Aprilia SR 50 Factory (stroom) probleem ?

De accu is toch iets langer geleden gekocht....ik dacht een week of vier geleden maar blijkt dat ik hem al op 15 januari heb gekocht bij M2 trading. ( zie afbeelding. ) Ik heb er nog zeker wel garantie op zitten. Ik zal ze een mail sturen.
 
Heren, ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier van de accu, en ze sturen me vandaag nog op kostenloos. Als de post ook een beetje mee werkt heb ik hem morgen. Voor die tijd ga ik niet aan de slag met de regelaar, wacht eerst de accu af.....ik heb t idee dat t uiteindelijk daar aan ligt..... ( tenminste...daar hoop ik op...haha). Jullie horen nog.
 
Kijk dat is nog eens service. Als hij nou loopt meet dan gelijk je laadstroom weet je zeker dat dat goed is. Ik hoop het voor je , scheelt je weer .
succes vr groet Arie
 
Kijk dat is nog eens service.
Dit is zeker een goede service.
Veel bedrijven geven geen garantie op elektrische onderdelen tenzij je kunt bewijzen dat het een transportschade of een productiefout betreft.
Dit laatste is erg moeilijk te bewijzen.

Kan zijn dat ze meerdere klachten hebben gekregen over dit merk/type accu en ze een uitwisselprogramma hebben afgesproken met hun groothandel/producent.
 
Ja, vond ik ook al, was het bedrijf M2 Trading uit Sittard. Kreeg uurtje geleden bericht dat ik hem morgenmiddag krijg.... Jullie horen nog.
Post automatically merged:

@arie, wat bedoel je met mijn laadstroom meten ? Toch gewoon het voltage neem ik aan ? En dat kan met mijn druppellader ? of met de multimeter die ik net heb aangeschaft....;) ( op welke stand moet dan evt. de multimeter staan ?)/
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-03-22 at 20.08.41.jpeg
    WhatsApp Image 2021-03-22 at 20.08.41.jpeg
    105.3 KB · Views: 10
Ja met de multimeter , op de plus en min van de accu meten als de scooter met een verhoogd toerental loopt.
Als de scooter uit staat , zal je 12v meten (meter op gelijkstroom zetten) en als hij versneld draait tussen 12 en 14 volt ongeveer , ligt eraan hoe vol de accu is . dat regelt die regelaar. Hij mag in geen geval over de 15 v meten , dan is je regelaar niet in orde en zou je aan een nieuwe moeten , anders overlaadt hij je accu en gaat deze stuk ( wordt erg heet )
 
Inmiddels de accu binnen en erop gezet. De dashboard verlichting, richting, toeter en remlicht doen t weer. Alleen de electrische start niet..... ik hoor niets tijdens t starten dus startrelais stuk ? Tijdens t meten geeft ie verschillende waardes aan..... de eerste foto is bij stationair...die andere bij meer toeren, half- en vol gas. Geeft 1 keer ong. 6 aan , maar toen verschoof de meter even....
Post automatically merged:

dit zijn de andere foto's ....... ik zal ook even een foto (de volgende) sturen toen ik hem net thuis had en daar heb gemeten voordat ie in de scooter zat...
Post automatically merged:

Deze is van uitgepakt en aan de lader
Post automatically merged:

Deze, net uit de verpakking....
 

Attachments

  • stationair 1.jpg
    stationair 1.jpg
    274.3 KB · Views: 5
  • 20210323_131608_resized.jpg
    20210323_131608_resized.jpg
    182.6 KB · Views: 5
  • 20210323_142000_resized.jpg
    20210323_142000_resized.jpg
    210 KB · Views: 3
  • 20210323_142140_resized.jpg
    20210323_142140_resized.jpg
    288.2 KB · Views: 3
  • 20210323_142144_resized.jpg
    20210323_142144_resized.jpg
    278.5 KB · Views: 3
  • 20210323_142219_resized.jpg
    20210323_142219_resized.jpg
    278.8 KB · Views: 4
  • 20210323_142228_resized.jpg
    20210323_142228_resized.jpg
    244.1 KB · Views: 5
  • nieuw aan lader.jpg
    nieuw aan lader.jpg
    135.8 KB · Views: 4
  • 20210323_131608_resized.jpg
    20210323_131608_resized.jpg
    182.6 KB · Views: 5
Last edited:
Dan denk ik toch dat je regelaar stuk is . Heb je wel de rest van de draden die naar en van je regelaar lopen nog opgemeten ? Zie post 9
Moet in ieder geval bij meer toeren bij gaan laden. Heb je ook je massa aansluitingen goed nagekeken , vreemd dat het start relais helemaal niet klikt. kun je makkelijk bij je start relais komen? Van de kleine aansluitingen zou er een spanning moeten krijgen als je je rem inknijpt , en de andere zou massa moeten geven als je de startknop indrukt. Als je de twee dikke aansluitingen met elkaar doorverbind met een schroevendraaier b.v draait de startmotor dan wel ?
 
Ik laat er zaterdag iemand naar kijken, heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Maar ik heb vandaag wel de accu opgemeten. De eerste keer toen ie niet aan was- en stationair, en de tweede keer hetzelfde maar dan na een ritje van een kilometer of zes..zeven..... gaf toen wel minder Volt aan..... Ik hoorde, weet niet meer van wie, dat als de regelaar stuk was dat dan de accu ook stuk kon gaan.... te warm ? Ik hou t nog tot vrijdag in de gaten en ga even wat kilometers maken, meet hem dan voor- en na die tijd op.
 

