aprilia sr di-tech

In mijn post#20 heb ik een uitgekleed schema gepost, hier zie je dat de voeding vanuit de ECU (pin#15) naar de bobine en de air injector dezelfde is.
Meet de spanningen eens op de rood/bruine draad bij de bobine, bij de fuel injector en de air injector.
Meet hierbij met de zwarte meetdraad van de multimeter op de minpool van de accu en de multimeter op het 20 V gelijkspanningsbereik.
Uiteraard nu wel met ingeschakeld contactslot.
 
In mijn post#20 heb ik een uitgekleed schema gepost, hier zie je dat de voeding vanuit de ECU (pin#15) naar de bobine en de air injector dezelfde is.
Meet de spanningen eens op de rood/bruine draad bij de bobine, bij de fuel injector en de air injector.
Meet hierbij met de zwarte meetdraad van de multimeter op de minpool van de accu en de multimeter op het 20 V gelijkspanningsbereik.
Uiteraard nu wel met ingeschakeld contactslot.
Allemaal 12,2 volt
 
In mijn post#20 heb ik een uitgekleed schema gepost, hier zie je dat de voeding vanuit de ECU (pin#15) naar de bobine en de air injector dezelfde is.
Meet de spanningen eens op de rood/bruine draad bij de bobine, bij de fuel injector en de air injector.
Meet hierbij met de zwarte meetdraad van de multimeter op de minpool van de accu en de multimeter op het 20 V gelijkspanningsbereik.
Uiteraard nu wel met ingeschakeld contactslot.
heb je misschien nog meer ideeen? Ik zit zelf al bijna te denken aan de ecu zelf
 
Je zou het bijna denken.
De ecu schakelt de bandstofinjector dus aan de low side. (low side switching).
Trekt dus de geel/rode draad van de brandsofinjector naar massa.
Zoals op de tekeningen hieronder, waarbij de load de injector is, de draad boven de load is de rood/bruine draad en de draad onder de load in de geel.rode draad.
De schakelaar zit dan in de ECU in de vorm van een transistor of mosfet .
Wat je nog zou kunnen doen is, meten of pin#1 van de ECU goed aan massa ligt, maar dat vermoed ik wel anders zou de air-injector en de bobine het ook niet goed doen.
Wat je ook nog even zou kunnen proberen is de geel/rode draad af te koppelen van de injector connector en deze zijde van de injector even tegen massa tikken, als het brandstofsysteem op druk is en de spanning op de voedende kant (rood/bruine draad) kukelt niet in mekaar zou de injector even brandstof moeten spuiten.
Zie tweede tekening hieronder.

Low-Side-with-FET-Pull-down.png


Naamloos.png
 

Attachments

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    41.3 KB · Views: 4
Last edited:
Hoi sparky,

Wederom bedankt voor je reactie!!
De injector had ik als eerste al getest om hem even tegen de massa aan te tikken, dan spuit hij direct brandstof.
Pin 1 zit goed aan de massa, zoals je al zegt dan zou de bobine anders ook niet werken.
Kan je de ecu eigenlijk open maken?
Of kan ik iets aan de ecu meten?

Gr marcel
 
De injector had ik als eerste al getest om hem even tegen de massa aan te tikken, dan spuit hij direct brandstof.
Ah, ik dacht dat je de injector had getest door deze simpelweg aan de accu te hangen maar dan heb ik mij vergist.

Eerlijk gezegd had ik voor je gehoopt dat die voedende12,2 Volt van de injector in mekaar zou kukelen door bijvoorbeeld een slecht contact in de rood/bruine draad, helaas is dit niet het geval en spuit de injector gelijk benzine als je de zijde van de geel/rode draad tegen massa tikt.
De weerstand van de geel/rode draad was ook in orde dus ik denk toch dat de mosfet of transistor in de ecu die het zaakje naar massa moet trekken als de injector brandstof moet geven, beschadigd is of misschien wel een slechte soldering van tussen ECU-connector en het printbaantje naar deze Mosfet/Transistor.

Kan je de ecu eigenlijk open maken?
Geen idee of je deze kunt open maken en of de elektronica is ingegoten in een harde massa, je zou allicht eens kunnen proberen.

Ik weet niet of je die geel/rode draad uit de connector van de ecu kunt klikken maar indien dit gaat, zou ik voor de zekerheid toch even proberen de geel/rode draad aan de zijde van de ecu-connector tegen massa te tikken, dit om je er 200% van te overtuigen dat er toch geen slecht contact zit in die geel/rode draad.
Of anders een paperclip of naald op de backprobe-manier achter in de connector te steken en de paperclip/naald middels een stukje draad tegen massa te tikken en kijken of op deze manier de injector wel wil openen.

