplossing naar boven.


ps:
de mensen die tijdens de bespreking 's ochtends een grote mond hadden tegen anderen over dit en dat, oplossing zus en zo, dan is het zo geregeld bla bla.. zet het dan ook hier neer .. of zeg dat in het vervolg gewoon direct in het gesprek :)
want wat ik zo hoorde was het volgens sommige mensen zo opgelost als het aan hen lag..en was daar al jaren lang voor betaald..
 
Nog iets mbt tot blauwe vlaggen:
Is het niet zo dat degene bij de tijdsmeting kan zien dat er iemand nadert die kan gaan inhalen bij een achterblijver? Kan dit dan niet via de porto doorgegeven worden zodat iedereen de nummers weet en eventueel kan vlaggen?

Daarnaast vind ik het geven van een korting ook een goed idee maar snap ook dat dat lastig haalbaar is! Om heel eerlijk te zijn ben ik persoonlijk van mening dat als ik 15 euro extra betaal per race, en daarmee is de dan wel kous af en alles geregeld, nog de beste oplossing.
Zelf kan ik namelijk absoluut niemand aandragen om te vlaggen, mijn ouders steunen het racen helemaal niet en Twan de enige die meegaat en zou kunnen vlaggen heeft in totaal 3 rijders aan de gang te houden dus die kan ik ook absolutt niet vragen.

Een systeem waarin je 1 resultaat mag schrappen om te vlaggen zie ik ook wel iets in, maar het is dan wel vervelend dat je een race minder rijd. En vind ik dus ook niet alles.

P.s: Ik zou het best op me willen nemen om dit aan te sturen, maar niet alleen. Ik ben van mening dat we minstens met 3 moeten zijn!
 
Nog iets mbt tot blauwe vlaggen:
Is het niet zo dat degene bij de tijdsmeting kan zien dat er iemand nadert die kan gaan inhalen bij een achterblijver? Kan dit dan niet via de porto doorgegeven worden zodat iedereen de nummers weet en eventueel kan vlaggen?

Daarnaast vind ik het geven van een korting ook een goed idee maar snap ook dat dat lastig haalbaar is! Om heel eerlijk te zijn ben ik persoonlijk van mening dat als ik 15 euro extra betaal per race, en daarmee is de dan wel kous af en alles geregeld, nog de beste oplossing.
Zelf kan ik namelijk absoluut niemand aandragen om te vlaggen, mijn ouders steunen het racen helemaal niet en Twan de enige die meegaat en zou kunnen vlaggen heeft in totaal 3 rijders aan de gang te houden dus die kan ik ook absolutt niet vragen.

Een systeem waarin je 1 resultaat mag schrappen om te vlaggen zie ik ook wel iets in, maar het is dan wel vervelend dat je een race minder rijd. En vind ik dus ook niet alles.


als je zelf de race volgt kun je dit ook zien :)
en tijdens de race wordt regelmatig de top 3 doorgegeven en wanneer deze beginnen met het inhalen van achterblijvers wordt dit ook kenbaar gemaakt.. ook worden de laatste 2 rijders kenbaar gemaakt, deze kunnen dan altijd blauw krijgen.
ook wanneer ze weer in de buurt komen van een groepje minder snelle mensen..
alleen het op tijd vlaggen is vaak het lastigste.. zeker als mensen slecht zichtbare startnummers hebben..

Niek als wedstrijdleider geeft ook zo vaak mogelijk door wanneer er gevlagd moet worden door welke baanpost..
 
Vaak is het ook zo dat mensen de nummers pas zien als de scooter voorbij rijd en dus nog steeds te laat is....

Daarom is het ook van belang dat mensen hun startnummers volgens het reglement hebben, stuk duidelijker zichtbaar dan.

Maar maak je geen zorgen, top3 en achterblijvers word vaak genoeg doorgegeven.
 
Misschien handig om te vermelden wat er precies van een vlagger verwacht word?

Als voorbeeld, wat zijn vaak de tijden dat je aan het vlaggen bent etc?
 
Bij toerbeurt verplicht vlaggen volgens schema (mag ook door zelf aangebrachte vervanger).
Weigeren te vlaggen is uitsluiting voor 1 wedstrijd.
Wedden dat het werkt, is alleen even wennen(de lusten en de lasten van het racen).
 
