Autowheelies

Status
Not open for further replies.

c0z4r

Well-Known Member
Ik vroeg me nou af hoeveel PK's je nodig hebt om autowheelies te kunnen trekken...

En op site's staan meestal max rpm en pk voor een cilinder...
bv 13 pk bij manston replica (lc voor pia)
Als je die laat tunen.... hoeveel pk kan je dan halen ? (met goede uitlaat, en 19/21 mm carb) ?
Na een lichte en zware tune beurt?
 
Advertisement - register to remove this

Je kan op koppel laten tunen, dat heb je dus meer koppel :) en dat moeten otowheelies zeker lukken bij Hebo NG. Informeer je tuner....Die kan precies vertellen wat hij kan doen en voor welk geld...
 
hangt van teveel dingen samen denk ik, gewicht van scooter/type scooter/afstelling/overige onderdelen enz enz enz.


zie in je profiel dat je typhoon hebt, en dan lukt dat meestal wel aardig, met een brute cilinder (icm een goede setup voor de rest)...

pk's zijn eigenlijk bijna nooit zo te zeggen, dat hangt ook van superveel dingen af...
 
Last edited:
Ik heb met mijn setup (zie profile) ook al autowheelie.

Maar dat komt omdat een booster veel lichter is t.o.v bv een aerox, runner, ...

Het hangt dus idd van verschillende factoren af.
 
Hang took erg van je gewicht van je socoter af, ik kan het met mijn NRg nog niet, maar ik heb ook maar een 50 cc, (nog anderhalve week dan)
Maar vooral je koppel is idd erg belangrijk
 
Originally posted by Mister Z.
Hang took erg van je gewicht van je socoter af, ik kan het met mijn NRg nog niet, maar ik heb ook maar een 50 cc, (nog anderhalve week dan)
Maar vooral je koppel is idd erg belangrijk

het ging niet of je wel of niet kon wheelien met een scooter, het ging om autowheelie, of te wel, bek op stuur en dat voorwiel dan nog niet aan de grond te hounde is...
en met een std cil heb je die niet nee :p.

(nrg is wel easy om mee te wheelien btw)
 
Autowheely gaat om gewicht (van scooter + jezelf) en VERMOGEN. Koppel is heel fijn, maar daar ga je geen wheely's mee krijgen. Voorbeeld: een standaard cilinder heeft 5Nm koppel en 5 pk. Autowheely's van z'n lang zal ze nooit niet. Mijn scooter heeft momenteel 8,3 Nm en 17,5 pk. Vol gasgeven onder de 50 km/h is gelijk een wheely. Die 3,3 Nm extra zorgen daar echt niet voor, maar die 12,5pk WEL.

Je moet het zo zien: aan het achterwiel krijg je bij gasgeven een bepaalde kracht. De grootte van die kracht wordt bepaald door het vermogen!. Het vermogen wordt bepaald door (koppel*toerental). Heb je dus beide een scooter met 5Nm koppel, alleen A levert 5Nm @ 7000 rpm en B levert 5Nm @ 14000 rpm, dan heeft scooter B 2 maal zoveel vermogen als scooter A en zal dus scooter B 2 keer zo snel een autowheely maken. ( mits afgesteld op 7000 respectievelijk 14000 rpm natuurlijk)

Ook snap ik al dat gedoe over 'tunen op koppel' niet. Wat 'tunen op koppel' inhoud, is dat je bij gelijkblijvend toerental meer koppel wilt, en DUS meer vermogen. Dat wheely's daardoor gemakkelijker worden klopt dus wel, je hebt simpelweg meer vermogen. Als je echter gaat tunen waardoor het koppel gelijkblijft, maar het toerental waarbij dat koppel wordt afgegeven hoger ligt, dan bereik je PRECIES hetzelfde! Enige nadeel is, dat door het hogere toerental de slijtage toeneemt.

Greetz
 
Klopt helemaal, echter ik heb een puntje:

DIe 5nm en 8,3Nm heb jij waarschijnlijk aan het achterwiel gemeten met werkende vario. Je meet dus eigenlijk krukasvermogen en die 8,3NM is weldegelijk hetgeen dat de weelies maakt. Vervolens kijkt de testbank naar snelheid, en maakt van het gemeten koppel een mooi grafiekje van vermogen als functie van snelheid.
 
de lengte van de wielbasis is ook van belang lijkt me. Old school natuurkunde.......moment = kracht x arm(wielbasis. Toch?:0)
 
Originally posted by Ufo
Klopt helemaal, echter ik heb een puntje:

DIe 5nm en 8,3Nm heb jij waarschijnlijk aan het achterwiel gemeten met werkende vario. Je meet dus eigenlijk krukasvermogen en die 8,3NM is weldegelijk hetgeen dat de weelies maakt. Vervolens kijkt de testbank naar snelheid, en maakt van het gemeten koppel een mooi grafiekje van vermogen als functie van snelheid.