Attachments

  • accu niet aan en stationair  17 uur  24 mrt.jpg
    accu niet aan en stationair 17 uur 24 mrt.jpg
    152.3 KB · Views: 2
  • accu na 6 km stilstand en stationair  17 45 u  24 mtr.jpg
    accu na 6 km stilstand en stationair 17 45 u 24 mtr.jpg
    116.4 KB · Views: 8
Pas op dat je hem niet helemaal leeg trekt , kun je hem na elk ritje niet aan een oplader weer opladen.
Je gebruikt stroom met starten ( is dit weer in orde?) knipperlichten en remmen (remlicht) en hoorn.
Succes Zaterdag , maar als ik dit zo lees is vrijwel zeker je regelaar stuk. Dat van teveel laden had ik geschreven dat je regelaar ook teveel laadstroom kan doorgeven je accu wordt dan overladen en te heet waardoor hij ook stuk gaat. Heb dit wel eens bij een auto gehad , het accu zuur komt dan door de ontluchting van je accu eruit (overkoken van het accu zuur) Googel maar eens op overkoken accu.
vr groet Arie
 
Electrisch starten lukt/werkt niet. Verlichting, toeter, richting en remlicht doen t gewoon weer. Maar vooralsnog hou ik nu nog een paar dagen het voltage in de peiling...... alvast dank voor jullie meedenken.
 
Persoonlijk denk ik ook dat de spanningsregelaar niet in orde is, ik heb bij geen van je metingen nu echt een laadspanning gezien.
Vooral die meting van 6,95 Volt bij gas geven, geeft al aan dat als je met de scooter rijdt, de accu niet bijgeladen wordt.
Ook het feit dat na een rit de accuspanning weer een paar tiende Volt lager is dan voor je wegreed is een teken dat je accu niet wordt bijgeladen.

Sterker nog als je hem vandaag nog eens meet bij stilstaande motor kan het zijn dat de accu nog leger geworden is omdat een defecte spanningsregelaar ook nog vaak een lekstroom veroorzaakt als de motor stil staat.

Verder voor wat betreft de elektrische start.
Zoek he startrelais eens op.
Op het startrelais zitten 2 dunne draden en 2 dukke draden, maak eens een kortsluiting tussen de 2 dukke draden, de startmotor zou dan moeten lopen.
Laat even wat weten.
 
Gisteren gaf ie nog 12.66 V aan....nu even opgemeten geeft ie 12.52 V aan.... Dus..... ik heb een nieuwe spanningsregelaar en startrelais besteld, kost net al met al 42 euro..... dan weet ik zeker dat t daar niet meer aan ligt. Als de post een beetje mee werkt krijg ik het morgen. Nu alleen nog even uitzoeken waar t startrelais zit....haha
 
@ Trabiari en @ sparky. Heren, allereerst mijn excuses voor mijn wel errug late reactie. Mede door t (toch nog) plotseling overlijden van mijn moeder is dit er helaas bij ingeschoten. Nu even de stand van zaken..... inmiddels bleek de spanningsregelaar en het startrelais niet kapot te zijn. Had ik inmiddels zelf wel vervangen, maar was dus eigenlijk niet nodig....jammer van de centen. Ik heb de kabels door laten meten door een kerel die er verstand van heeft. Na veel meten en zoeken bleek er een breuk in de kabel te zitten vanaf de spanningsregelaar naar de accu, vandaar dat de accu dus ook niet oplaadde. Hij heeft de kabel opnieuw aangesloten en gesoldeerd (zie afbeelding) nu ruim een week geleden, en alles werkt weer gewoon. Dus ook de richting, toeter e.d. Wel is de startmotor stuk, maar dat heeft daar niets mee te maken, komt a.s. week een nieuwe op.
( toen ik bij hem kwam mat hij de accu op en die gaf maar 4 volt aan..... nadat hij de kabel gemaakt had, en ik weer thuis was na ca. 7 km, gaf ie thuis al ruim 11 volt aan. Een dag later, was ik even t dorp in geweest was ie al opgelopen naar ruim 13 volt, dus dat werkt nu gelukkig, laad wel weer bij.) Eerst mijn dank voor jullie 'meedenken', en nogmaals mijn excuses voor mijn late reactie Ik weet jullie te vinden als ik weer wat met mijn scooter heb. Groet vanuut Heino.
 

Attachments

  • breuk 1.jpg
    breuk 1.jpg
    97.9 KB · Views: 6
  • breuk 2.jpg
    breuk 2.jpg
    76.5 KB · Views: 6
  • breuk 3.jpg
    breuk 3.jpg
    97 KB · Views: 6
  • accu 1.jpg
    accu 1.jpg
    188.7 KB · Views: 6
  • accu 2.jpg
    accu 2.jpg
    176 KB · Views: 6
Hallo Lodewijk,

gecondoleerd nog met het overlijden van je Moeder.
Nog bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat alles weer in orde is.
 
Hallo Lodewijk
Je hoeft geen excuus te geven hoor , dit is erg genoeg gecondoleerd en veel sterkte .En gelukkig het euvel gevonden.
 
Back
Top