Aprilia SR uit de vorige eeuw

peidor

Well-Known Member
ik ben voor Junior hierzo bezig een oude Aprilia SR50 met minarelli horizontaal op te lappen. Dat leek tot voor kort redelijk te lukken, maar nu loop ik tegen een probleem aan. Tot vorige week ging ie als de brandweer, maar nu blijft ie niet eens goed lopen.

Starten: gaat meestal in 1 keer goed. stationair blijft ie lopen. Zodra ik ga open trek: sputteren en het bekende pwooooaaaap. Klinkt als verzuipen. Rookt meer dan normaal

Het volgende heb ik er nieuw opzitten:
  • Zuiger/Cylinderset (inmiddels 500km gereden)
  • Iridium bougie van het aangeraden type (ook andere geprobeerd)
  • Originele dellortho 17.5 met originele sproeier, 84 ofzo
  • Originele membranen
  • CDI
Ik heb alle elektra los behalve ontstekingcircuit. Opnemer en spoel hebben de juiste weerstand, binnen de marge volgens het handboek dat ik ergens op internet vond

De bougie vonkt, maar oranje. De secundaire spoel van de bobine heeft een flink hogere weerstandswaarde dan in het handboek: 20 kOhm. Weerstand tussen ingeschroefde bougie en frame is 1 a 2 ohm, die maakt dus contact. Er zitten geen scheuren in dop of bekabeling. in het donker zie ik geen vonken lekken oid

Voor ik de cylinder er af sloop om zuigerveren en zo te checken, zou dat slechte lopen aan een kapotte/halfgare bobine kunnen liggen? stator? een lek? Het enige andere dat ik me nog kan bedenken is de uitlaat.

suggesties zijn welkom

Peter
 
Advertisement - register to remove this

Misschien ben ik zelf een beetje een geld verslinded denkend wellicht.. Maar raad je nooit om zo`n oude motorblok uit 1998 even goedkoop op te lappen en hopen dat hij het gaat doen.. Raad je toch aan een revisie te doen.. Er hoeft maar een paar dingen niet goed te zitten en je bent er een hoop tijd eraan kwijt om het te vinden.. Overigens kunnen de krukas lagers momenteel ook wel tegen het einde aan lopen.

Ik ga er vanuit dat er momenteel wel meer dan 15.000 km op dat blok zelf al zit (cilinder dan even niet mee gerekend). Overigens is 17.5mm zonder van de benzine als je met sito of originele uitlaat blijft rijden. ( je krijgt er weinig meer effect van, wel een sneller zakkende brandstof tank.
Als je zuinig veel kilometers wilt maken is een 12mm een beter idee.

Overigens hoeft een revisie niet veel te kosten..
Meestal wat echt noodzakelijk is zal vrijwel alle interne lagers en keerringen zijn.
De startkoppeling slecht vaak ook best goed bij die minarelli blokken.. En een goed werkende startmotor is belangrijk.. En uiteraard vertandings olie vervangen..

Bij 24.000 - 35.000km zou ik ook gelijk een normaal geprijste 60 a 70 euro krukas plaatsen.


Ik ga liever zelf voor het idee dat het blok in goede staat verkeerd, dan dat je nog eens 15.000km moet gaat wachten en wellicht bij de 8500km ineens problemen gaat veroorzaken en onderweg kapot loopt.
 
Last edited:
Dank voor het antwoord en de suggesties. Je hebt wel gelijk. Echter , deze actie had een achtergrond. Junior kwam thuis met een in staat van ontbinding verkerend lijk dat ie voor een "prikkie" van een vriend had overgenomen. Omdat ik het zo sneu vond dat ie eigenlijk gewoon is getild zijn we samen gaan kijken wat er nog te redden viel. Inmiddels zit er genoeg geld in om een leuke 2e hands te kopen, maar goed. Hobby mag wat kosten en ik vond t nog leuk om te doen ook.

het blok is an sich goed. Er zit een andere krukas in (welke weet ik niet) en nieuwe lagers met keerringen. Vertanding heb ik nagekeken en inderdaad nieuwe olie in gedaan. Starter werkt goed, maar zoals je al zegt, de koppeling is nogal brak en rammelt. Scooter heeft 22k gelopen. De variateur en koppeling waren vervangen en zijn beide zo goed als nieuw. Er zat wel wat slecht montagewerk in en aan, maar dat heb ik allemaal hersteld.

Het goede nieuws is: hij doet t weer. Ik had toch niet goed gekeken of het blok goed geaard was. Een aardkabel van 15cm heeft gistermiddag alle problemen in een keer opgelost. Hij loopt mooi regelmatig, start uiterst betrouwbaar. De uitlaat is de originele, zonder prop. Die wil ik nog wel vervangen voor een met prop, want met de huidige setup gaat ie op de teller ongeveer 80, en ik wil m eigenlijk op 60 begrenzen.

ik wil nu een tweede carter kopen om samen met mn zoon die op te gaan bouwen. Leert ie er ook wat van.
 
Back
Top