Aslengte en verhouding vario / koppeling

Harrr

Well-Known Member
Dag allen,

Veel 4-takt motorblokken worden onder één GY6 / 139QMB noemer gezet. Echter, ik zie velerlei verschillen. Niet alleen de opvallende (de afwijkende cilinderkoppen) maar ook zeker de licht- en ontstekingsspoelen, de gegoten gaten van carters, behuizing van de vertanding afwijkende gaten en pasbussen etc. Nu heb ik een vraag over de lengte van de ingaande achteras, de as waar de koppeling op valt.

Van een Kymco Agility is deze 6 mm korter dan van een Sym Fiddle. Ik ben benieuwd of iemand het volgende weet:
Zijn er verschillen in de positie van de variateur? Maw wordt de aslengte gecompenseerd door een verder uitstekende krukas?

De V-snaar komt naar links bij harder rijden (indien je op de scooter zit; de vario knijpt toe naar links) en de achterpoulie opent naar links (ruimer). Al met al loopt de V-snaar dus verder van het carterdeel af op snelheid. Ik rijd het liefst met lage toeren en een koppelrijke cilinder en wil dus mijn V-snaar in de vario zsm omhoog hebben en in de achterpoulies zsm omlaag.

Ik weet niet goed hoe te verwoorden, verduidelijkingsvragen welkom!

Groet,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top