Nee, is gemeten met geblokkeerde vario (drukveer eruit en vaste bus daarvoor in de plaats), dus motorkoppel! Koppel aan achterwiel komt met werkende vario idd hoger uit naarmate je meer vermogen hebt. Dat zei ik al: het gaat om de kracht die het achterwiel overbrengt op het wegdek. En koppel (aan het achterwiel) gedeeld door afstand (radius achterwiel) is....kracht!
Wat ik al zei dus, maar nu misschien verduidelijkt.

Greetz
 
kijk naar the fast and the furious, daar kan je zien hoeveel PK je nodig hebt voor een autowheelie, denk zo rond de 900. Maar effe serieus het ligt gewoon af van jou rijstijl, gewicht, afstelling.
 
Ik heb een nrg LC, maar als ik een hebo manston replica neem, is hij dan standaard snel genoeg voor autowheelies ??? of moet hij wel een beurtje krijgen ?

En uitlaat na tunen ? ik zat te denken aan jolly ? goede keuze?

En me scooter is niet echt zwaar (iets zwaarder dan typhoon) maar lichter dan runner/aerox dacht ik
en ik zelf ben net 60 kg :D...
 
met een leuke 70 heb je zo ie zo al veel meer kracht...dus ik denk dat het dan wel moet lukken.

Jolly is na het tunen wel een leuke uitlaat...

Je kan ook kijken voor een koppeluitlaat...bv. een shot o.i.d
 
Originally posted by mario
Autowheely gaat om gewicht (van scooter + jezelf) en VERMOGEN. Koppel is heel fijn, maar daar ga je geen wheely's mee krijgen. Voorbeeld: een standaard cilinder heeft 5Nm koppel en 5 pk. Autowheely's van z'n lang zal ze nooit niet. Mijn scooter heeft momenteel 8,3 Nm en 17,5 pk. Vol gasgeven onder de 50 km/h is gelijk een wheely. Die 3,3 Nm extra zorgen daar echt niet voor, maar die 12,5pk WEL.

Je moet het zo zien: aan het achterwiel krijg je bij gasgeven een bepaalde kracht. De grootte van die kracht wordt bepaald door het vermogen!. Het vermogen wordt bepaald door (koppel*toerental). Heb je dus beide een scooter met 5Nm koppel, alleen A levert 5Nm @ 7000 rpm en B levert 5Nm @ 14000 rpm, dan heeft scooter B 2 maal zoveel vermogen als scooter A en zal dus scooter B 2 keer zo snel een autowheely maken. ( mits afgesteld op 7000 respectievelijk 14000 rpm natuurlijk)

Ook snap ik al dat gedoe over 'tunen op koppel' niet. Wat 'tunen op koppel' inhoud, is dat je bij gelijkblijvend toerental meer koppel wilt, en DUS meer vermogen. Dat wheely's daardoor gemakkelijker worden klopt dus wel, je hebt simpelweg meer vermogen. Als je echter gaat tunen waardoor het koppel gelijkblijft, maar het toerental waarbij dat koppel wordt afgegeven hoger ligt, dan bereik je PRECIES hetzelfde! Enige nadeel is, dat door het hogere toerental de slijtage toeneemt.

Greetz

Lijkt me logisch ja, dat je zoveel mogelijk Nm wil op een zo hoog mogelijk toerental. Alleen vanuit sprintprincipes zou ik me niet doodstaren op pk's.

Aangezien HP = (Torque x RPM / 5252).

En dat heet tunen heh zo hoog mogelijk Nm op zo een zo hoog mogelijk toerental. Wat dus uiteindelijk Pk's produceert. :)
 
tog vreemd dat ik hier 1 van de meest belangerijke factor voor een autowheelie niet zie; de achterschokdemper !

hoe meer uit/ingaande werking je veer heeft, hoe minder snel een autowheelie

als je dus met weinig power wel wheelies wil maken las je er een mooie buis tussen :D
 
Originally posted by R5 man
de lengte van de wielbasis is ook van belang lijkt me. Old school natuurkunde.......moment = kracht x arm(wielbasis. Toch?:0)

Klopt zeker.

Ook de setup van je vering kan invloed hebben (meer voorspanning achter betekent bijvoorbeeld dat je rijhoogte achter toeneemt en je gewicht naar je voorkant gaat shiften)
 
Originally posted by black_phoenix
tog vreemd dat ik hier 1 van de meest belangerijke factor voor een autowheelie niet zie; de achterschokdemper !

hoe meer uit/ingaande werking je veer heeft, hoe minder snel een autowheelie

als je dus met weinig power wel wheelies wil maken las je er een mooie buis tussen :D

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Nou ik ken anders figuren die een wheelie bouwen door ineens met hun volle gewicht de achterveer te comprimeren om op het moment dat deze "rebound" een flinke ruk aan het stuur te geven. Als je dan dus meer uitgaande demping hebt, kan dat juist een extra duwtje geven.

Zelfde kan je zeggen over de voorvering. Vol in je remmen, vork comprimeert, op het moment dat die rebound ook een ruk aan je stuur geven. Hoe sterker de uitgaande demping hoe makkelijker.

Maar goed je had het zelf alleen over de achterschokdemper (dus daarvoor voorbeeld 1, wat overigens wel vaag is, maar ik ken iemand die het zo doet.) Wat dat betreft kan je beter je voor vering gebruiken.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top