Athena 50cc sport aerox

Aeroxsnel

New Member
Hallo beste medescooter liefhebbers,

Ik heb een yamaha aerox uit 2005 en ik had hem gekocht met een 70cc airsal en een yasuni r en een 21mm dellortho.

Ik had er zelf een 28mm carburateur op gezet en het liep best mooi maar moest alleen nog wat beter afgestelt worden, toen ik een keer aan het afstellen was en een proefritje maakte scheurde er een stuk van een membraanplaatje en die vloog half me blok in.

Nu had ik een nieuwe cilinder kit gehaald van athena 50cc sport (aluminium) nu heb ik die erop gezet alleen ik kom niet dichterbij de 0.80mm squish dan 1.2mm alleen wanneer mijn zuiger op de onderste dode punt staat blokkeert ie ook voor de helft de lucht inlaat poorten. De bedoeling is om met de 21mm dellortho op de 50cc sport te gaan rijden aangezien ik die nog heb liggen en die ook word aangeraden voor maximale grootte.

Nu was dus mijn gedachte dat er een andere krukas in is gekomen en dat ik daarom niet uit kom. Nu is dus mijn vraag kan het aan de krukas liggen dus aan de drijfstang lengte? En zo ja wat voor krukas zou ik dan moeten kopen en hoe lang moet die drijfstang zijn?

Ik hoop hierbij genoeg informatie te hebben gegeven als er vragen zijn naar informatie dan is beantwoorden geen probleem.

Advertisement - register to remove this

Bas

Administrator
Staff member
Het mij niet duidelijk welke airsal cilinder je exact hebt. Ik dacht dat alle airsal gewoon standaard drijfstang lengte was. Standaard is dat bij Minarelli een 80mm drijfstang. Je hebt ook 85mm, maar dat is wel voor de echt snelle cilinders. Ik kan me niet voorstellen dat die erin zit, maar meten = weten.

Maar als de inlaatpoorten niet volledig open gaan klinkt niet best. Je hebt er wel de juiste zuiger bij gekregen?

Aeroxsnel

New Member
Het mij niet duidelijk welke airsal cilinder je exact hebt. Ik dacht dat alle airsal gewoon standaard drijfstang lengte was. Standaard is dat bij Minarelli een 80mm drijfstang. Je hebt ook 85mm, maar dat is wel voor de echt snelle cilinders. Ik kan me niet voorstellen dat die erin zit, maar meten = weten.

Maar als de inlaatpoorten niet volledig open gaan klinkt niet best. Je hebt er wel de juiste zuiger bij gekregen?
Ik had een 70cc airsal sport gewoon de basic type.

met de zuiger op de onderste dodepunt als ik dan mijn cilinder omhoog haal tot de inlaatpoorten volledig open zijn kom ik zo een 0.5 cm te kort aan de onderkant maar dan kom ik die 0.5 cm ook te kort voor de squish.

En wat betreft de zuiger dat zou wel de juiste moeten zijn naar mijn weten aangezien het een dichte kit was

Last edited:

bartj

HousePaus
Maak eens een foto van wat je bedoeld. Lijkt me heel sterk dat er een ophoogplaat op je blok zit gemonteerd, maargoed ik zie hier wel vaker rare dingen voorbij komen. Ophoogplaten werden vroeger regelmatig gebruikt zodat je een langere drijfstang kon monteren en zo meer cilinderinhoud had. Dat is inmiddels een vrij achterhaald concept maar het werkte wel. Kan dus best dat je zo'n plaat er tussen hebt zitten en dat deze dus de boel in de war schopt.
Zal eens kijken of ik er zo 1 2 3 nog 1 bij de hand heb dan zie je meteen wat ik bedoel

Aeroxsnel

New Member
Hallo bedankt voor het mee denken, ik heb de reden gevonden.

De reden dat ie niet goed zat was omdat blijkbaar een pakking dubbel gevouwen zat tijdens het monteren.

Hij loopt nu mooi alleen de inlaat spruitstuk is nog lek ( trekt valse lucht )

Deze post kan wat mij betreft gesloten worden
( ik weet niet hoe dat moet )

Advertisement - register to remove this