aprilia sr di-tech

vl-1800t

New Member
Hallo allemaal ik zal mij even voorstellen ik ben alan,ik heb een aprilia sr di-tech met problemen,namelijk;bougie vonkt gewoon goed, kleur van vonk is mooi blauw,wat ik merk is dat de injectoren niet worden bekrachtigd,ze doen het wel als ik andere passende stekker erop doe en met een acculader de benzine injector met tikjes aanstuur dan hoor ik ze wel tikken,en komt er benzine door de injector,er komt een straal benzine uit,in plaats dat er een nevel uitkomt,daarom heb ik de benzine pomp gecontroleerd maar daar komt nooit geen 6 of 8 bar uit,nu is ook meteen de vraag als ik de slang van de pomp los neem (pers zijde) moet daar ongeveer 8 bar op staan? of moet ik de druk meten als alles is aangesloten? en dat de pomp weerstand krijgt van de drukregelaar.Ik vind het wel raar dat de injectoren het niet doen ik hoor ze ook niet klikken als ik aan het vliegwiel draai,zelfs met de startmotor starten doen ze niks,Ik heb de stekkers doorgemeten die op de injectoren zitten en daar komt een spanning van 2,2 tot 2,5 volt meer zit er niet in,ik dacht altijd dat de injectoren minimaal 5 volt moesten hebben,ik heb zelfs een nieuwe ecu gekocht met het juiste nummer maar nog steeds geen kik,kan het te maken hebben met de pickup spoel? Hij krijgt vervolgens wel een vonk en het signaal komt ook van de pickup.Heb ook het benzine filter in de benzinetank schoongemaakt,en heb de injectoren ook met reiniger in een potje ondergedompeld en schoongemaakt ook aangesloten op een acculader en met klikjes open en dicht gestuurd dit heb ik ook met de lucht injector gedaan,Kan iemand vertellen hoeveel volt de aansturing moet zijn,en hoeveel bar de compressor druk moet leveren dan kan ik ook hier een meter op zetten,Alvast heel veel dank voor jullie reacties.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo allemaal ik zal mij even voorstellen ik ben alan,ik heb een aprilia sr di-tech met problemen,namelijk;bougie vonkt gewoon goed, kleur van vonk is mooi blauw,wat ik merk is dat de injectoren niet worden bekrachtigd,ze doen het wel als ik andere passende stekker erop doe en met een acculader de benzine injector met tikjes aanstuur dan hoor ik ze wel tikken,en komt er benzine door de injector,er komt een straal benzine uit,in plaats dat er een nevel uitkomt,daarom heb ik de benzine pomp gecontroleerd maar daar komt nooit geen 6 of 8 bar uit,nu is ook meteen de vraag als ik de slang van de pomp los neem (pers zijde) moet daar ongeveer 8 bar op staan? of moet ik de druk meten als alles is aangesloten? en dat de pomp weerstand krijgt van de drukregelaar.Ik vind het wel raar dat de injectoren het niet doen ik hoor ze ook niet klikken als ik aan het vliegwiel draai,zelfs met de startmotor starten doen ze niks,Ik heb de stekkers doorgemeten die op de injectoren zitten en daar komt een spanning van 2,2 tot 2,5 volt meer zit er niet in,ik dacht altijd dat de injectoren minimaal 5 volt moesten hebben,ik heb zelfs een nieuwe ecu gekocht met het juiste nummer maar nog steeds geen kik,kan het te maken hebben met de pickup spoel? Hij krijgt vervolgens wel een vonk en het signaal komt ook van de pickup.Heb ook het benzine filter in de benzinetank schoongemaakt,en heb de injectoren ook met reiniger in een potje ondergedompeld en schoongemaakt ook aangesloten op een acculader en met klikjes open en dicht gestuurd dit heb ik ook met de lucht injector gedaan,Kan iemand vertellen hoeveel volt de aansturing moet zijn,en hoeveel bar de compressor druk moet leveren dan kan ik ook hier een meter op zetten,Alvast heel veel dank voor jullie reacties.
Sorry, maar kan je het topic iets aanpassen ?
Het is namelijk een lap tekst.
Dit leest niet echt heel lekker.
Alvast bedankt voor je medewerking.
 
Als ik het vliegwiel met de hand links/rechts draai dan hoor ik even een injectie klikken,denk toch richting ontstekings spoel,niemand die ooit zoiets heeft gehad?? ,trouwens scooter is bij de brommerzaak geweest,daar hebben ze de slangetjes van de 2T olie met tuindraad vast gezet,toen ik dat zag ging de scooter meteen naar huis.Denk niet dat die groene tuindraad orgineel is.
 
