Lodewijk
ok
Mja, hij "trekt" eigenlijk helemaal niet, dat is ook het vreemde. Maar we gaan eens kijken of we hem naar een lokale beunhaas kunnen brengen, VW garage is niet het goedkoopst naar mijn idee.
Kwikfit lijnt ook uit..
Bandenboer bij ons tegenover laten we het ook weleens doen als we zelf druk zijn, kost ons nog geen 3 tientjes, moet alleen wel alles gangbaar zijn, als ze een stuurkogel niet kunnen verstellen ofzo krijg je de auto zo weer terug, "we kunnen er niks mee"
Van te voren dus ff alles gangbaar maken!
Jongens, wanneer ik een hoofdremcillinder wil monteren met een grotere diameter (22 of 23 mm i.p.v. 20,6) heb ik dan ook direct een andere rembekrachtiger nodig?
Volgens mij niet..
Dan gaan we dat maar gewoon uitproberen denks 8)
Je moet alleen, bij een gelijke grootte van de zuigers in de klauwen, harder trappen.
Voor blijven de klauwen gelijk alleen dan met een grotere schijf, maar achter wordt van trommel omgebouwd naar schijf.
Dan gaat het helemaal interessant worden, want trommels zijn zelfbekrachtigend en schijven niet, dus je kunt de diameter van de trommelcilindertjes qua pedaalkracht niet helemaal vergelijken met de zuigerdiameter van een remklauw.
Ik zou de originele in de eerste instantie lekker laten zitten, je moet alleen ff kijken of er niet ergens in de leiding een terugslagklep zit voor de trommelremmen en die dr uit slopen (been there, done that)
Deze ombouw is al vaker gedaan op lupo's en nog niets gehoord over een dergelijke terugslagklep.
Op hbase wordt aangegeven dat er op dit remsysteem een 22,2 hrc wordt gebruikt terwijl ik nu met een 20 mm hrc rij. Ik bouw het eerst wel om en kijk dan wel of er een grotere hrc nodig is.
Met een te kleine diameter hrc moet je je pedaal ver intrappen vergeleken met normaal als ik het goed heb toch?
Maar met minder kracht, dus het is ook een beetje persoonlijke voorkeur.
Ok, zodoende. Hoe kan het dan bij nieuwe(re) auto's dat het bij kort intrappen wel al zo hard pakt?
Achterlijk sterke bekrachtiging icm een grote HRC en/of een erg korte arm (pedal ratio) op het rempedaal.
En vaak zijn de schijven van nieuwe auto's behoorlijk groot, dat remt met een gelijke remdruk ook gewoon harder (kracht*arm )
xx