Auto rijden op je 16de

Status
Not open for further replies.

RS TUNING

minibikert
Al een tijd terug was er eens een keer een reportage op tv over jongeren van 16 jaar of ouder die legaal in een afgevoerde auto op de openbare weg mochten rijden. (25 km/ uur als landbouwvoertuig)
Mijn vraag is of iemand op dit forum dat doet of heeft gedaan en hoe dit mogelijk is. (met bromfietscertificaat of met trekkercertificaat etc.)
khoor het wel
 
Advertisement - register to remove this

je moet een trekker certtificaat hebben en als het goed is moet je het bij de gemeente aan vragen voor je auto maar dat weer ik niet zeker ma wel dat je een trekker certificaat nodig hebt
 
een auto ombouwen en laten keuren en dergelijke is veel duurder dan de boete van 190 voor rijden zonder rijbewijs:p
En geloof me, je wil echt geen 25 rijden in een auto op de openbare weg. dan kan je inderdaad nog beter een 45km wagentje scoren. Of gewoon een scooter;)
 
een auto ombouwen en laten keuren en dergelijke is veel duurder dan de boete van 190 voor rijden zonder rijbewijs:p

Er speelt ook zoiets als verzekering mee.:L



Je zou idd op een trekker kunnen gaan zitten, over auto's afvoeren zodat je er met je trekkerrijbewijs mee mag rijden heb ik nog nooit wat gehoord.
 
Ik heb zo'n auto.

Je moet het kenteken opsturen naar de rdw. Dan krijg je na een paar weken en brief terug dat hij buiten centrale regristratie is. Dan verzekeren en begrenzen en dan kan je rijden. Laat hem niet harder gaan dan 25 anders kan je een boete krijgen. Dat heb ik ook gehad. Boete voor geen rijbewijs, apk, en kenteken. Bijna ook nog 1 van geen verzekering. Mar hij was wel verzekert.

Al rij je gewoon 25 is er niks aan de hand. Ik rijd ook gewoon met aanhangers erachter. Die soms 3 ton wegen. Dat maakt ook niet uit. Het valt nu onder een trekker dus je mag bij elkaar 50 ton wegen.
 
imo trekkerrijbewijs is verplicht als je 16 tot 18 bent

boven de 18 heb je geen trekkerrijbewijs nodig....

(werk op het werk ook met trekkers)
:)
 
Ik heb zo'n auto.

Je moet het kenteken opsturen naar de rdw. Dan krijg je na een paar weken en brief terug dat hij buiten centrale regristratie is. Dan verzekeren en begrenzen en dan kan je rijden. Laat hem niet harder gaan dan 25 anders kan je een boete krijgen. Dat heb ik ook gehad. Boete voor geen rijbewijs, apk, en kenteken. Bijna ook nog 1 van geen verzekering. Mar hij was wel verzekert.

Al rij je gewoon 25 is er niks aan de hand. Ik rijd ook gewoon met aanhangers erachter. Die soms 3 ton wegen. Dat maakt ook niet uit. Het valt nu onder een trekker dus je mag bij elkaar 50 ton wegen.

Wow? dus jij zegt: Je moet gewoon een auto zonder kenteken als trekker verzekeren en dan is het geregeld!? (en afvoeren)

@Pruttelbakje: Ja dat weet ik, maar als ik al die boetes op ga noemen werd mn grap zo lang. want zo was het bedoeld.... ;):p
 
Dit heeft niet echt iets met scooters te maken, dus maak er geen zootje van in dit topic. Dan doe ik em dicht. Omdat het verder wel interessant is(hoe vreemd ik het persoonlijk ook vind:p), laat ik dit topic nog even open.

Komen er echter nutteloze, kansloze replies, dan doe ik em alsnog dicht.
 
Wow? dus jij zegt: Je moet gewoon een auto zonder kenteken als trekker verzekeren en dan is het geregeld!? (en afvoeren)

@Pruttelbakje: Ja dat weet ik, maar als ik al die boetes op ga noemen werd mn grap zo lang. want zo was het bedoeld.... ;):p

Ja Je moet hem wel alleen bij de rdw buiten centrale regristratie laten zetten. Anders is het een auto volgens de politie. Maar al doe je het laat um niet harder gaan dan 25. Dus goed begrenzen. Ik heb alleen z'n 1 en een achteruit. En dan is het gas nog begrenst.

