Originally posted by mario
Autowheely gaat om gewicht (van scooter + jezelf) en VERMOGEN. Koppel is heel fijn, maar daar ga je geen wheely's mee krijgen. Voorbeeld: een standaard cilinder heeft 5Nm koppel en 5 pk. Autowheely's van z'n lang zal ze nooit niet. Mijn scooter heeft momenteel 8,3 Nm en 17,5 pk. Vol gasgeven onder de 50 km/h is gelijk een wheely. Die 3,3 Nm extra zorgen daar echt niet voor, maar die 12,5pk WEL.
Je moet het zo zien: aan het achterwiel krijg je bij gasgeven een bepaalde kracht. De grootte van die kracht wordt bepaald door het vermogen!. Het vermogen wordt bepaald door (koppel*toerental). Heb je dus beide een scooter met 5Nm koppel, alleen A levert 5Nm @ 7000 rpm en B levert 5Nm @ 14000 rpm, dan heeft scooter B 2 maal zoveel vermogen als scooter A en zal dus scooter B 2 keer zo snel een autowheely maken. ( mits afgesteld op 7000 respectievelijk 14000 rpm natuurlijk)
Ook snap ik al dat gedoe over 'tunen op koppel' niet. Wat 'tunen op koppel' inhoud, is dat je bij gelijkblijvend toerental meer koppel wilt, en DUS meer vermogen. Dat wheely's daardoor gemakkelijker worden klopt dus wel, je hebt simpelweg meer vermogen. Als je echter gaat tunen waardoor het koppel gelijkblijft, maar het toerental waarbij dat koppel wordt afgegeven hoger ligt, dan bereik je PRECIES hetzelfde! Enige nadeel is, dat door het hogere toerental de slijtage toeneemt.
Greetz