Tsja, waar te beginnen....
Aangezien de bougie gewoon goed vonkt en er geen ontbranding/ontsteking ontstaat, doet vermoeden dat het aan het brandstofcircuit kan liggen.

Brandstofcircuit:

De brandstof wordt bij een DITECH via een brandstofpomp aangevoerd. Van de tank gaat het naar de brandstofpomp.
Deze elektrische pomp levert druk tussen de 4 en 8 bar afhankelijk van de bedrijfstoestand. De pomp vraagt weinig elektrische energie in
vergelijking met andere pompen (<0,5A). De pomp stuurt de brandstof door naar de brandstofrail.

De eerste trap van de rail is de brandstofinjector. Deze injector heeft net zoals een sproeier een doorlaatboring.
Deze boring wordt door de injectornaald afgedicht. De injectornaald zit aan het magneetanker vastgemaakt.
Het magneetanker zit tussen magneetspoelen.

Wanneer nu een spanningsimpuls naar de magneetspoelen wordt gestuurd, ontstaan magnetische velden.
Het magneetanker zal onder invloed van deze magnetische kracht een achterwaartse beweging maken.
Op deze manier wordt de injectornaald van zijn zitting getrokken en kan de brandstof onder een druk van 4 à 8 bar, afhankelijk van de situatie,
ingespoten worden in de tussenkamer. Valt de spanningsimpuls weg dan, dan valt de magnetische kracht weg.
De injectornaald wordt dan door een veer terug op zijn positie getrokken. De combinatie van een kleine boring en een hoge druk resulteert in fijne
verneveling van de brandstof. De vernevelde deeltjes hebben dan een diameter van 50 micron.

Nadat de druppeltjes de injector verlaten, komen ze in een kleine ruimte waarin er lucht met een druk van 5 bar toegevoegd wordt.
Deze gecomprimeerde lucht wordt bezorgd door een luchtcompressor. Deze luchtcompressor is van het zuigertype.
De luchtcompressor wordt mechanisch aangedreven door de krukaswang door middel van een excentriek en bevindt zich
boven het carter. Door gecomprimeerde lucht toe te voegen worden de deeltjes reeds met 3 % beter verneveld in deze ruimte.

De air-injector is het belangrijkste onderdeel van het DITECH-systeem. Deze injector zal de druk die gemaakt werd door de luchtcompressor (5 bar) gebruiken om vernevelde brandstof deeltjes uiteindelijk van de kleine ruimte naar de verbrandingskamer te injecteren.
Deze injector werkt op hetzelfde elektromagnetisch principe als de brandstofinjector.
Wanneer de directe injector wordt aangestuurd, zullen de deeltjes een nog kleinere diameter aannemen, namelijk 8 micron.
Deze injector zorgt er eigenlijk voor dat een heel fijn mengsel de verbrandingskamer binnen gaat.
Hoe fijner de deeltjes en hoe evenwichtiger de druk verdeeld is, des te beter het rendement zal zijn.
De deeltjes moeten immers in minder dan één milliseconde verdampen. Zo ontstaat ook een beter gecontroleerde spray.
Op die manier zal er altijd een vollediger verbranding zijn van het mengsel.
Een vollediger verbranding zorgt uiteraard voor een minder verbruik en een schonere uitstoot.
Vanaf het moment dat de zuiger omhoog beweegt en zowel de inlaatpoort als de uitlaatpoort afgesloten zijn, dan pas zal er ingespoten worden.
Er gaat dus m.a.w. geen verse onverbrande brandstof door de uitlaatpoort meer verloren.
Dit heeft als gevolg dat de uitstoot minder schadelijk is en dat het verbruik opmerkelijk daalt.

Het laatste onderdeel in dit circuit is de drukregelaar. De regelaar is van het membraantype en zorgt ervoor dat de druk rond de brandstofinjector constant blijft. Deze kan enkel werken als er een verschil is van druk tussen de aangevoerde brandstof en de gecomprimeerde lucht in de kleine ruimte. De drukregelaar draagt dus bij tot de precieze openingstijden van de injectornaald die de juiste hoeveelheid
brandstof moet doorlaten tot in de kleine ruimte.

Het bovenstaande heeft dus enkel betrekking op het brandstofgebeuren!
Kan dus zijn dat de injector-(en) gewoonweg vuil zijn. Of erger, gewoonweg stuk!
Ook is een goede, en juiste accu van belang in deze, veel onderdelen (actuatoren) zijn afhankelijk van een gezond portie power van de accu.
Uiteraard ook de ECU.

