Autotechniek problemen topic

Status
Not open for further replies.
Volvo weg gebracht voor beurtje en apk.

Remmen voorkant sowieso vervangen.

Word door een vriend van me gedaan dus scheeld aanzienlijk tegenover een normale garage behandeling. :)
 
Sinds gister maakt de auto van me vriendin, ford ka een schurend geluid bij het sturen. Alsof er zand tussen zit. Het komt gelijk achter het stuur vandaan, uit die ronde schijf. Heb net de kapjes om het stuur eraf gehaald en het komt duidelijk daar vandaan. Kan ik daar gewoon met 1 of ander middel in spuiten zodat het weer beter gesmeerd is? Of heeft dit een andere oorzaak?
 
Ja, en de stand van je fusee tov de veerpoot. Als die verandert, staat je stuur scheef.

Ligt er aan hoe het in elkaar zit. Bij de meeste auto´s kan de veerpoot niet `anders` er in.. en zul je dus geen scheef rijdende auto krijgen.
Kan hoogstens wanneer je de camber daar zou kunnen afstellen, dat die verkeerd staat en dus de rest dan ook.
Als je je veerpoot er gewoon weer in doet, en je spoorstang (draad kant) is niet los geweest kan het bijna niet dat de stand van het wiel verandert. Hoogstens de hoogte van 1 kant, wat natuurlijk makkelijk kan want veren zakken zeker wel een cm in na een aantal jaren.
 
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ik een auto moest uitlijnen na het vervangen van een veer, en heb dr toch genoeg vervangen (Renault monteur;))

De 2 bouten waarmee je je veerpoot en je fusee verbindt, zit meestal altijd wel iets speling op als je ze los haalt, maar is eigenlijk nooit zo erg dat je wielstand zo extreem veranderd.

Maar hoe dan ook, aangezien de auto nu trekt, zou hij sowieso uitgelijnd moeten worden nu.
Dit is zo goed als niet te doen zonder speciaal gereedschap. Als je stuur alleen een klein beetje scheef staat na het vervangen van 1 stuurkogel is het nog wel te doen met een spoorstok, maar anders gewoon ff wegbrengen.
 
Haha als renault monteur zal je idd wel wat veertjes vervangen hebben.. Ik werk zelf als ford monteur en daar breken er ook wel eens wat. Bij ons is het dan met de poot IN het fusee, dus niet met die 2 bouten. Maar dan kan je hem alsnog niet verdraaien, en dat zou ook niet uitmaken want je spoorstang regelt dat allemaal (gaat natuurlijk wel verkeerd bij een aanrijding oid, maar daar gaat t nu niet over).. Je veerpootlager draait gewoon dus een stukkie scheef in het fusee maakt niks uit.
 
Haha als renault monteur zal je idd wel wat veertjes vervangen hebben.. Ik werk zelf als ford monteur en daar breken er ook wel eens wat. Bij ons is het dan met de poot IN het fusee, dus niet met die 2 bouten. Maar dan kan je hem alsnog niet verdraaien, en dat zou ook niet uitmaken want je spoorstang regelt dat allemaal (gaat natuurlijk wel verkeerd bij een aanrijding oid, maar daar gaat t nu niet over).. Je veerpootlager draait gewoon dus een stukkie scheef in het fusee maakt niks uit.

net als bij sommige vw's dus (vw/audi monteur):p
 
Maar hoe dan ook, aangezien de auto nu trekt, zou hij sowieso uitgelijnd moeten worden nu.
Dit is zo goed als niet te doen zonder speciaal gereedschap. Als je stuur alleen een klein beetje scheef staat na het vervangen van 1 stuurkogel is het nog wel te doen met een spoorstok, maar anders gewoon ff wegbrengen.
Mja, hij "trekt" eigenlijk helemaal niet, dat is ook het vreemde. Maar we gaan eens kijken of we hem naar een lokale beunhaas kunnen brengen, VW garage is niet het goedkoopst naar mijn idee. :p
 
Kwikfit lijnt ook uit..

Bandenboer bij ons tegenover laten we het ook weleens doen als we zelf druk zijn, kost ons nog geen 3 tientjes, moet alleen wel alles gangbaar zijn, als ze een stuurkogel niet kunnen verstellen ofzo krijg je de auto zo weer terug, "we kunnen er niks mee"

Van te voren dus ff alles gangbaar maken!
 
Jongens, wanneer ik een hoofdremcillinder wil monteren met een grotere diameter (22 of 23 mm i.p.v. 20,6) heb ik dan ook direct een andere rembekrachtiger nodig?
 
Voor blijven de klauwen gelijk alleen dan met een grotere schijf, maar achter wordt van trommel omgebouwd naar schijf.
 
Dan gaat het helemaal interessant worden, want trommels zijn zelfbekrachtigend en schijven niet, dus je kunt de diameter van de trommelcilindertjes qua pedaalkracht niet helemaal vergelijken met de zuigerdiameter van een remklauw.

Ik zou de originele in de eerste instantie lekker laten zitten, je moet alleen ff kijken of er niet ergens in de leiding een terugslagklep zit voor de trommelremmen en die dr uit slopen (been there, done that)
 
Deze ombouw is al vaker gedaan op lupo's en nog niets gehoord over een dergelijke terugslagklep.

Op hbase wordt aangegeven dat er op dit remsysteem een 22,2 hrc wordt gebruikt terwijl ik nu met een 20 mm hrc rij. Ik bouw het eerst wel om en kijk dan wel of er een grotere hrc nodig is.

Met een te kleine diameter hrc moet je je pedaal ver intrappen vergeleken met normaal als ik het goed heb toch?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top