Aprilia SR 50 R elektra probleem

Rowan662

Well-Known Member
Tijdje afwezig geweest op het forum..

Heb vorig jaar augustus mijn eerste auto gehaald en heb de scooter toen in de garage gezet.

Nou wil ik hem weer klaar maken voor het mooie weer, nieuwe benzine erin, bandjes opgepompt, accu opgeladen.

Helaas stuitte ik op een paar problemen.. Motorisch is hij voor 99% in orde (kan altijd beter) alleen qua elektra gaat er behoorlijk wat mis..

- Elektrisch starten wil niet, je hoort het startrelais wel een klikje geven maar er gebeurd niks. ja, de koplamp gaat aan...
- Dashboard is vaker uit dan dat hij aan gaat. Niet op contact en ook niet als de motor loopt.
- koplamp + groot licht doen het, achter licht ook. Alleen de knipperlichten en het remlicht werken niet. Die schokken heel erg, springen telkens aan en weer uit.
- Als ik de startknop voor ongeveer 5 seconden ingedrukt houd, gaat de rode driehoek op het dashboard branden (als het dashboard al aan gaat..) en gaat het icoontje van de temperatuursensor knipperen.
- Accu voltage is 12.1v maar gaf ineens 8,4v aan toen het dashboard niet aan wou gaan.

Ik denk zelf aan een kapotte accu of ergens een gecorrodeerd stakkertje..

Iemand tips? Een electrisch schema zou ook kunnen helpen, staat helaas niet in mijn boekje..
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou eens beginnen met het goed opladen van je accu.
Daarna controleren of de accu ook zijn spanning vasthoudt.
Want zelfs 12,1 Volt is te weinig.
 
Net weer de accu gemonteerd, bijna 3 uren aan de lader gezeten.

En wat denk je.. alles werkt weer! Nergens meer problemen mee :D

Zou het wel verstandig zijn om een nieuwe accu te halen? Of zou ik zo wel door kunnen rijden.

Nu alleen nog wachten op het mooie weer.
 
Ik zou het eens een paar dagen aanzien.
Wat was de spanning direct na het laden van de accu en wat is de spanning nu nadat je de scooter elektrissch hebt gestart?

Verder ook even meten of de accu uberhaupt wordt bijgeladen want een accu die niet wordt bijgeladen raakt ook leeg. ;)
 
De spanning direct na het laden was 12,6v. Ik heb net even gekeken en hij zegt nu 12,5v. Lijkt mij wel prima?
Hij wordt wel bijgeladen tijdens het rijden. Heeft alleen 5 à 6 maanden stil gestaan..
 
Back
Top