Ik en een maatje zijn nu voor het 2de jaar baco bij de sbo. Het stelt immers geen ruk voor als je het racen zelf maar leuk vind en het blijft volgen. Verder zijn wij elke wedstrijd aanwezig om te vlaggen, dit scheelt jullie dus elke wedstrijd al 2 baco's

Verder verloopt alle communicatie via de porto's richting de baco's dus als je baco bent word je niet in het diepe gegooid en regel het maar. Je zal zeker ondersteuning krijgen via je porto.

En gewoon zorgen dat je wat te bikken en drinken bij je hebt en je komt de hele dag wel door.
 
Bij toerbeurt verplicht vlaggen volgens schema (mag ook door zelf aangebrachte vervanger).
Weigeren te vlaggen is uitsluiting voor 1 wedstrijd.
Wedden dat het werkt, is alleen even wennen(de lusten en de lasten van het racen).

Ik vind dat je niemand kunt verplichten tot vlaggen. Ik kom elke wedstrijd alleen en ga dus niet even een vriend bijvoorbeeld verplichten om te vlaggen voor mij.

In mijn ogen is het beter om degene die een baco regelen korting te geven. En om het gat in de begroting van de SBO dan op te vullen bij de rest een verhoging van bijvoorbeeld 5eu.

In Nieuw-Weerdinge waren er ook een aantal vaders die het er over hadden dat bij de minibikes de rijders op toerbeurt voor vlaggers moesten zorgen. Dat is daar natuurlijk ook sneller geregeld met alle vaders aan de zij-lijn.

Liever het tarief omhoog dan verplichten.
 
ik denk zelf een vlagger mee te kunnen dragen niet altijd haalbaar is.

als ik iemand uitnodigd om te komen kijken en dan zeggen je moet vlaggen denk je dat die dan komen no way.

als ik elke race 10 euro extra moet betalen dan is het zo
 
ik denk zelf een vlagger mee te kunnen dragen niet altijd haalbaar is.

als ik iemand uitnodigd om te komen kijken en dan zeggen je moet vlaggen denk je dat die dan komen no way.

als ik elke race 10 euro extra moet betalen dan is het zo

Mee eens, niemand van mijn vrienden heeft er zin in (reeds geinformeerd). Het verplichten van rijders om te vlaggen vind ik prima MITS het niet de hele dag is. Ik wil namelijk wel gewoon kunnen rijden, deze sport kost handen vol tijd & geld en er zijn al zo weinig races per jaar (8? of 9?). Ik wil niet egoistisch overkomen...maar als ik 1 racedag dan ook nog eens moet gaan inleveren om te vlaggen wordt mij dat iets te gek.

Dus iederere rijder een dagdeel vlaggen helemaal prima, hoef ik ook geen vergoeding voor te hebben, maar een hele dag is voor mij een no-go. Die dag kost je dan alsnog veel geld want je moet er toch zien te komen etc. en vervolgens zit je je er de hele dag aan te ergeren dat je niet mee kan rijden 8P
 
Het zijn nog 5 wedstrijden dit seizoen waar iets geregeld moet worden, waarvan de volgende alweer aankomende zondag is. Waar het mij om gaat en ging is jullie meer te betrekken bij de organisatie, en mee te laten werken en denken. Daarom dan ook deze beslissing, en de vraag of iemand dit wil regelen. De sbo is voor en door de rijders, dus ik twijfel er niet aan dat we hier samen uit gaan komen.

mocht dat niet kunnen gaat het inschrijfgeld naar 80 euro en ga ik mensen inhuren. Of deze mensen het kunnen en zich erin intresseren? Ik weet het niet, maar er staan dan wel mensen langs de baan.

Er zal best wel een goed systeem zijn, maar op dit moment weten wij niet hoe, en lijkt dit ons de beste oplossing. Ik heb tot nu toe geen vrijwillige aanmeldingen ontvangen via mail voor veldhoven iig.
 
Ik neem 1 vlagger mee naar Veldhoven.

Ga enkel niet verwachten dat ik iedere wedstrijd iemand zo ver kan krijgen.

Wat mij wel goed lijkt is om iedere wedstrijd dag 15-30min voor start de eerste training een rijders/aanhang meeting te houden. als er dan nog te weinig vlaggers zijn dan kunnen we het op dat moment bespreken en die extra vlaggers regelen. en niet zoals in Emmen een 30min na start trainingen.
 
Back
Top