Al de betreffende onderdelen welke spanning nodig hebben, werken met 5V gelijkspanning.
Heb je geen (fout-) meldingen op het dashboard v.w.b. elektronische storingen die zijn ontstaan?
Je kunt het e.e.a. namelijk middels het zelf diagnose systeem checken op een goede werking van d.i.v. actuatoren en sensors.
 
Ik ga vanavond weer beginnen,met metingen maar volgens mij is het de brandstofpomp,want die druk kan ik bijna met mijn vinger tegen houden,zoals ik het lees moet de druk tussen 4 en 8 bar zijn,we zullen zien.Bedankt voor de mooie uitleg.
 
Is goed mogelijk, maar sluit de luchtpomp ook niet uit!
Brandstofpomp levert maar zo'n 2,5 bar, i.c.m. de druk van de luchtpomp (5 bar) zit je al op 7,5 bar.

Ik ga nog even kijken of ik wat concreets heb voor je..., bedoel soort bestandje met hoe het e.e.a. te controleren middels een compressie- of drukmeter. Kan het e.v.t. ook via de mail verzenden als je dat prefereert.
 
Ik weet niet de details van dit Ditech systeem maar wat mij vreemd lijkt is dat er een straaltje benzine uit de brandstofinjector komt ipv een nevel.

Mij lijkt in eerste instantie daar het probleem te zitten.

Dit straaltje ipv nevel is, lijkt mij, te wijten aan een te lage druk op de brandstofrail of een beschadigde "mond" van de injector.

Een te lage druk op de brandstofrail kan te maken hebben met:

  • Een defecte/slechte brandstofpomp.
  • Een defect/slechte brandstofregelaar.
 
Een defect/slechte brandstofregelaar.

Ditech heeft geen brandstofregelaar, wel een drukregelaar en deze gaat vrijwel nooit stuk.
Deze zorgt er alleen voor dat de druk constant blijft....

Deze kan enkel werken als er een verschil is van druk tussen de aangevoerde brandstof en de gecomprimeerde lucht in de kleine ruimte.
Brandstofpomp en luchtpomp is eerder het geval bij een mailfunction van het systeem.

@ de TS, pm mail adres even, dan zorg ik dat je de bestandjes zo snel als mogelijk toegezonden krijgt.
 
Floris said:
Ditech heeft geen brandstofregelaar, wel een drukregelaar en deze gaat vrijwel nooit stuk.
Deze zorgt er alleen voor dat de druk constant blijft....

Ik bedoelde ook een brandstofdrukregelaar, deze zit normaliter in de retourleiding naar de brandstoftank, maar ik weet niet of dit ook zo werkt bij Ditech.
 
hoe moet ik mijn mail in pm sturen?
Post automatically merged:

is het niet zo; ook al hebben de injectoren geen benzine en lucht,dat de injectoren gewoon moeten klikken? heb gisteren alle draden doorgemeten vanaf de motor tot aan de ecu,in de hoop op een kabelbreuk maar alles is echt goed aarde draad heeft ook een doorgang.
 
Last edited:
zo,gisteren brandstof druk gemeten en die is netjes 2,5 bar,verder heb ik de nieuwe accu eruit gehaald en van mijn oude chineesje aan gesloten,verder heb ik de kompressor slang los gehaald en met mijn lucht kompressor 6bar luchtdruk gevuld in het injectie unit,sleutel om gedraaid en hij liep,maar toen hoorde ik gerinkel in de buurt van de waterpomp dus afgezet en vanavond de waterpomp los en kijken wat er mis is.In iedergeval ben ik een stapje verder gekomen.
 
ben nog niet aan toe gekomen om de waterpomp los te halen,denk dat ik ook maar eens de toestand van de kompressor ga bekijken schijbaar is zijn druk ook niet goed.
 