Heb je de contactvingers van pin3 van de ecu en ecu-connector al eens bekeken of deze goed klemmen en contact maken of misschien wel geoxideerd zijn?
 
Last edited:
Ah, ik dacht dat je de injector had getest door deze simpelweg aan de accu te hangen maar dan heb ik mij vergist.

Eerlijk gezegd had ik voor je gehoopt dat die voedende12,2 Volt van de injector in mekaar zou kukelen door bijvoorbeeld een slecht contact in de rood/bruine draad, helaas is dit niet het geval en spuit de injector gelijk benzine als je de zijde van de geel/rode draad tegen massa tikt.
De weerstand van de geel/rode draad was ook in orde dus ik denk toch dat de mosfet of transistor in de ecu die het zaakje naar massa moet trekken als de injector brandstof moet geven, beschadigd is of misschien wel een slechte soldering van tussen ECU-connector en het printbaantje naar deze Mosfet/Transistor.


Geen idee of je deze kunt open maken en of de elektronica is ingegoten in een harde massa, je zou allicht eens kunnen proberen.

Ik weet niet of je die geel/rode draad uit de connector van de ecu kunt klikken maar indien dit gaat, zou ik voor de zekerheid toch even proberen de geel/rode draad aan de zijde van de ecu-connector tegen massa te tikken, dit om je er 200% van te overtuigen dat er toch geen slecht contact zit in die geel/rode draad.
Of anders een paperclip of naald op de backprobe-manier achter in de connector te steken en de paperclip/naald middels een stukje draad tegen massa te tikken en kijken of op deze manier de injector wel wil openen.

Heb je de contactvingers van pin3 van de ecu en ecu-connector al eens bekeken of deze goed klemmen en contact maken of misschien wel geoxideerd zijn?
Ik zal morgen nog 1x even proberen.
De contacten van de Ecu waren allemaal prachtig schoon en heb ze voor de zekerheid nog even in de contactspray gespoten.
Ga ook meteen even kijken of ik die Ecu open kan maken.

Het liefst zou ik er even eentje willen lenen van iemand….
 
Het liefst zou ik er even eentje willen lenen van iemand….
Dat begrijp ik want ik denk niet dat deze dingen goedkoop zijn.

By the way, krijg jij geen foutcode 12 op het lampje in je dashboard als je de fuel injector los koppelt?
Ik zag dit toevallig op YT maar ik heb je niks horen zeggen over foutcodes.
 
Dat begrijp ik want ik denk niet dat deze dingen goedkoop zijn.

By the way, krijg jij geen foutcode 12 op het lampje in je dashboard als je de fuel injector los koppelt?
Ik zag dit toevallig op YT maar ik heb je niks horen zeggen over foutcodes.
Sparky,

Waanzinnig nieuws, hij leeft weer!!
Het was de Ecu

Hij is helemaal ingegoten, dus een vervangende heeft hem weer tot leven gewekt

Bedankt voor het mee denken

Gr Marcel
 
In mijn post#20 heb ik een uitgekleed schema gepost, hier zie je dat de voeding vanuit de ECU (pin#15) naar de bobine en de air injector dezelfde is.
Meet de spanningen eens op de rood/bruine draad bij de bobine, bij de fuel injector en de air injector.
Meet hierbij met de zwarte meetdraad van de multimeter op de minpool van de accu en de multimeter op het 20 V gelijkspanningsbereik.
Uiteraard nu wel met ingeschakeld contactslot.
Goededag, ik denk stuur je zo bericht aangezien je verstand heb aprillia sr ditech, heb zelfde probleem ongeveer, zo beetje alles vervangen en pakkingen, hij start wel, maar zodra hoge toeren draait begint scooter in te houden en uitlaat te stotteren, heeft ie nooit gedaan eerder, krijg niet gevonden waar aan ligt, gr roy
Post automatically merged:

Ik heb aprillia sr ditech injectie, had start problemen, nu heb ik hem aan gang gekregen hij start, dashboard geeft geen storing aan maar zodra gas geeft hoge toeren dan begint hij te haperen en uitlaat te stotteren, verder start hij meteen, iemand idee? Afstellen software gaat niet want is niet mer aan te komen, heb ondertussen alles schoongemaakt en eraf gehaald en alle pakkingen en rubber vervangen
 
Zodra er geen foutcode wordt weergegeven betreft het meestal een mechanische probleem!
Is de Ditech nog origineel?
Ander type uitlaat misschien eronder?

Zelfdiagnosetest (OBD) op de Appie al uitgevoerd?

