Aprilia Startproblemen

Rowan662

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb (helaas) alweer problemen met mijn scooter...

Het gaat om een Aprilia SR 50 R Factory (Carb versie) van 2010.

Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen van als hij wel start, wat erg moeizaam gaat. In het filmpje geef ik echter geen gas, wat wel zo klinkt..

Wat ik al heb geprobeerd:

- Andere CDI
- Andere bougie
- Andere bougiedop + kabel
- Andere carburateur
- Andere choke
- Verschillende standen lucht- en stationairschroef
- Verschillende sproeiers
- Zonder luchtfilter
- Nieuw luchtfilterwat
- Nieuw membraan
- Nieuw spruitstuk
- Extra massakabel

Er is genoeg compressie, 11.3 Bar.
Geen valse lucht.
Er is een vonk, klein lichtblauw.
Na een paar startpogingen is de bougie pikzwart en zeiknat

Ik denk zelf dat het misschien iets bij de ontsteking is? Maar ben verder ten einde raad..

Misschien dat jullie iets uit het geluidvan het filmpje kunnen halen? Of misschien heeft iemand nog een idee van wat ik nog niet heb geprobeerd.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je iets gedaan met het vliegwiel of de pickup-spoel?
Het klinkt alsof de ontsteking niet op tijd staat.

Verder zou je even de massa kunnen checken van het motorblok.
Dit doe je door met een multimeter op het laagste Ohm-bereik te meten tussen een blank stukje van je motorblok en de minpool van je accu.
De weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.
 
Heb je iets gedaan met het vliegwiel of de pickup-spoel.
Het klinkt alsof de ontsteking niet op tijd staat.

Weet jij hoe ik dat zou kunnen checken? Dan kan ik het meteen proberen.


Heb je iets gedaan met het vliegwiel of de pickup-spoel?
Het klinkt alsof de ontsteking niet op tijd staat.

Verder zou je even de massa kunnen checken van het motorblok.
Dit doe je door met een multimeter op het laagste Ohm-bereik te meten tussen een blank stukje van je motorblok en de minpool van je accu.
De weerstand mag niet hoger zijn dan een paar tiende Ohm.

Vergeten te vermelden. Maar ik heb ook een extra massakabel aangesloten, ik dacht dat dat het probleem zou zijn. Maar niet dus..
 
demonteer je vliegwiel even en controleer of de spie en spiebaan in orde zijn.
Indien vliegwiel niet goed vast zit/zat kunnen deze beschadigen en klopt timing niet meer.
Als vliegwiel er toch af is gelijk even checken of er corrosie of vuil aanwezig is op de pick-pickup etc.
Zorg met terugmonteren dat spie correct zit en moer stevig vast gezet word
 
demonteer je vliegwiel even en controleer of de spie en spiebaan in orde zijn.
Indien vliegwiel niet goed vast zit/zat kunnen deze beschadigen en klopt timing niet meer.
Als vliegwiel er toch af is gelijk even checken of er corrosie of vuil aanwezig is op de pick-pickup etc.
Zorg met terugmonteren dat spie correct zit en moer stevig vast gezet word

Heb even nagekeken, maar kan niks vreemds vinden.
Schoongemaakt maar start nog steeds niet..
 

Attachments

  • Scooter1.jpg
    Scooter1.jpg
    160.1 KB · Views: 11
  • Scooter2.jpg
    Scooter2.jpg
    250.7 KB · Views: 11
  • Scooter3.jpg
    Scooter3.jpg
    183.7 KB · Views: 10
Controlleer eens de gehele kabelboom op beschadigingen en geoxideerde stekker verbindingen.. De draadboom moet wel geen breuk hebben en er fris erbij hangen.. Anders krijg je rare problemen..

Dit kost je inprenciepe alleen een beetje tijd om de kappen te verwijderen en de stekkers in te spuiten met contact spray.. En uiteraard een setje ogen en even controleren of je nergens beschadigde kabels hebt..

Cilinder ook visueel gecontrolleerd of dat er geen krassen in de wand zitten..?
 
Controlleer eens de gehele kabelboom op beschadigingen en geoxideerde stekker verbindingen.. De draadboom moet wel geen breuk hebben en er fris erbij hangen.. Anders krijg je rare problemen..

Dit kost je inprenciepe alleen een beetje tijd om de kappen te verwijderen en de stekkers in te spuiten met contact spray.. En uiteraard een setje ogen en even controleren of je nergens beschadigde kabels hebt..

Cilinder ook visueel gecontrolleerd of dat er geen krassen in de wand zitten..?

Cilinder heb ik laatst nog nagekeken en de zuigerveren vervangen. Was geen schade aan de zuiger of cilinder aanwezig.

Ik heb wel wat breuken in kabels gevonden, ingetaped en een krimpkousje er omheen gedaan.

Nu zag ik dat ik heel soms een storing krijg? Het waarschuwingslampje op het dashboard gaat dan oplichten en gaan na verloop van tijd weer uit..

