Aprilia SR 50 R vonk valt weg

Rowan662

Well-Known Member
Het filmpje zegt denk ik genoeg:

De vonk valt elke keer weg. De scooter start dus wel even (soms) maar loopt onregelmatig en valt uit. Of start helemaal niet. Het is maar net hoe de vonk is.

Verschillende bougies geprobeerd, nieuwe bougiedop + kabel, ook niet geholpen.
Misschien de CDI of ontsteking zelf?

Iemand een idee? Ik zie het graag snel opgelost :D

EDIT:
Scooter komt uit 2010, ontsteking en CDI zijn nog nooit vervangen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik weet nog van mijn Beta Ark CDI/bobine dat er een groen massakabeltje op 't frame ging.
Startmotor heeft ook zo'n kabeltje...

images.jpg
 
Heb zonet even kunnen kijken.

Het zijn trouwens 1 rode, 1 witte en 1 groene draad. De rode en witte gaan richting de ontsteking, de groene de andere kant op, die verdwijnt de kabelboom in.

Ik heb een nieuwe massakabel gelegd, van blok naar min-pool van de accu, maar heeft niks geholpen...

Meer tips zijn welkom!
 
Rowan662 said:
Ik zie dat er 3 draden de CDI in gaan, rood/groen/wit.

Ik heb een schema HIER gevonden.

De rode draad loopt naar je pickupspoel bij je vliegwiel.
De witte draad loopt naar de massa van je motorblok/stator, jij noemt dit ontsteking.
De groene draad loopt naar je draadboom en gaat over in een wit/rode draad die wederom uitkomt bij je stator (jij noemt dit ontsteking) en je contactslot.

MAW op de rode draad staat het pulsje van je pickupspoel.
De witte draad is massa (=lees min-pool van je accu en tevens verbonden met je motorblok en frame).
De groene draad, die overgaat naar de wit/rode, is de laadspanning van je CDI, deze wordt tevens naar je contactslot gebracht en aan massa gelegd op het moment dat je contact uit staat.

Dus eerst maar even meten met de multimeter of dit alles in orde is.
De CDI kun je met de multimeter niet/moeilijk testen dit is dus een kwestie van alles andere uitsluiten.
Is alles rondom de cdi in orde, kun je er bijna van uitgaan dat je cdi de veroorzaker is.

Edit: Jouw CDI is trouwens eentje van het type AC-CDI en loopt dus niet naar de accu
 
Last edited:
Volgende heb ik gemeten:
Min-accu -> groene draad: 32v met elektrische start. tussen de 30v en 150v als hij aan slaat
Min-accu -> rode draad: 1v met de elektrische start. 4v als hij aan slaat (kan niet de meter niet lager zetten dan 200, dus zegt 00.1v)
Min-accu -> witte draad(massa): 0.8 Ohm

De waardes lijken mij wat laag.. Iemand een verduidelijking?

EDIT:

Net even een andere CDI geprobeerd, probleem blijft hetzelfde, dus dat is het niet..
Contactpunten ook nagekeken, geen corrosie en de kabels zijn ook intact.

EDIT 2:

Zonet gezien dat de massa (witte draad) normaal tussen de 0.8 tot 1.2 Ohm aangeeft, maar zodra de motor loopt variëerd dit van 1 tot 150 Ohm. Dit is normaal?..

EDIT 3:

Zojuist en ontsteking vervangen met die van een andere Aprilia SR die hier staat, geen verschil.
 
Last edited:
Back
Top