Hoorde dat er van de week een unimog in beslag genomenwas. Omdat ie harder ging dan 25. Precies hetzelfde als wat bij mij gebeurd is.

Met een vrachtwagen kan je het ook doen. Gewoon zonder vrachtwagen rijbewijs in een vrachtwagen rijden. :p
 
Bestelauto's omgebouwd naar landbouwvoertuig ( 25Km voertuig )

Het VVD-kamerlid Pieter Hofstra heeft vragen gesteld aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat over 25-kilometer auto's. Volgens Hem komt steeds vaker voor dat jongeren in deze autootjes over de wegen scheuren.

Met name in Oost-Groningen is dit populair. Jongeren vanaf zestien jaar rijden in deze auto's, die niet harder kunnen dan 25 km/uur, zonder een rijbewijs. Ze omzeilen de wet, omdat er officieel geen sprake is van een auto maar een soort landbouwvoertuig volgens Pieter Hofstra.

Tevens maakt Pieter Hofstra zich zorgen, omdat de wagens voor gevaarlijke situaties zorgen daarom wil Pieter Hofstra dat de minister maatregelen neemt met een eventueel verbod.

Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO vindt ook dat de politie alle auto's die zijn omgebouwd tot 25-kilometer voertuig van de weg moet halen. 3VO meent dat de politie gebruik kan maken van artikel 5 in de Wegenverkeerswet. "Dat artikel bepaalt dat een voertuig geen gevaar mag opleveren voor andere weggebruikers. De politie kan op basis van dat artikel volgens ons zonder problemen optreden tegen deze omgebouwde auto's.

Als je de media een beetje volgt dan doelt men toch op Veendam. Ook RTL kunnen we Maandag verwachten in Veendam. Daarom zijn wij eens op bezoek geweest bij 3 bestuurder van de landbouwvoertuigen in Veendam en hebben eens gevraagd hoe bestelauto wordt omgebouwd naar een landbouwvoertuig en wat het reden was dit men gebruik ging maken van deze landbouwvoertuigen.

De bestelauto wordt omgebouwd naar een landbouwvoertuig door middel van een aanpassing aan de versnellingpook zodat alleen de eerste, tweede en achteruitversnelling gebruikt kunnen worden tevens wordt het gaspedaal aangepast zodat je maar beperkt gas kan geven. Tegenwoordig wordt er nu ook als extra beveiliging bij de dieselpomp de gaskabel geblokkeerd. Alle blokkeringen worden zo aangebracht dat deze alleen met grof gereedschap kan worden verwijderd. Tevens moeten de landbouwvoertuigen voorzien zijn van tweetaal borden. Het landbouwvoertuig hoeft niet gekeurd te worden. Ook wordt voor deze landbouwvoertuigen geen wegenbelasting betaald. Alleen de voertuigen moeten wel verzekerd worden als landbouwvoertuig voor hobbymatig gebruik. De verzekering kost ongeveer €130,00 per jaar. En een bestelauto van de sloop kost ongeveer €350,00. en de voorkeur is een diesel bestelauto omdat deze bij laagtoeren sterker zijn dan benzinemotoren.

De eerste bestuurder die we hebben gesproken is 2,5 jaar geleden begonnen om een bestelauto om te bouwen naar een landbouwvoertuig. Tevens was hij de eerste persoon die in Veendam gebruik ging maken van een omgebouwde auto. De ombouw van de auto's heeft hij regelmatig gedaan voor andere personen. Maar sinds kort heeft hij een autorijbewijs en een echte auto. Voor hem is dan de omgebouwde bestelauto een afgedaane zaak.

De tweede en de derde bestuurder had geen andere keuze om gebruik te maken van dit vervoermiddel omdat men geen enkele mogelijkheid had om in bezit te komen van een autorijbewijs en een auto. Ook een 45Km was niet haalbaar voor hen. Ook zij hebben zelf de bestelauto omgebouwd naar een landbouwvoertuig.

Alle personen die we gesproken hebben waren toch mensen tussen 30 en 40 jaar.