Hallo allemaal ik zal mij even voorstellen ik ben alan,ik heb een aprilia sr di-tech met problemen,namelijk;bougie vonkt gewoon goed, kleur van vonk is mooi blauw,wat ik merk is dat de injectoren niet worden bekrachtigd,ze doen het wel als ik andere passende stekker erop doe en met een acculader de benzine injector met tikjes aanstuur dan hoor ik ze wel tikken,en komt er benzine door de injector,er komt een straal benzine uit,in plaats dat er een nevel uitkomt,daarom heb ik de benzine pomp gecontroleerd maar daar komt nooit geen 6 of 8 bar uit,nu is ook meteen de vraag als ik de slang van de pomp los neem (pers zijde) moet daar ongeveer 8 bar op staan? of moet ik de druk meten als alles is aangesloten? en dat de pomp weerstand krijgt van de drukregelaar.Ik vind het wel raar dat de injectoren het niet doen ik hoor ze ook niet klikken als ik aan het vliegwiel draai,zelfs met de startmotor starten doen ze niks,Ik heb de stekkers doorgemeten die op de injectoren zitten en daar komt een spanning van 2,2 tot 2,5 volt meer zit er niet in,ik dacht altijd dat de injectoren minimaal 5 volt moesten hebben,ik heb zelfs een nieuwe ecu gekocht met het juiste nummer maar nog steeds geen kik,kan het te maken hebben met de pickup spoel? Hij krijgt vervolgens wel een vonk en het signaal komt ook van de pickup.Heb ook het benzine filter in de benzinetank schoongemaakt,en heb de injectoren ook met reiniger in een potje ondergedompeld en schoongemaakt ook aangesloten op een acculader en met klikjes open en dicht gestuurd dit heb ik ook met de lucht injector gedaan,Kan iemand vertellen hoeveel volt de aansturing moet zijn,en hoeveel bar de compressor druk moet leveren dan kan ik ook hier een meter op zetten,Alvast heel veel dank voor jullie reacties.
Hallo,

Ook ik ben nieuw hier en heb precies hetzelfde probleem.
Ik heb een vonk, injector en accu vervangen. Spanning op de injector.

Wat kan het nog meer zijn? Help please

Gr Marcel
 
Tsja, waar te beginnen....
Aangezien de bougie gewoon goed vonkt en er geen ontbranding/ontsteking ontstaat, doet vermoeden dat het aan het brandstofcircuit kan liggen.

Brandstofcircuit:

De brandstof wordt bij een DITECH via een brandstofpomp aangevoerd. Van de tank gaat het naar de brandstofpomp.
Deze elektrische pomp levert druk tussen de 4 en 8 bar afhankelijk van de bedrijfstoestand. De pomp vraagt weinig elektrische energie in
vergelijking met andere pompen (<0,5A). De pomp stuurt de brandstof door naar de brandstofrail.

De eerste trap van de rail is de brandstofinjector. Deze injector heeft net zoals een sproeier een doorlaatboring.
Deze boring wordt door de injectornaald afgedicht. De injectornaald zit aan het magneetanker vastgemaakt.
Het magneetanker zit tussen magneetspoelen.

Wanneer nu een spanningsimpuls naar de magneetspoelen wordt gestuurd, ontstaan magnetische velden.
Het magneetanker zal onder invloed van deze magnetische kracht een achterwaartse beweging maken.
Op deze manier wordt de injectornaald van zijn zitting getrokken en kan de brandstof onder een druk van 4 à 8 bar, afhankelijk van de situatie,
ingespoten worden in de tussenkamer. Valt de spanningsimpuls weg dan, dan valt de magnetische kracht weg.
De injectornaald wordt dan door een veer terug op zijn positie getrokken. De combinatie van een kleine boring en een hoge druk resulteert in fijne
verneveling van de brandstof. De vernevelde deeltjes hebben dan een diameter van 50 micron.

Nadat de druppeltjes de injector verlaten, komen ze in een kleine ruimte waarin er lucht met een druk van 5 bar toegevoegd wordt.
Deze gecomprimeerde lucht wordt bezorgd door een luchtcompressor. Deze luchtcompressor is van het zuigertype.
De luchtcompressor wordt mechanisch aangedreven door de krukaswang door middel van een excentriek en bevindt zich
boven het carter. Door gecomprimeerde lucht toe te voegen worden de deeltjes reeds met 3 % beter verneveld in deze ruimte.

De air-injector is het belangrijkste onderdeel van het DITECH-systeem. Deze injector zal de druk die gemaakt werd door de luchtcompressor (5 bar) gebruiken om vernevelde brandstof deeltjes uiteindelijk van de kleine ruimte naar de verbrandingskamer te injecteren.
Deze injector werkt op hetzelfde elektromagnetisch principe als de brandstofinjector.
Wanneer de directe injector wordt aangestuurd, zullen de deeltjes een nog kleinere diameter aannemen, namelijk 8 micron.
Deze injector zorgt er eigenlijk voor dat een heel fijn mengsel de verbrandingskamer binnen gaat.
Hoe fijner de deeltjes en hoe evenwichtiger de druk verdeeld is, des te beter het rendement zal zijn.
De deeltjes moeten immers in minder dan één milliseconde verdampen. Zo ontstaat ook een beter gecontroleerde spray.
Op die manier zal er altijd een vollediger verbranding zijn van het mengsel.
Een vollediger verbranding zorgt uiteraard voor een minder verbruik en een schonere uitstoot.
Vanaf het moment dat de zuiger omhoog beweegt en zowel de inlaatpoort als de uitlaatpoort afgesloten zijn, dan pas zal er ingespoten worden.
Er gaat dus m.a.w. geen verse onverbrande brandstof door de uitlaatpoort meer verloren.
Dit heeft als gevolg dat de uitstoot minder schadelijk is en dat het verbruik opmerkelijk daalt.