Standaard controlepunten zijn:

start injectie.PNG
 
Last edited:
Alles al getest en vervangen, van injectie tot membraan en lucht pomp enz vervangen en pakkingen en schoongemaakt, alles is origineel, heeft ook altijd gedaan zonder probleem, uitlezen alleen dashboard diagnose, geen storingen, ecu zelf uitlezen geen apparatuur voor en niet meer aan te komen, hoi start wel afentoe alleen dan bij 7000 toeren en hoger begint hij te stotteren uitlaat en in te houden, snap niks meer van gr
 
ja dat hij stottert bij 7000 rpm is een software kwaaltje.
Heeft hij eerst nooit gedaan, ligt dus aan de ecu? Want geeft geen storing aan

Het lijkt me nogal sterk dat dit aan de software ligt. Waarom?
De aanwezige software controleert alleen de algehele operatie van het systeem.
Zoals de gaskleppositiesensor, lucht(druk)sensor en de (lucht)temperatuursensor.

De ECU verkrijgt namelijk zijn informatie van 3 sensoren. Deze sensoren zijn de temperatuursensor, de
toerentalsensor en de gasklepsensor.

De temperatuursensor is gemonteerd in de cilinderkop. Deze sensor neemt de temperatuur waar van de koelvloeistof.
De weerstandswaarde van deze sensor daalt naarmate de motor warmer wordt. De waarde wordt meegedeeld aan de ECU.
Op die manier weet de ECU of de motor warm of koud is.

De toerentalsensor of pick-upsensor zit naast het vliegwiel van de stator.
Het signaal wordt doorgestuurd naar de ECU. Zo weet deze stuurdoos het exacte toerental van de motor.

De gasklepsensor of TPS (Throttle Positioning Sensor) zit bevestigd in het gasklephuis.
Het is een potentiometer die een bepaalde weerstandswaarde doorgeeft aan de ECU die overeenstemt met de opening van de gasklep.
Zo weet de ECU op welke belasting de motor draait.

Dan heb je nog de aanwezige actuatoren binnen het systeem...
De ECU gebruikt de verkregen informatie van de sensoren om een aantal actuatoren aan te sturen.
Is verder (vooralsnog) niet belangrijk voor jouw euvel.

Maar om nog even terug te komen op de KVS. temperatuursensor kan het wel is zo zijn dat hier toch het probleem zit zonder een foutcode en/of melding. Deze werkt namelijk ook als een elektrische/automatische choke.
Deze sensor geeft spanning door aan de ECU, deze laatste weet op zijn beurt de temperatuur van de motor.
De injectortijd wordt tot 40° C aangepast, dit is vergelijkbaar met de werking van een choke.
De motor krijgt dan tijdelijk een mengsel van meer lucht en brandstof aangevoerd.
Het toegepaste weerstand in de temperatuursensor is een NTC. Negatieve temperatuur coëfficiënt houdt in, dat de weerstand daalt bij stijgende temperatuur.

Het is dus mogelijk dat er (momenteel) een teveel aan brandstofmengsel word ingespoten waardoor de motor kan gaan stotteren.
Hoe zag de oude bougie eruit op de electrode?
Nieuwe bougie is van hetzelfde type?

En heb je bij het vervangen van de luchtpomp ook alle slangen vervangen en/of schoongemaakt?
De welbekende witte sludge (mengsel van olie & vocht) aangetroffen binnen het (algehele) afvoersysteem?
In de praktijk kan dit een storinggevoelig onderdeel zijn m.b.t. lekkage en vervuiling met sludge.
Sludge is een witte zeepachtige substantie die voor verstoppingen en dichtvriezen kan zorgen.
Lekkage kan optreden bij de slang, maar let ook goed op bevestiging bij de klemmen!

Edit: Ik heb nog even gezocht naar aanbieders v.w.b. het A.S.D.I. systeem.
Dit staat voor air-Assisted Synerject Direct Injection.

De enige die dit aanbood is/was: https://www.ultimateparts.net/aprilia/c.php?id=17147
Hier was toen der tijd vrijwel alles verkrijgbaar, ook voor de Peugeot T.S.D.I. 2 takt scooters uit die betreffende periode.
Anno nu niks meer te vinden!!

Let wel! Het was toen der tijd al erg prijzig v.w.b. de juiste cartridge voor de ECU.
Kost nu (als je dit al überhaupt kunt vinden) een godsvermogen!
 
Last edited:
Ik heb iemand gevonden die ecu kan leegmaken en opnieuw kan installeren, stuur ik volgende week ecu heen, hopen dat het probleem dan verholpen is, verder is alles schoon en geen smurrie, heeft altijd goed gelopen ook en alles doorgemeten, alles klopt dus snap het nie
 
Back
Top