Voor een auto bestuurder zijn natuurlijk 25 km voertuigen hinderlijk als je bijvoorbeeld rijdt op de sorgvlietlaan. Want inhalen is niet mogelijk. Maar dit geld ook voor 45 Km auto's. maar moet dat de reden zijn dat deze voertuigen van de weg moeten ? Tevens moet je natuurlijk gaan afvragen een 16 jarige met een bromfietscertificaat kan ook zonder problemen in een 45 km auto stappen, en dan mag je met deze leeftijd afvragen rijden deze auto wel maximaal 45 Km. Als je tegenwoordig kijkt hoe hardt een scooter rijd van een 16 jarige.

Één ding is zeker, Veendam zal de komende tijd de nodige landelijk aandacht krijgen.
..
 
Ik heb niet alles gelezen , dus misschien is het al gezegt...

Ik heb er een tijdje terug ook naar geinformeerd.
Mij werd verteld dat het tegenwoordig niet meer mag. Je mag een auto alleen om laten bouwen tot landbouwvoertuig , als je kan aan tonen dat je hem daadwerkelijk voor de landbouw gebruikt.

Dit kwam omdat een auto niet te begrenzen is op 25 km/h en dat al die jonge gasten te hard reden in auto's die ze dus helemaal niet gebruikte als landbouwvoertuig.

Je 3 ,4 en 5e versnelling worden geblokkeerd. Maar in zijn 2 kan je gewoon nog een hoge snelheid halen.



Een brommobiel mag wel gewoon...
Maar tegenwoordig mogen niet alle brommobielen legaal de weg op.
Er zijn bepaalde types die niet op kenteken gezet konden worden.

De gene die wel legaal de weg op mogen zijn allemaal vrij duur. ( 3.500 tot 10.000 en zelfs meer. )



Dit heb ik +/- 1 jaar geleden uitgezocht... misschien dat het inmiddels weer is veranderd.... maar dat lijkt me stug
 
hmm, wat landbouwvoertuigen betreft is het allemaal een beetje raar geregeld. Officieel mogen alle landbouwvoertuigen volgens de wet 25 km/u, tegenwoordig is het dubbele ervan meer regel dan uitzondering. Hier rijden de meeste tractoren wel 40/50/60, en vast niet langzamer. Dan heb je nog de unimogs op landbouwkenteken wat helemaal link is, want als je die onbegrenst haal je dus gewoon de 90. Ik vind het ook ontverantwoordelijk, ik kan gewoon met combinaties van 50 ton rijden die zo'n 60 gaan, en niemand die je tegenhoud! Ik heb namelijk zo'n trekkerrijbewijs wat zelf ook al niks voorsteld, een klein praktijkexamen en een theorieexamen van 40 vragen waarvan 12 vragen fout van mag hebben maximaal. En dit alles kost zo'n 70 euro.
 
als ze een kenteken hebben ja.. dat heeft nog geen 10% van de trekkers in nederland. En dan is er ook vrachtwagen theorie nodig naar mijn weten.
 
kentekenplicht is er niet voor trekkers... :)

waren ze van plan in te voeren maar gaat niet door......

omdat dan iedereen een trekkerrijbewijs moet hebben en examen moet doen,,,, de trekkers op kenteken moeten worden gezet..... volgens hun is het te duur.....

maar ja trekkers hebben geen kenteken

edit: in duitsland heb ik ze wel met kenteken gezien
 
Trekkers mogen 25. Al gaan ze harder krijgen ze een boete.
En ik gebruik hem ook voor me werk. Ben monteur voor trekkers en derest van die machines. Nadat ie inbeslag genomen was ben ik nog 2 keer aangehouden. Niks aan de hand. behalve dat we er met z'n vieren inzaten wat niet mocht.
 
Trekkers mogen 25. Al gaan ze harder krijgen ze een boete.
En ik gebruik hem ook voor me werk. Ben monteur voor trekkers en derest van die machines. Nadat ie inbeslag genomen was ben ik nog 2 keer aangehouden. Niks aan de hand. behalve dat we er met z'n vieren inzaten wat niet mocht.

dat mogen ze rijden op de weg, maar ze mogen 45 km/h kunnen

geen enkele trekker waar ik in rij rijdt 25
 
Ze zouden 120 mogen. Je mag het alleen niet rijden. Zelfde als met een auto.

Alleen al keur je een auto terug mag hij niet harder dan 25 kunnn.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top