Het laatste onderdeel in dit circuit is de drukregelaar. De regelaar is van het membraantype en zorgt ervoor dat de druk rond de brandstofinjector constant blijft. Deze kan enkel werken als er een verschil is van druk tussen de aangevoerde brandstof en de gecomprimeerde lucht in de kleine ruimte. De drukregelaar draagt dus bij tot de precieze openingstijden van de injectornaald die de juiste hoeveelheid
brandstof moet doorlaten tot in de kleine ruimte.

Het bovenstaande heeft dus enkel betrekking op het brandstofgebeuren!
Kan dus zijn dat de injector-(en) gewoonweg vuil zijn. Of erger, gewoonweg stuk!
Ook is een goede, en juiste accu van belang in deze, veel onderdelen (actuatoren) zijn afhankelijk van een gezond portie power van de accu.
Uiteraard ook de ECU.

Al de betreffende onderdelen welke spanning nodig hebben, werken met 5V gelijkspanning.
Heb je geen (fout-) meldingen op het dashboard v.w.b. elektronische storingen die zijn ontstaan?
Je kunt het e.e.a. namelijk middels het zelf diagnose systeem checken op een goede werking van d.i.v. actuatoren en sensors.
Hoi Floris,

Super duidelijke uitleg van je, maar ik krijg maar geen brandstof door de injector.

Ik heb 7 bar brandstof druk, 3 bar luchtdruk. Ik had een injector gekocht van een vastgelopen blok, maar houd hetzelfde probleem.
Als ik 12v op de injector zet dan doet hij het. Ik krijg 4 volt stuur stroom op de injector.

Vonk is ook prima.

Ik zit nu echt even vast, hoop dat jij nog ideeen hebt.

Gr marcel
 
Ik krijg 4 volt stuur stroom op de injector.
Met een multimeter kun je deze pulsen ook niet goed meten, hiervoor moet je al een oscilloscoop hebben maar die heeft niet iedereen in de keukenlade liggen.
Hieronder voeg ik even een deelschema van deze scooter bij als leidraad.
Je zegt uit de brandstofinjector komt geen druppel benzine echter als je er 12V op zet wel.
Dus we gaan er even vanuit dat de injector niet voldoende aangestuurd wordt.
Als je naar het schema kijkt zie je dat de injector met 2 draden is verbonden met de ECU, namelijk een R/M = rood/bruine draad en een een G/R = geel/rode draad.
Stel dat met de ECU niks mis is en je krijgt te weinig aansturing op je fuel injector, betekent dit dat er ergens een weerstand zit in de verbinding van de rood/bruine draad of de geel/rode draad tussen injector en ECU.
Dus wat ik dus zou doen is de weerstand meten van beide draden als volgt.
  • Zet de scooter niet op contact.
  • Zet de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  • Plug de rode meetdraad in de aansluitbus van de multimeter met het Ohmega tekentje.
  • Plug de zwarte meetdraad in de aansluitbus van de multimeten met de tekst Com.
  • Trek de connector van de ecu.
  • Trek de connector van dde injector.
  • Meet vervolgens tussen de twee connectoren achtereenvolgens op de rood/bruine en geel/rode draden.
  • De weerstand die je meet moet nagenoeg 0 Ohm zijn, in de praktijk zal de multimeter ongeveer 0,3 Ohm aangeven.
  • Verder even de contacten van beide connectoren goed bekijken en indien nodig voorichtig schoon maken.
  • Ook de connectoren een paar keren in elkaar steken en weer uit elkaar trekken kan helpen om contactweerstanden weg te polijsten.


Naamloos.png
 
Ik heb het schemaatje even uitgekleed en alleen de zaken wat interessant voor je zijn laten staan.
Wel heb ik de air injector en de bobine er ook op laten staan omdat deze onderdelen dezelfde voeding krijgen van de ECU via de rood/bruine draad.

Naamloos.png
 
Sparky,

Net even gemeten en de draden geven allemaal 0,3 ohm. Dus dit lijkt wel ok te zijn.
Alle contacten nagekeken en schoon gemaakt. Nog geen resultaat.

Heb je nog meer ideeen?

Gr marcel
 
Back
Top