area51 17.5mm

hgv racer

Well-Known Member
hallo,

ik heb een area 51 gekocht en wil hier een 17.5mm achter zetten..

kan iemand mij vertellen wat een goede carb. is en welke sproeier te gebruiken of welke richting?

specs

compleet standaard scooter met race uitlaat
 
Advertisement - register to remove this

Heb hem eindelijk thuis, blijkt er al een 17.5 achter te zitten.
specs:
Dellorto Phbn 17.5 ( handchoke versie)
met hoofd sproeier 80.
stationair sproeier niet naar gekeken omdat hij wel mooi stationair loopt
andere sproeier ook nog niet naar gekeken..

technigas uitlaat
verder nog niks los gehad..

nu vind ik dat hij onderin wat laat optrekt en bij 60 houd hij in.. zodra ik choke er bij doe trek hij door...
las dat sproeier 80 toch wel aardig goed is..

waar kan ik naar kijken?
sproeier?
trekveren?
rolletjes?
snaar?
 
Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen
Info is niet helemaal duidelijk of ie een beurtje heeft gehad etc.
Gewoon alles na gaan lopen als je de historie van de scoot niet kent.
Begin met een nieuwe bougie en kijk wat voor kleur die word na stukje rijden zodat je carb kunt gaan afstellen.
Om zelfde reden ook kijken of rollen geen slijtage hebben en als t kan gelijk wegen zodat je weet wat je hebt.
Als je dat allemaal gedaan hebt ga je pas verder kijken naar dips etc.
 
kijk daar heb ik wat aan.

scooter heeft geen beurtje gehad.
heeft lang stil gestaan.
wou eerst niet starten door lekke leiding, alle benzine en vaccuum leiding vervangen en was al snel starten.
carb heb ik vlotter bakje los gehad en de sproeiers met de mond door geblazen.

Ik zag vandaag dat er een scheurtje in het spruitstuk zit, kan misschien verklaren waarom hij te schraal loopt.. dus die sowieso maar bestellen en vervangen.

voor de rest zal ik indd. rollen en snaar checken en bougie vervangen.
 
volgende gedaan:
carb in ultrasoon gehad, alles door geblazen
nieuwe vario was in het midden door gesleten
rolletjes 3.7gr.
gele druk veer veranderd in orginele
choke bleef iets open staan.
sproeiers
groot: 80
klein: 34 (stationair? )
olie buisje dicht geschroeft
vaccuum slangetje nog maals goed afgesloten
gasnaald (5staps) clipje stond op 4e van boven ( nu op de middelste"neutraal" gezet)
luchtschroef helemaal ingedraait anders smoorde alsof hij helemaal te arm staat
loopt wel stationair..


nu doet hij het volgende
zodra ik gas geef: trekt hij amper tot de 30
boven de 30 rampt hij in 1 streep door naar de 80 ( moet ik gas los laten ,weg is niet langer) .

zodra ik lucht schroef 1.5 slag open draai loopt hij wel harder stationair maar trek dan helemaal niet op.
draai ik hem helemaal dicht loopt hij slecht tot niet stationair of ik moet stationair schroef verder indraaien

heb bougie nog niet gecheckt ( het is donker)

maar heb het gevoel dat de trekveren iets strakker mogen en dat ik 1 van de sproeiers groter moet doen... maar moet ik dan de kleine of de grote sproeier veranderen voor onderin?
 
Oke hoop nieuwe dingen.

Dat clipje bepaald hoeveel brandstof de motor krijgt wanneer hij stationair loopt en maakt geen verschil bij volgas. De naald is nu 1 tandje dichter naar de sproeier gezet en laat minder brandstof door, dit kan het slecht stationair lopen verklaren.
Vergeet stationair even en begin met juiste brandstof verhouding.
dus stuk karren met lucht 1.5 slag open en kijk daarna naar de bougie kleur.
Dan pas je sproeier aan (de grote dus)(kleine is voor stationair) en test weer.
Pas als dat klopt ga je je druk maken over stationair afstellen en luchtschroef fijn tunen.
Als dat allemaal klopt ga je rollen en veren beoordelen,
Als je dipjes voelt kijk je of motor hoge toeren maakt op dat moment of juist inzakt in toeren.
 
ben weer even bezig geweest.

compressie gemeten: 6.5 a 7 bar hij start altijd wel gewoon vlot dus lijkt me genoeg maar wie ben ik...
gasschuif kon niet helemaal naar beneden dus aangepast en zakt nu mooi tot onder onderin,
alleen blijft hij op eens beetje hangen lijkt het... (word nader onderzoeken, ik denk dat hij ergens iets haakt of veertje zit niet helemaal lekker)

luchtfilter zit een gat in.. hmmz schraal lopen?
 
weer testen en proberen.
sproeier 84 erin en bougie is koffie bruin.

daarna rode trek veren er in gezet. leek niet te helpen..
is even tekening van vario opgezocht.. wat blijkt, ringetje dat achter de vario zat hoort voor de glijbus te zitten en dan de plaat met koelvinnen.

nu trekt hij al stukken beter alleen bij even stil staan lijkt hij benzine te weinig te krijgen.. dus choke en hoppa daar gaat hij...

nu lucht schroef dicht gedraait en blijft beter trekken..
nu zit ik te denken.. kan ik nu dan de naald het beste 1 omhoog zetten, zodat hij onderin iets meer benzine krijgt en iets minder lucht en dan luchtschroef weer beetje open?
 
Je kan het clipje rustig nog 1 tandje lager doen waar die zat ja en dan even proberen.
Als luchtschroef helemaal dicht moet en choke stukje er bij mag je waarschijnlijk nog wel maatje groter gaan in sproeier gewoon ff testen dus.
 
en nu weer testen...

orginele trekveren er weer ingezet en de rubbers van de koppeling kleiner gemaakt.

trekt steeds beter..

koud geen enkel probleem maar zodra hij warm is dan lijkt het dat hij onderin te weinig benzine krijgt..

complete setup nu:
50cc standaard
terugloop uitlaat
17.5mm, sproeier 88,luchtschroef halve slag open,naald op zn hoogst(clipje onderin).

carbon membramen
malossi luchtfilter
4.2 gram gewichtjes
orginele drukveer
orginele trekveren



loopt opzich aardig alleen als ik even stil sta is het vanuit stilstand tot 20km bluhhh.. ik krijg dat maar niet weg...
 
Dan zou ik toch eerder aan te veel brandstof denken.
Als je half gas weg trekt wat doet ie dan ?
Gewoon nog even doorspelen en zoeken :p
 
Back
Top