Auto invoeren, bijzonderdere omstandigheden

Dennis

ToetToet
Heren,

Tijdje terug ben ik mijn zwagertje verloren, en ik zou graag zijn auto willen overnemen (symbolisch).

Het betreft een auto op Belgisch kenteken, staat door omstandigheden al een tijdje geschorst, en is inmiddels de APK verlopen.
Invoeren qua kosten moet niet bijster veel zijn denk ik, gaat om een rover uit 98 geloof ik.

Wie kan me precies vertellen wat ik moet doen?

Uiteraard snap ik dat ik naar het RDW moet hier in NL, wordt de auto daar gelijk APK gekeurd?
Hoe zit dat precies met het kenteken (1 daags kenteken begreep ik?).

Mocht de auto nu apk afgekeurd worden, hoe moet ik dit dan oplossen? Moet de auto eerst uit schorsing gehaald worden voordat ik ermee naar het rdw kan? Zijn er nog speciale papieren nodig o.a?

Waarschijnlijk kan ik alles wel op google vinden, maar hoop dat iemand er hier al meer ervaring mee heeft.. en eventueel wat tips heeft.

thanks :)
 
Advertisement - register to remove this

Je kan een 1dags kenteken aanvragen voor de dag dat je er mee naar de RDW gaat.
Bij het keuren wordt hij dus ingevoerd in het Nederlandse kenteken systeem blabla... en zal er (als hij wordt goedgekeurd) ook verse APK op komen.

Bij het overschrijven verloopt de schorsing automatisch, als hij niet word goed gekeurd kan je hem dus het beste zo op papier laten staan zoals die nu staat. En dan invoer/APK waardig maken, en weer een 1dags kenteken aanvragen etc.

Als hij goedgekeurd gekeurd is, zal je een paar dagen later een brief van de RDW op de mat vinden met een acceptgiro erin, als deze is voldaan krijg je je kentekenpapieren toegestuurd.


Hoop dat je er wat aan hebt :)
 
Heb je de juiste (uitvoer) papieren van België? Ik ben toen ter tijd met de Santana op een autoambulance zonder afspraak langs het RDW gegaan om hem in te voeren. Vervolgens heb ik hem geschorst omdat er nog wat aan gedaan moest worden en heb hem later gewoon APK gekeurd bij een lokale garage. Je hoeft dus niet direct APK te keuren bij het RDW (daar moet je sowieso een afspraak voor maken, weet niet eens of het wel kan).
 
Voor de duidelijk hoeft de auto niet APK waardig te zijn om er een NL kenteken bij te krijgen, dat wil RDW wel graag zodat ze zelf wat centen kunnen verdienen. Je mag Nederlandse groene garage platen op een belgische auto plaatsen en dus zo naar nederland rijden (zelf gedaan). Afspraak maken met de RDW, papieren laten zien, rdw controleert chassisnummer, en voor 100,- euro heb je een kenteken. Daarna is het aan jou of je hem schorst of er een APK op krijgt.
 
Zorg ervoor dat je de juiste autopapieren hebt inclusief eigendomsbewijs. Hiermee kun je de auto bij de RDW laten overschrijven op naam.
Belangrijk is dat je een kenteken voor het transport hebt en de BPM aangifte. Dit kan je zelf uitzoeken, maar voor ongeveer € 85,- kan je de BPM berekening uitbesteden aan bijvoorbeeld Automotiveimport.nl. Heb ik destijds ook gedaan met mijn Audi A3 uit Duitsland.
 
Welke papieren heb ik ik dan allemaal precies nodig?

Het is een oorspronkelijke NL auto, vanwege het feit dat ze net op de grens wonen hebben ze toen de auto uitgevoerd en in Belgie ingevoerd..

Papieren is me dus een raadsel, m'n schoonouders hebben geen idee wat ze nu wel en niet hebben, dus moet exact weten wat nodig is..
 
Back
Top