Stekkers ingespoten, maar wil nogsteeds niet / moeizaam starten en slecht lopen..:(
 
UPDATE:

Stekker naar het vliegwiel ingespoten en ineens start de scooter perfect. 1 klikje op de startknop of 1 kickje geven en hij slaat aan.

Maar hij loop nogsteeds onregelmatig en stottert tijdens het gas geven. Ook heb ik af en toe nogsteeds het waarschuwingslampje op het dashboard en soms laad de accu niet automatisch op. Soms 11.8 volt en soms 13.5.

Zonder accu start de scooter helemaal niet, wat volgensmij wel normaal zou moeten...

Zal het dan misschien aan een gare kabelboom liggen?

EDIT:

Als ik de scooter op contact zet is de weerstand tussen blok en min-pool 00.8 Ohm. Als ik de scooter start is dat 07.2 Ohm.
Is dat normaal?
 
Last edited:
Weerstand meten doe je zonder dat de scooter op contact staat maar als de delen goed met elkaar verbonden zijn zou dit niks mogen uitmaken.
Echter wanneer er weerstand zit in de massaverbinding tussen minpool van de accu en motorblok, valt hier een spanning over en reageert de multimeter door het aangeven van rare waardes.

Dus nogmaals, multimeter op laagste Ohm-bereik, zwarte meetpen van de multimeter op de minpool van de accu, rode meetpen van de multimeter op een blank stuk van het motorblok, zonder dat de scooter op contact staat.

Overigens lees ik dat je "wel wat breuken in kabels" gevonden hebt.
Breuken zijn niet zomaar gerepareerd door er tape en krimpkousjes om heen te doen, dit doe je door een nieuwe kabel te trekken of op de plaats van de breuk deze goed aan elkaar te solderen.

Controleer de massaverbinding van je accu, maak de kabelschoenen schoon en draai de bouten van de accu goed aan.
Kijk daarna of het controle lampje nog gaat branden want de accuspanning mag niet spontaan varieren zonder dat het toerental varieert.
Gebeurt dit wel heb je toch te doen met slechte contacten, wellicht in de vorm van loszittende verbindingen, kabelbreuken of oxide vorming tussen de elektrische verbindingen!!!
 
Weerstand meten doe je zonder dat de scooter op contact staat maar als de delen goed met elkaar verbonden zijn zou dit niks mogen uitmaken.
Echter wanneer er weerstand zit in de massaverbinding tussen minpool van de accu en motorblok, valt hier een spanning over en reageert de multimeter door het aangeven van rare waardes.

Dus nogmaals, multimeter op laagste Ohm-bereik, zwarte meetpen van de multimeter op de minpool van de accu, rode meetpen van de multimeter op een blank stuk van het motorblok, zonder dat de scooter op contact staat.

Overigens lees ik dat je "wel wat breuken in kabels" gevonden hebt.
Breuken zijn niet zomaar gerepareerd door er tape en krimpkousjes om heen te doen, dit doe je door een nieuwe kabel te trekken of op de plaats van de breuk deze goed aan elkaar te solderen.

Controleer de massaverbinding van je accu, maak de kabelschoenen schoon en draai de bouten van de accu goed aan.
Kijk daarna of het controle lampje nog gaat branden want de accuspanning mag niet spontaan varieren zonder dat het toerental varieert.
Gebeurt dit wel heb je toch te doen met slechte contacten, wellicht in de vorm van loszittende verbindingen, kabelbreuken of oxide vorming tussen de elektrische verbindingen!!!

Heb het er een beetje verkeerd neergezet zie ik. Als de scooter uit OF op contact staat, dan meet hij 00.8 Ohm.
Ik zal morgen dan maar even de hele kabelboom nakijken..
 
Ik heb de kabelboom nagekeken. Kom uit op 17!! breuken/scheuren in totaal..

Is het beter om een nieuwe/2e hands te halen? Of proberen nieuwe kabels te trekken..
 
Een nieuwe kabelboom kan duur zijn.. Ligt eraan of je die prijs ervoor wilt betalen?? Je hebt dan wel zekerheid dat er niet eraan geprutst is..

Een 2dehandse kan.. Zou hem zelf niet van marktplaats af halen.. Komt vaak voor dat je rommel van een ander koopt..
Maar probeer het eens bij een scooter sloperij..

Ik heb zelf veel positieve ervaringen met ebay UK en ebay DE.

Beste is om langs te gaan en de kabelboom te controleren.
 
Een nieuwe kabelboom kan duur zijn.. Ligt eraan of je die prijs ervoor wilt betalen?? Je hebt dan wel zekerheid dat er niet eraan geprutst is..

Een 2dehandse kan.. Zou hem zelf niet van marktplaats af halen.. Komt vaak voor dat je rommel van een ander koopt..
Maar probeer het eens bij een scooter sloperij..

Ik heb zelf veel positieve ervaringen met ebay UK en ebay DE.

Beste is om langs te gaan en de kabelboom te controleren.

Ik denk dat ik dan maar bij sloperijen ga kijken.. Een nieuwe kost €244,- zag ik..
 
Back
Top